Fem sunde fødevarer med lavt kalorieindhold

25. juni 2019
Du bør helt sikkert medtage disse sunde fødevarer med lavt kalorieindhold i din kost, hvis dit mål er at tabe dig.

En succesfuld slankekur afhænger næsten udelukkende af, hvad du spiser. Du kan reducere dine portioner og træne i flere timer om dagen. Men hvis du ikke spiser sundt, vil al din indsats være komplet nyttesløst. Er du usikker på, hvilke sunde fødevarer med lavt kalorieindhold du skal spise?

I denne artikel deler vi information om nogle sunde fødevarer med lavt kalorieindhold, som du bør medtage i din kost. Hvis der er nogle af dem, som du ikke kan lide, skal du gøre en indsats for at spise de andre, fordi resultaterne helt sikkert vil være det hele værd.

1. Rucola

Denne grønne grøntsag er karakteristisk på grund af dens lidt krydrede og meget specielle smag. Derudover er det rigt på fibre, kalium og vitaminerne A, C og K. Det indeholder kun fire kalorier pr. 125 gram, hvilket gør det til en god base for smoothies og salater.

På grund af de næringsstoffer, som rucola indeholder, er det et glimrende valg til din kost, da det vil hjælpe dig med at reducere fedt og kontrollere dit kolesteroltal. Da det er rigt på antioxidanter, hjælper det med at holde din hud sund, og bekæmpe skader på huden, som kan være forårsaget af miljøet. Du kan indtage så meget og så regelmæssigt, som du vil.

For at gøre det mere lækkert, kan du tilføje lidt citronsaft, eller kombinere det med andre fødevarer for at neutralisere dets smag.

2. Asparges: En af de bedste fødevarer med lavt kalorieindhold

En ret med asparges

En anden sund madvare, som du bør spise mere regelmæssigt, er asparges.

Hvor ofte spiser du denne grøntsag? Hvis svaret er “ikke så ofte”, bør du overveje at indtage det oftere.

Asparges indeholder ca. 27 kalorier pr. 125 gram. Derudover er denne grøntsag et naturligt vanddrivende middel, der hjælper med at fjerne ophobet væske.

Hvis du drikker en masse alkohol eller ikke spiser sundt, er asparges en god mulighed for at fjerne opbygget alkohol og toksiner. Denne grøntsag er også rig på jern, vitaminer A og E, folsyre og proteiner.

Tag et kig på denne artikel: Cremet aspargessuppe: To opskrifter, du vil elske

3. Broccoli

Broccoli er en rigtig sund madvare. Det er også nemt at lave, og det indeholder en masse proteiner. Broccoli indeholder kun 31 kalorier pr. 125 gram.

Faktisk betragtes broccoli som en ‘superfood‘, og du bør indtage det flere gange om ugen. Det er rigt på vitaminer, mineraler, fibre og antioxidanter. Derudover kan det medvirke til at reducere risikoen for kræft.

Hvis du vil tilføje noget mere smag til din broccoli, kan du kombinere det med ost, yoghurt og en håndfuld andre grøntsager, for at lave en lækker og meget nærende broccoli-salat.

For at undgå at øge dit indtag af kalorier anbefaler vi ikke, at du tilsætter forarbejdet salatdressing til din broccoli-salat. Vælg i stedet yoghurt eller vegetabilske olier, og undgå præfabrikerede mayonnaise-blandinger og dressinger.

4. Bær

En kurv med hindbær

Morbær, brombær og jordbær er tre gode eksempler på bær, som du bør spise så ofte, som du kan.

Disse fødevarer er rige på forskellige typer antioxidanter. Af denne grund kan de hjælpe med at bekæmpe betændelse, og reducere risikoen for kræft og hjerteproblemer. De øger også dit immunforsvar.

65 gram bær indeholder kun ca. 32 kalorier.

Denne artikel kan også interessere dig: Tre måder at lave veganske smoothies på

5. Te er eksempel på fødevarer med lavt kalorieindhold

Utvivlsomt er en af ​​de foretrukne sunde fødevarer i dag te. Mange kulturer, som for eksempel i Kina og Japan, har haft kendskab til fordelene ved te siden oldtiden.

Grøn te, hvid te, sort te og oolong te er nogle af de mest gavnlige typer te. Det bedste ved det hele er, at de ikke indeholder kalorier, medmindre du tilføjer kunstige sødemidler til dem. De er alle rige på polyphenoler, en type antioxidant, der holder dine celler sunde.

Hvilke af disse fødevarer med lavt kalorieindhold spiser du ofte? Del dine bedste opskrifter med os!

  • Shai, I., Schwarzfuchs, D., Henkin, Y., Shahar, D. R., Witkow, S., Greenberg, R., … Stampfer, M. J. (2008). Weight loss with a low-carbohydrate, mediterranean, or low-fat diet. Obstetrical and Gynecological Survey. https://doi.org/10.1097/01.ogx.0000334740.32446.f3
  • O’Keefe, J. H., Gheewala, N. M., & O’Keefe, J. O. (2008). Dietary Strategies for Improving Post-Prandial Glucose, Lipids, Inflammation, and Cardiovascular Health. Journal of the American College of Cardiology. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2007.10.016
  • Kunešová, M., van Baak, M., Handjieva-Darlenska, T., Pihlsgård, M., Jebb, S. A., Larsen, T. M., … Saris, W. H. M. (2010). Diets with High or Low Protein Content and Glycemic Index for Weight-Loss Maintenance. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/nejmoa1007137