Nyttige tips til at få en baby om sommeren

19. maj 2020
Der er på mange måder fordele ved at få en baby om sommeren. Det er et godt tidspunkt til at koble af og nyde babyens ankomst med hele familien. Du bør dog tage nogle forbehold i denne varme sæson. Læs med for at lære mere!

Tanken om at få en baby om sommeren bekymrer flere gravide kvinder. Bekymringerne om, hvordan man skal håndtere varmen og komme sig over fødslen på dette tidspunkt på året påvirker ofte mange kvinder, som har termin i sommermånederne.

Der er dog mange fordele ved at få en baby om sommeren. I denne artikel vil vi forklare nogle nyttige tips. Du vil finde ud af, at det ikke er så besværligt eller negativt, som du måske havde forestillet dig!

Fordelene ved at få en baby om sommeren

Vi ved alle, at de fleste mennesker tager på ferie om sommeren. Næsten alle, der arbejder, har lov til at tage en lille ferie og børn og unge behøver ikke at gå i skole. Tænk over det: Din familie og venner vil alle have mere tid til at hjælpe dig og nyde babyen.

Det gode vejr vil også give dig mulighed for at forlade hjemmet for at gå en tur eller klare tankerne. Du kan vælge de køligste timer på dagen til at gå ud med din baby. I denne sæson er folk mindre stressede og nyder fred og ro.

Mor, der krammer baby, viser, hvor skønt det er at få en baby om sommeren

Det har sine fordele at få en baby om sommeren. Det er et godt tidspunkt til at koble af og nyde babyens ankomst med hele familien.

Råd til gravide kvinder, som har termin om sommeren

Hvis du har termin om sommeren, bør du følge en række anbefalinger, som er nøglen til velvære.

1. Hold øje med, hvad du spiser, hvis du har planer om at få en baby om sommeren

Hvis du har termin om sommeren, bør du spise små, hyppige måltider. Det er faktisk essentielt hele året rundt af følge en sund kost. Næring er dog endnu vigtigere under graviditeten og efter fødslen. Om sommeren har du en høj risiko for at blive dehydreret eller lide af et hedeslag.

Professionelle anbefaler at spise fem små måltider om dagen. Du har sikkert også bemærket, at på dette tidspunkt af året ønsker du at spise flere frugter og grøntsager. Lyt til din krop og tilføj disse fødevarer til dine måltider. De vil hjælpe dig til at forblive hydreret og give dig de vitaminer, du har brug for.

Det er også nødvendigt at drikke nok vand, mindst 8 glas om dagen. Ligeledes bør du undgå udsættelse for sollys mellem 12 og 16. At bære let og køligt tøj kan hjælpe med at beskytte dig mod et hedeslag.

Du ønsker måske også at læse: Skal jeg vælge kejsersnit eller vaginal fødsel?

2. Vær ikke bange for at amme

Det er naturligt og sundt at amme. Du bør ikke være flov over at gøre det offentligt. Hvis du føler dig flov, kan du dog prøve at bære skjorter, som er nemme at løfte eller knappe op. På den måde vil du føle dig mindre udstillet.

Det er desuden normalt for dig at føle dig mere tørstig og svede, når du ammer din baby. Drik vand, mens din baby ammer, og prøv at lægge en klud eller stofble under babyens hoved til at suge noget af sveden.

Kvinde ammer baby

Om sommeren anbefales det at bære let og behageligt tøj for at gøre amning nemmere.

3. Vær opmærksom på hygiejne, når du planlægger at få en baby om sommeren

Efter fødslen vil du bemærke blodig udflåd fra skeden, som kan vare op til en måned. Dette kaldes efterfødselsblødning. Det har en karakteristisk lugt, som kan være ubehagelig, når den kombineres med sved fra varmen.

Hvis du fik en episiotomi, skal du passe godt på såret, og vaske det med mild sæbe og vand. Det er vigtigt at undgå fugt i området.

Hvis du føder en baby om sommeren, kan de karakteristiske hedeture og sveden efter fødslen blive mere tydelige. De er forårsaget af hormonelle forandringer og amning. Brusebade kan lindre dig for disse symptomer.

Du bør faktisk vide, at du kan gå i bad dagen efter, du har født. Du bør dog undgå karbad, fordi livmoderen er noget tid om at vende tilbage til sin oprindelige position. Hvis du går i karbad, kan vand trænge ind i kroppen og forårsage infektioner.

4. Prøv at udsætte rejser den sommer

Det er ikke et stort problem at rejse med en baby. Professionelle anbefaler dog at vente mindst to uger efter fødslen med at rejse, eftersom det kan være ubehageligt for både mor og baby. Hvis du beslutter dig for at rejse, bør du ideelt tage et sted hen, som har god medicinsk pleje.

5. Følg nogle grundlæggende tips til at håndtere varmen

At få en baby om sommeren betyder, at du også skal håndtere varmen, hvilket kan være kvælende nogle steder. Der er dog bestemte trin, du kan følge, for at hjælpe dig selv med at håndtere det. For det første kan du prøve at lukke vinduer for at holde varmen ude.

Hvis du har en air conditioner eller vifter, bør du helt sikkert overveje at bruge dem. Du bør dog undgå, at kold luft rammer din baby direkte. Prøv at køle værelset ned en time før, at du går i seng, og undgå at bruge aircon og vifte, når du sover.

Som det sidste, som vi har sagt før, er det grundlæggende at gå med behageligt tøj. Du bør også prøve at gå ture på de køligste tidspunkter på dagen.

Læs denne artikel for at lære mere: Fire slags motion under graviditet

Konklusion

Det er et vidunderligt øjeblik at føde og det gælder også, når man får en baby om sommeren.

Stress ikke over det! I stedet skal du håndtere varmen med disse tips, vi har delt i denne artikel.

  • Panthangi, V., West, P., Savoy-Moore, R. T., Geeta, M., & Reickert, E. (2009). Is Seasonal Variation Another Risk Factor for Postpartum Depression? The Journal of the American Board of Family Medicine. https://doi.org/10.3122/jabfm.2009.05.080066
  • Pregnancy, Childbirth, Postpartum and Newborn Care: A Guide for Essential Practice. 3rd edition. Geneva: World Health Organization; 2015. M, INFORMATION AND COUNSELLING SHEETS. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK326681/
  • Counselling for Maternal and Newborn Health Care: A Handbook for Building Skills. Geneva: World Health Organization; 2013. 11, POSTNATAL CARE OF THE MOTHER AND NEWBORN. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK304191/
  • Fletcher, S., Grotegut, C. A., & James, A. H. (2012). Lochia Patterns Among Normal Women: A Systematic Review. Journal of Women’s Health. https://doi.org/10.1089/jwh.2012.3668
  • Karsnitz, D. B. (2013). Puerperal infections of the genital tract: A clinical review. Journal of Midwifery and Women’s Health. https://doi.org/10.1111/jmwh.12119