12 overraskende fordele ved at spise blåbær

Som andre vilde bær er blåbær kendt for deres høje indhold af antioxidanter, men også for deres antikarcinogene og antiinflammatoriske egenskaber.
12 overraskende fordele ved at spise blåbær

Sidste ændring: 26 august, 2022

Blåbær er små frugter, der kommer fra en vild busk af Vaccinium-slægten, hvoraf der kan skelnes mellem 400 forskellige arter. I denne artikel vil vi se på de overraskende fordele ved at spise blåbær.

De er hjemmehørende i Nordamerika, og USA er faktisk den største producent og forbruger af dem. De udmærker sig ved deres særlige smag og anvendes i gastronomien til tilberedning af budding, kager, vin og mange andre opskrifter.

De er også værdsat for deres høje indhold af essentielle næringsstoffer, der ved regelmæssig indtagelse giver mange fordele for kroppen.

Faktisk har de på trods af deres lille størrelse et af de højeste indhold af antioxidanter i fødekæden, hvilket er elementer, der er nødvendige for at forhindre og bremse degeneration forårsaget af frie radikaler.

Desuden fremmer de på grund af deres vitamin- og mineralindhold også forebyggelse og behandling af mange sygdomme.

I betragtning af at mange mennesker stadig ikke kender deres fordele, vil vi gerne fremhæve de 12 vigtigste fordele ved at spise blåbær i dag.

Fordele ved at spise blåbær

1. Kræftbekæmpende egenskaber

Saft kan bruges til at opnå de vigtigste fordele ved at spise blåbær

De kraftige antioxidanter i blåbær er blevet forbundet med en reduceret risiko for at udvikle forskellige typer kræft.

Disse stoffer beskytter cellerne mod skader forårsaget af frie radikaler og miljøgifte. Dette er nøglen til at forhindre vækst af tumorer.

De indeholder en god mængde folinsyre. Dette næringsstof hjælper med at reparere og syntetisere DNA, ud over at forhindre mutation af ondartede celler.

Tag et kig på denne fascinerende artikel: Folsyre og folat: Hvad er egentlig forskellen?

2. Fordele ved at spise blåbær: Styrkelse af knogler og tænder

De essentielle mineraler, der er i disse små frugter, er nyttige til at beskytte knogletæthed og tandsundhed.

Regelmæssig indtagelse hjælper med at forebygge osteoporose og infektioner, der påvirker tandsundheden.

Faktisk anbefales de til at forbedre processen med kalcium- og D-vitaminoptagelse, da de indeholder:

  • Mineraler (kalium, jern, magnesium, zink, mangan).
  • K-vitamin.

3. Beskyttelse af hjertesundheden

Kvinde tager sig til hjertet

Som nævnt indeholder blåbær betydelige mængder kalium og magnesium. Disse to mineraler hjælper med at regulere inflammatoriske processer i kroppen for at reducere risikoen for hjerteproblemer.

Disse næringsstoffer afbalancerer vævsvæsker og reducerer risikoen for lidelser som forhøjet blodtryk og hjerteanfald.

4. Forebyggelse af diabetes

Personer med ukontrollerede blodsukkerniveauer eller personer med risiko for diabetes kan finde en allieret i disse frugter.

De indeholder fibre og antioxidanter, der efter at være blevet absorberet sænker sukkerniveauet. På den måde letter de de metaboliske processer, der er ansvarlige for at bruge dem som energikilde.

5. Forbedrer hukommelsen

Det er blevet bevist, at der er et interessant forhold mellem et regelmæssigt forbrug af blåbær og en velfungerende hukommelse.

Alt tyder på, at dens antioxidantforbindelser minimerer oxidativt stress og reducerer celleskader, der genererer kognitive vanskeligheder.

Disse forbindelser, ud over dens vitaminer og mineraler:

  • Hjælper til at overvåge nervesystemet.
  • Forbedrer hjerneaktiviteten.
  • Mindsker risikoen for demens.

6. Bekæmpelse af urinvejsinfektioner

På grund af dens basiske kraft og høje indhold af antibakterielle forbindelser er naturlig blåbærsaft nyttig til at forebygge og behandle urinvejsinfektioner.

Indtagelsen ændrer det miljø, som mikroorganismer har brug for for at formere sig. Desuden har de en antiinflammatorisk virkning, der lindrer smerter.

Det anbefales at øge urinproduktionen og forbedre de processer, der er ansvarlige for at fjerne affald fra nyrerne.

7. Beskyttelse af det visuelle helbred

Disse frugter indeholder carotenoider og betydelige mængder E-vitamin, som begge er nødvendige for at forbedre synsevnen og forebygge udviklingen af øjensygdomme.

Dens kraftige antioxidant effekt beskytter nethinden og makula. Det mindsker således risikoen for at udvikle sygdomme som grå stær og makuladegeneration.

Det er endda et naturligt middel mod milde synsproblemer, såsom rødme og tørhed forårsaget af stress.

8. Fordele ved at spise blåbær: Forebyggelse af for tidlig aldring

Et regelmæssigt indtag af denne frugt har interessante fordele forbundet med forebyggelse af for tidlig aldring internt og eksternt.

Blåbærs antioxidanter:

  • Mindsker risikoen for kroniske sygdomme som følge af overdreven inflammation.
  • Bremser den celleskade, der fremskynder hudforringelsen.

Både frugterne i sin helhed og den naturlige saft kan supplere vaner for at forebygge rynker og ufuldkommenheder som følge af aldring.

Oplev en god opskrift med blåbær: Sådan laver man cheesecake med blåbær

9. Sænker kolesterolet

Som forklaret af teorien om oxidativt stress, har en øget forventet levetid ført til en relativ stigning i degenerative og kroniske sygdomme. Blandt disse er åreforkalkning, kræft, diabetes, makuladegeneration, kroniske inflammatoriske sygdomme og neurodegenerative sygdomme.

Blåbær virker mod oxidation af lipider, hvilket hjælper til at forebygge processer med åreforkalkning. Oxidativ stress og oxidation af lipider er også blevet forbundet med kræftudvikling.

Naturligvis er centralnervesystemet et væv, der er sårbart over for cytotoksiske stoffer, og hjernen er det organ, der er mest modtageligt for oxidative skader. Dette skyldes det høje iltforbrug og de lave niveauer af antioxidant enzymer. Derfor er indtaget af antioxidanter, herunder blåbær, ekstremt vigtigt.

10. C-vitamin

Blåbær har også bioaktive forbindelser, såsom C-vitamin og fenoler, der kan forebygge eller endda stoppe oxidative processer i forskellige patologier og infektioner.

De kondenserede tanniner, som de indeholder, og som har antibakterielle egenskaber, forhindrer imidlertid bakterier i at virke i slimhinderne og er 50 gange mere effektive end C- og E-vitamin. De opretholder karpermeabiliteten, dvs. strømmen af næringsstoffer og celler gennem blodkapillærerne, og forhindrer skader på arteriernes vægge forårsaget af frie radikaler.

11. Fordele ved at spise blåbær: Vasoprotektiv-kapillærotropisk virkning

Denne frugt fremmer faktisk den generelle mikrocirkulation. Den forbedrer venekredsløbet og afhjælper problemer i forbindelse med tunge ben og hævelse, ødemer, cellulite, kapillær skrøbelighed, petekkier, åreknuder osv.

12. Lipidsænkende virkning

Blåbær sænker blodets lipidniveau. Man ved, at kolesterol, triglycerider eller lipoproteiner er risikofaktorer for hjerte-kar-sygdomme.

Som det sidste er blåbær rige på anthocyaniner,som er pigmenter, der udgør en type flavonoid med en enorm antioxidant kraft.

Det er nok grunde til at spise blåbær, synes du ikke? Køb dem i dag og nyd deres lækre smag, mens du forkæler din krop med næringsstoffer af bedste kvalitet.

Det kan interessere dig ...
7 uimodståelige opskrifter på desserter med røde bær til jul og nytår
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
7 uimodståelige opskrifter på desserter med røde bær til jul og nytår

Leder du efter nogle gode opskrifter til nytårsbordet? Så udforsk disse lækre desserter med røde bær! Læs med her for at få mere at vide!



  • Ames B. M, Shigenaga M. K, et al. Oxidants, antioxidants, and the degenerative diseases of aging. PNAS. Septiembre 1993. 90 (17): 7915-7922.
  • Butamante, J. (2010). Arándanos. Informe Centro de Competitividad Del Maule.
  • A, I. B., & Baumann, L. (2009). Antioxidantes. Rev. Chilena Dermatol.
  • Calero Romero, O., Rojas, G. Q., Rojas, M. R., Barreto, I. R., Centeno, J., & Solís, N. P. (2009). Envejecimiento prematuro de la piel. Universitas.
  • Carey A, Gomes S, et al. Blueberry supplementation improves memory in middle-aged mice fed a high-fat diet. Journal of Agricultural and Food Chemistry. 2014. 62 (18): 3972-3978.
  • Cassidy A, Mukamal K. j, et al. High anthocyanin intake is associated with a reduced risk of myocardial infarction in young and middle-aged women. Circulation. Enero 2013. 127 (2): 188-96.
  • Huang H, Chen G, et al. Effects of berries consumption on cardiovascular risk factors: a meta-analysis with trial sequential analysis of randomized controlled trials. Scientific Reports. 2016. 6: 23635.
  • Johnson S. A, Arjmandi B. H. Evidence for anti-cancer properties of blueberries: a mini-review. Anticancer Agents in Medicinal Chemistry. Octubre 2013. 13 (8): 1142-8.
  • National Institutes of Health. Office of Dietary Supplements. Vitamina C. U. S. Department of Health and Human Services. Diciembre 2019.
  • Ofek I, Goldhar J, et al. Anti-Escherichia coli adhesin activity of cranberry and blueberry juices. The New England Journal of Medicine. Mayo 1991. 324 (22): 1599.
  • Stull A. J, Cash K. C, et al. Bioactive in blueberries improve insulin sensivity in obese, insulin-resistant men and women. The Journal of Nutrition. Octubre 2010. 140 (10): 1764-1768.