Lykkens fire søjler: Tag lykken til det næste niveau

Vi har alle været lykkelige på et eller andet tidspunkt, men ved du, hvad lykkens fire søjler er? Vi vil introducere dig for neurotransmitterne, som kan tage følelsen af lykke til det næste niveau.
Lykkens fire søjler: Tag lykken til det næste niveau

Sidste ændring: 14 januar, 2021

Evnen til at frigive de positive effekter af serotonin, dopamin, oxytocin og endorfiner kaldes nogle gange “lykkens fire søjler”, eftersom det giver os en behagelig følelse af varme. Hver person kan sætte deres lykke fri gennem specifik adfærd, for lykke er en subjektiv følelse.

Det mest interessante ved lykkens fire søjler er, at det ikke har noget at gøre med mængden af penge, man har, ens sociale status eller ens job. Hver person kan være lykkelig med sine egne midler på en simpel måde, som vi vil forklare senere.

Find ud af mere i denne artikel!

Rollen for hvert substans i lykkens fire søjler

Substanserne, som udgør lykkens fire søjler, interagerer og har deres særlige effekter. Neurotransmitterne, serotonin, dopamin, oxytocin og endorfiner, er alle del af en biologisk formel, som skaber en følelse af velvære.

Serotonin

Serotonin er en neurotransmitter, som regulerer humør, søvn, indtag af føde og bestemte kognitive processer. Når mængden af serotonin i ens nervesystem er balanceret, føler man glæde, tilfredshed og ser den positive side af tingene.

Når serotonin mangler, kan det dog forårsage depression og tristhed, mangel på motivation, mangel på energi og pessimisme. Det er derfor essentielt at opretholde tilstrækkelige niveauer af serotonin til neuronerne.

Kvinde smiler takket være lykkens fire søjler

Neurotransmitteren, serotonin, påvirker folks humør afhængig af dens koncentration.

Dopamin

Det er en anden vigtig neurotransmitter til vores hjerne, eftersom den forårsager behagelige følelser. Den fungerer, når vi får noget, som vi ønsker, såsom at opnå et mål, at spise noget, vi godt kan lide, eller købe det, vi har ønsket os i lang tid.

Ligesom serotonin har det motiverende faktorer, blot på en meget mere direkte måde. Personer med lave niveauer af dopamin finder det sværere at føle nydelse og føler sig modløse.

Dopamin er bredt studeret hos patienter med depression, eftersom utilstrækkelige niveauer af det påvirker processen med at komme sig efter depressive situationer. Nogle lægemidler hæmmer genoptagelsen af denne neurotransmitter for at øge det i kroppen.

Oxytocin

Dette hormon er frigivet ved social kontakt. For eksempel kan vi føle det med vores partner, venner og familie eller en mor med sit lille barn.

Det er kendt som hormonet for følelsesmæssige bånd. Det er meget vigtigt, eftersom det gør interaktion med andre behageligt. Som konsekvens af det kan det, at frarøve folk social kontakt, forebygge frigivelsen af oxytocin med et underskud som følge.

Endorfiner

Endorfiner er endogene opioider, som menneskekroppen producerer, og det fås ikke fra eksterne faktorer. En af deres funktioner er at fungere som et naturligt smertestillende middel.

Deres handling frigiver en form for behagelig følelse, som kan maskere fysisk smerte. Vi kan for eksempel mærke effekterne af endorfiner efter intens sport. Hvem har ikke haft en god følelse i kroppen efter træning?

Kvinde løber udenfor

Motion frigiver endorfiner, som maskerer smerte og producerer en følelse af velvære.

Måske du også vil være interesseret i at læse: Motions indvirkning på hjernen og dens funktioner

Kan du styrke lykkens fire søjler naturligt?

Svaret er et rungende ja. Lykke er indenfor rækkevidde i høj grad. Det er vores ansvar, uanset hvad der sker omkring os. Vi kan tage de følgende skridt for at stimulere neurotransmittere:

  • Eksponering for sollys.
  • Gåture i rare områder.
  • At tænke på fremtidige mål og gode minder.
  • Motion.

Dopamin øges mere specifikt, når vi fejrer vores succeser. Vi kan dele et stort, endeligt mål op i mindre mål for at fejre, hver gang vi har nået et succesfuldt trin.

Med oxytocin skal vi tænke og handle ud fra sociale forhold for at stimulere det. Vi bliver nødt til at få så meget fysisk kontakt som muligt, for eksempel gennem kram. Seksuel samleje øger naturligvis niveauerne af oxytocin, og det er en glimrende form for kontakt.

Som det sidste er sport en allieret, når det kommer til endorfiner. Vi taler ikke om ekstrem motion, men om regelmæssighed og træning, som forårsager os velbehag på grund af det blotte faktum, at vi bevæger os. Afslapning og meditation er nyttigt til at guide os mod lykke.

Frigiv lykkens fire søjler

Som konklusion er det i vores hænder at slippe lykkens fire søjler fri. Man kan implementere nogle af aktiviteterne, vi har nævnt, og så vil man bemærke fordelene ved disse aktiviteter for ens fysiske og følelsesmæssige velvære.

Ændringer sker ikke natten over. Det vigtige er dog at komme i gang og gøre lykke til en regelmæssig del af ens liv.

Det kan interessere dig ...
Tanker om lykke: Det er ikke en utopi at være lykkelig
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Tanker om lykke: Det er ikke en utopi at være lykkelig

Så længe der har været mennesker, har der været tanker om lykke. Hvad det består af og hvordan vi opnår det. Det handler ikke kun om at tjene penge...



  • Breuning, L. G. (2012). Meet your happy chemicals. System Integrity Press.
  • Salamone, J. D., & Correa, M. (2012). The mysterious motivational functions of mesolimbic dopamine. Neuron76(3), 470-485.
  • Young, S. N. (2007). How to increase serotonin in the human brain without drugs. Journal of psychiatry & neuroscience: JPN32(6), 394.
  • Goodale, Elizabeth P. “El papel de la norepinefrina y de la dopamina en la depresión.” Revista de Toxicomanías 50 (2007): 19-22.