5 mentale strategier til at tabe sig

9. januar 2020
Denne artikel undersøger de bedste mentale strategier til at tabe sig. Begynd at anvende disse metoder nu!

Det kan være sundt at tabe sig, hvad enten det er, fordi du er overvægtig eller fordi du vil føle dig bedre tilpas i din krop. Der findes nogle mentale strategier til at tabe sig, som vi kan bruge til at hjælpe med vores vægttab.

Først skal vi vide, om vi er inden for vores “ideelle” eller anbefalede vægt. Vi kan gøre dette ved at beregne vores BMI (body mass index). For eksempel, hvis du er 1,70 meter høj, vil din ideelle vægt være mellem 53 kilo og 72 kilo. Der er flere online-regnemaskiner, der også kan hjælpe dig med at beregne dette.

Hvis du overskrider den anbefalede BMI for din højde eller ønsker at tabe et par kilo, men har problemer, kan disse mentale strategier hjælpe dig. Nedenfor diskuterer vi de mest effektive metoder, så fortsæt med at læse for at finde ud af, hvordan du gør din vægttabsrejse lettere!

Læs også: 10 grunde til at dyrke yoga til vægttab

Mentale strategier til at tabe sig

1. Gå aldrig på indkøb, når du er sulten

Mand og kvinde sidder i gang i supermarket og spiser chips

En af de første mentale strategier er aldrig at gå på indkøb, når du er sulten. Selvom dette er almen viden, praktiserer folk det sjældent.

Det er en stor fejltagelse at gå på indkøb, når du er sulten, fordi det får dig til at ønske at købe mad, som du ikke har brug for. Lad dig ikke lokke af rabatter på slik og undgå at vælge usunde fødevarer, der ikke kun hindrer dit vægttab, men også får dig til at tage på i vægt.

2. Læg ikke visse fødevarer, hvor de let kan ses

Tager du på i vægt eller har du problemer med at tabe dig, fordi du ikke kan undgå at spise noget, hvis du ser det? En anden psykologisk strategi er at fjerne al mad, der ikke hjælper dig med at nå dit mål for vægttab, og opbevare det ude af syne.

Hvis det er noget usundt som chokolade eller slik, er det bedst helt at lade være med at købe det. Men hvis nogen giver det til dig, skal du skjule det i dit spisekammer eller give det til en anden. Du har helt sikkert været igennem dit spisekammer og fundet mad, som du havde glemt, var der.

3. At spise langsomt og uden at skynde dig er en af de mest effektive mentale strategier til at tabe sig

Kvinde spiser langsom som en del af mentale strategier til at tabe sig

Nogle gange har du intet andet valg end at spise hurtigt. Men hvis du kan undgå det, skal du ikke spise hurtigt. Når du spiser langsomt og uden at skynde dig, kan du narre din mave. Du fylder din mave, inden du er færdig med dit måltid, og føler dig derfor hurtigere mæt. Dette forhindrer også, at du føler dig tung eller oppustet efter at have spist.

Hvis du har en tendens til at spise morgenmad meget hurtigt og i en fart, kan du prøve at stå tidligere op. Du mister måske et par minutters søvn, men det vil gavne dit mål for vægttab.

Læs også: Tips til at spise mindre som du kan prøve

4. Reduktion af angst kan hjælpe dig med at tabe dig

Angst kan være en af ​​grundene til, at du spiser, når du ikke er sulten. Hvis angstspisning er det, der forårsager din vægtøgning, kan du starte med at implementere forskellige vaner, der hjælper dig med at reducere angst.

Det nemmeste er at træne. Træning om aftenen er at foretrække, da det hjælper dig med at frigive al den stress, der er akkumuleret hele dagen. I løbet af weekenden kan du gå på vandreture eller vandre i naturen. Alt dette er fremragende til reduktion af angst.

5. Stop med at spise, før du føler dig mæt

Kvinde spiser pizza på toilet

Føler du dig for mæt, når du er færdig med at spise? Føler du dig altid utilpas efter din frokostpause? Den sidste af de mentale strategier er at undgå at spise, indtil du føler dig mæt. Nogle måder at gøre dette på inkluderer:

  • Kom mindre mad på din tallerken.
  • Lad være med at tage anden gang.
  • Spis ikke dessert.
  • Spis mad, som du ved, ikke får dig til at føle dig utilpas.

Vi har en tendens til at spise, indtil vi føler os mætte, men det er ikke nødvendigt. Der er et punkt, hvor vi ved, at hvis vi spiser mere, vil vi føle os for mætte og fordøjelsen vil være langsommere.

Forsøger du i øjeblikket at tabe dig? Har du nogensinde overvejet nogen af ​​disse strategier i løbet af din vægttabsrejse? Vi opfordrer dig til at prøve disse metoder. Husk at dyrke regelmæssig motion og inkluder frugt og grønt i din kost oven i disse metoder.