De mest almindelige fejl, der forhindrer dig i at tabe dig

27. september 2019
Et af principperne for vægttab er at forbrænde mere end, hvad vi spiser, men det betyder ikke, at du skal stoppe med at spise. Men selv når du tror, at du gør alt, hvad du kan, taber du dig ikke. Det kan være, at du begår en af de mest almindelige fejl, der forhindrer dig i at tabe dig.

Har du problemer med at tabe dig og holde vægten? Hvis ja, hvad forhindrer dig i at tabe dig?

Der er forskellige grunde til, at vi muligvis beslutter, at det er tid til at tabe sig. Den mest almindelige er imidlertid et ønske om at være sundere og føle sig bedre tilpas i sin egen krop.

Hvis du allerede har taget beslutningen om at tabe dig, er det tid til at sætte et mål og gøre det, der skal til for at nå det – uden at sætte dit helbred på spil.

Fortsæt med at læse for at finde ud af, hvad der er de mest almindelige fejl, der forhindrer dig i at tabe dig. Det kan være, at en lille ændring i din daglige rutine faktisk er nok til at genvinde kontrol over din krop.

De mest almindelige fejl, der forhindrer dig i at tabe dig

1. Begrænsning af visse fødevarer forhindrer dig i at tabe dig

Ofte, når folk beslutter sig for at tabe sig, er den første ting, de gør, at stoppe med at spise. De kan gøre dette enten helt eller fjerne nogle få fødevaregrupper.

Imidlertid har forskellige undersøgelser konkluderet, at den eneste måde at tabe sig på, er ved at følge en diæt, der inkluderer passende portioner af alle fødevaregrupper.

Du bør ikke begrænse din kost. Inkluder i stedet flere og mere sunde fødevarer.

Sørg endvidere for at ændre dine vaner og kulinariske praksis. Tilsæt ikke mere fedt, salt, sukker til fødevarer, der allerede indeholder mange af dem, for eksempel. Supplér dem i stedet.

Hvis du prøver at tabe dig – eller bare at leve et sundere liv – er det meget vigtigt at fjerne forarbejdede, færdigpakkede fødevarer fra din kost. De fleste er fyldt med fruktose, natrium og trans-fedtsyrer. (Du kan genkende dem ved deres smukke, farverige, trykte pakker.) Og ja, dette gælder også for junk food.

Spis i stedet mere frugt, korn og grøntsager som snacks i løbet af dagen i stedet for at spise forpakkede energibarer, chips, sodavand, sport- og energidrikke osv.

Læs også: 9 fødevarer du ikke troede indeholdte så meget sukker

2. Ikke at opsøge vejledning fra en specialist

Kvinde går til specialist for at undgå en af de mest almindelige fejl, der afholder dig fra at tabe dig

En anden fejl, der muligvis forhindrer dig i at tabe sig, er ikke at anmode om en specialists råd og vejledning. Hvis du ikke gør det, er du uvidende omkring dit stofskifte og de specifikke behov, det måtte have.

At gå til en betroet specialist kan gavne dig, da de kan hjælpe dig med at lave en handlingsplan i henhold til din nuværende vægtsituation og dine fysiologiske forhold. Det vil guide dig til at nå reelle mål, så du lidt efter lidt kan nå din ideelle vægt. Det handler ikke om de mål, som magasiner har fortalt dig, du skal nå, men de mål, der er rigtige for dig.

Kort sagt, at gå til en specialist kan være en af ​​dine bedste investeringer, da det vil spare dig for meget tid og energi – hvad enten det drejer sig om din familielæge eller en ernæringsfysiolog. Kontakt desuden en endokrinolog, hvis du har særlige krav.

3. Overdrevent indtag af alkoholiske drikkevarer afholder dig fra at tabe dig

Hvor mange gange kan man beslutte sig for at tabe sig, men ikke ændre dårlige vaner? Det er muligt, at du kommer til dine træningstimer til tiden og gør en indsats for at overholde din diæt, så godt som du kan. Du skal dog også holde det ved lige under dine sjove aktiviteter.

Forskellige undersøgelser viser, at alkoholiske drikkevarer muligvis forhindrer dig i at tabe dig. For det første er alkoholholiske drikkevarer fulde af tomme kalorier, der ikke giver næringsstoffer til kroppen. De akkumuleres dog som sukker, der omdannes til fedt.

For at gøre tingene værre påvirker et overskud af alkoholholiske drikkevarer også ydelsen. Derfor kan de føre til forstyrrelser i hjernen og nervesystemet og forringe muskelvævet.

Undertrykkelse fører imidlertid til perversion, og af denne grund vil vi ikke rådgive fuldstændig afholdenhed fra noget. Indtag dog alkohol med måde.

Læs også: Ti ting, der sker med din krop, ved at drikke alkohol

4. Mangel på motion

Kvinde med løbesko og vandflaske

Medicinsk forskning understreger, at motion er vigtigt for at tabe sig. Årsagen til det er enkel: Vores krop skal forbrænde flere kalorier, end den får ind.

For at opnå dette, skal du huske, at aktivitet regulerer stofskiftet, og at det giver os mulighed for at fjerne overskuddet af fedt. Der er desuden mange aktiviteter, du kan udføre. Det er kun et spørgsmål om at finde noget, du brænder for.

For at lette processen, er det en god idé at invitere nogen til at opbygge en ny sund livsstil sammen med dig. Du vil opdage, at det er lettere at forblive aktiv i selskab med en god ‘partner in crime‘ – forbrydelsen består i at se fabelagtig ud og være den bedste udgave af dig selv!

  • Klempel, M. C., Bhutani, S., Fitzgibbon, M., Freels, S., & Varady, K. A. (2010). Dietary and physical activity adaptations to alternate day modified fasting: implications for optimal weight loss. Nutrition Journal. https://doi.org/10.1186/1475-2891-9-35
  • Speakman, J. R., & Mitchell, S. E. (2011). Caloric restriction. Molecular Aspects of Medicine. https://doi.org/10.1016/j.mam.2011.07.001
  • Weigle, D. S., Breen, P. A., Matthys, C. C., Callahan, H. S., Meeuws, K. E., Burden, V. R., & Purnell, J. Q. (2005). A high-protein diet induces sustained reductions in appetite, ad libitum caloric intake, and body weight despite compensatory changes in diurnal plasma leptin and ghrelin concentrations. American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1016/j.colsurfb.2010.07.059
  • Chaput, J. P., Klingenberg, L., Rosenkilde, M., Gilbert, J. A., Tremblay, A., & Sjödin, A. (2011). Physical activity plays an important role in body weight regulation. Journal of Obesity. https://doi.org/10.1155/2011/360257