Tips til at spise mindre

5. december 2015
Hvis du ved slutningen af ​​et måltid ikke føler dig mæt og oplever en overvældende trang til at spise noget sødt, så vælg en te eller et stykke frugt; for eksempel et æble eller en pære.

Mange ender med at tage på i vægt, også selvom de vælger sunde fødevarer, fordi de enten ikke ved, hvor meget de faktisk spiser, eller fordi de ikke er i stand til at sætte grænser for sig selv. Hvis vi lærer at spise mindre og stoppe når vi er mætte, kan vi opretholde en sund vægt og endda smide nogle kilo på en mere naturlig måde.

I denne artikel vil vi give dig et par tips til at spise mindre. Vi vil lære dig kun at spise indtil din krop faktisk er mæt – og vi vil lære dig at undgå overspisning på grund af andre problemer i dit liv som angst og restløshed.

Ved bordet

Der er nogle enkle tips, som kan hjælpe os med at styre mængden af ​​mad, som vi vil, og bør, spise:

  • Det er bedst at indtage adskillige måltider i løbet af dagen for at undgå at være ekstremt sulten, når vi når til aftensmaden. Prøv at spise morgenmad og tage dig en formiddagsdrik; sørg for at få spist din frokost og følg op med en snack lidt senere. Spis derefter aftensmad.
  • Sid altid ned og spis langsomt, og undgå at spise, mens du arbejder.
  • Prøv på ikke at lave flere ting eller have distraherende samtaler under et måltid, og se aldrig fjernsyn.
  • Hvis du føler dig vred eller ked af det, er det bedst at vente, indtil disse følelser har passeret, før du sætter dig til bords.
  • Kom ikke mere på din tallerken, end hvad du kan spise. Hvis du har tilberedt for meget og har rester til overs, så sæt dem i køleskabet, inden du sætter dig ned for at spise for at undgå at blive fristet til at spise for meget.
  • Undgå forretter: Lav ét rigtigt måltid, så det er nemmere at holde styr på, hvad du spiser.
tricks-spise-mindre-2

Fødevarer, der er rige på fibre

Fiber er et næringsstof, der findes i mange fødevarer, og som lettere giver os følelsen af ​​at have en fuld mave. Dette hjælper os til at føle mere mæthed, så vi samtidig indtager mindre mad.

Selvom vi bør fokusere på at indtage en komplet og afbalanceret kost, hører disse specifikke fødevarer hjemme på enhver daglig menu:

  • Frugter; især modne frugter som æbler, blommer, ferskner, abrikoser, meloner osv.
  • Grøntsager og bladgrønsager som kål, rødbeder, bladbeder, gulerødder, osv.
  • Fuldkorn som ris, hvede, quinoa, hirse osv.
  • Kogte bønner og spirer
  • Nødder som hasselnødder og valnødder
  • Tørrede frugter som svesker og rosiner
  • Svampe
  • Tang
tricks-spise-mindre-3

Tang

Blandt de fødevarer, som er nævnt ovenfor, har vi også taget tang med. Den er ikke særlig velkendt i vores kultur, men det er en utroligt mættende og sund fødevare.

Tang indeholder planteslim, der absorberer vand, og dermed øger volumen og giver en mere mæt, fyldig følelse.

Vi anbefaler især følgende typer tang:

Du kan tilføje dem til vores eksisterende opskrifter på supper, gryderetter, ris-retter, pastaer, eller tage dem som et naturligt kosttilskud.

tricks-spise-mindre-4

Drik vand før måltider

En god måde at undgå overspisning på er at drikke et glas vand eller to en halv times tid før et måltid. Vi anbefaler altid, at man drikker vand mellem måltiderne. I dette tilfælde kan man, ved at drikke noget lige før et måltid, fylde maven lidt på forhånd, hvilket forhindrer os i at spise for hurtigt eller indtage for meget.

At spise lidt frugt før et måltid er også en god idé, fordi fibrene og vandindholdet i frugterne vil have en lignende mættende virkning. Det er også meget lettere fordøjeligt og sundere end traditionelt brød eller wienerbrød.

Aften-te

Desserter er normalt et resultat af manglende selvkontrol. Nogle gange har vi allerede spist nok, og måske føler vi os endda overmætte, men vi har stadig lyst til noget mere. Andre gange har vi brug for noget sødt eller fedt for at kunne føle os mætte.

hvis du føler, at du har brug for noget til at slutte et måltid af med, så prøv en te, der kan støtte fordøjelsen, eller en kop kaffe. Hvis du rent faktisk ikke har spist nok til at være mæt, så snup et æble eller en pære – disse frugter går godt sammen med andre fødevarer, og ligeså gør snacks, der er lavet med følgende:

  • Æblemos og rosiner
  • Bagte æbler med kanel og honning
  • Pærer i vin eller vin sauce
  • Pære carpaccio med ristede mandler

Vi håber, at du har fundet disse tips til at spise mindre nyttige!

FRA INTERNETTET