7 overraskende madkombinationer du bør undgå

· 15. august 2018
Der er mange madkombinationer som vi indtager jævnligt, uden at vide at de kan være svære at fordøje, og endda få os til at tage på.

Den måde vi sammensætter vores mad på er meget mere vigtig end vi regner med. Og de kan have stor betydning for vores sundhed og vægt. Man kan opnå store forbedringer ved nogle simple ændringer, da det ikke handler om at spise mindre, men om at spise bedre. Find ud af hvorfor disse 7 overraskende madkombinationer er mindst lige så vigtige som at vælge hvad du skal spise.

Hvorfor skal man tænke over sammensætningen?

Hvis man følger de her retningslinjer om madkombinationer, kan man opnå de føgende fordele:

  • Fordøjelse som er hurtigere og uden ubehag som halsbrand, og gas og luft i maven.
  • Mindre træthed efter man har spist, og mere energi.
  • Bedre styr på vægten, uanset om man vil tage på eller tabe sig.
  • Bedre tarmfunktion.

I det lange løb kan man også bekæmpe andre kroniske sygdomme.

Overraskende madkombinationer, der er usunde

Det er bedst at undgå at blande for mange slags fødevarer i et måltid, så godt som man nu kan. Det er derfor at buffeter hvor mange slags fødevarer indtages, generelt er ret skadelige. især hvis man spiser for meget.

Nedenfor vil vi gennemgå de kombinationer af fødevarer som skader helbredet mest.

1. Melon og vandmelon

Undgå at blande meloner med andre fødevarer

Disse frugter, som ofte spises til dessert eller endda bruges i det salte køkken, er ganske skadelige når de blandes med andre fødevarer.

De er rige på vand og fibre, og selvom de indeholder store mængder af vitaminer og mineraler, så er de en såkaldt “kold” fødevare, som gør at de skal spises på tom mave, og uden andre ting.

  • Det bedste tidspunkt at spiser meloner er på tom mave, det kunne være midt om morgenen eller eftermiddagen, uden andre fødevarer og uden vand.

Læs også: 6 skønne anvendelsesmuligheder af vandmelonskal

2. Protein og stivelse

En af de overraskende madkombinationer, som faktisk er usunde, er proteiner og stivelse, da den hæmmer fordøjelsen og får os til at tage på.

  • Proteiner: Kød, fisk, æg, mælk og mejeriprodukter, bælgfrugter, nødder og kerner.
  • Stivelse: Kornprodukter og fødevarer med mel (pasta, brød, kager), kartofler, ris, stivelsesrige grøntsager (græskar, gulerødder, yam bønner, rodfrugter, artiskokker), majs og ærter.

Den typiske blanding af kød og kartofler og lignende retter er, selvom det er almindeligt i en typisk kost, ikke det sundeste valg. Det ville være bedst at kombinere en ret med protein eller stivelse, med en portion salat eller rå grøntsager.

3. Mælk og mejeriprodukter

Mælk bør drikke uden andre fødevarer

Da den betragtes som en anden salgs protein end de andre, bør mælk ikke blive kombineret med andre fødevarer. Hvis man iøvrigt ikke har problemer med at fordøje mælk, bør man altid drikke det uden noget til.

  • Samtidig bør mejeriprodukter som yoghurt og ost ikke indtages samtidig med stivelse.
  • Der findes også en anden dårlig, men meget almindelig kombination, nemlig yoghurt der er sødet med sukker.

4. Frugt til måltiderne

Vanen med at spise frugt til dessert er ikke så sund som mange tror, især ikke hvis man har indtaget stivelse. Ved at gøre det på den måde vil sukkeret i frugten fermentere i maven og hæmme fordøjelsen.

  • Der kan gøres undtagelse, hvis man spiser kød eller fisk sammen med salat (uden kartofler eller anden stivelse). I det tilfælde kan man spise ananas eller papaya til proteinet. Det er to tropiske frugter som er rige på enzymer der støtter fordøjelsesprocessen.
  • Af samme årsag bør man altid undgå juice (som indeholder meget sukker) til måltiderne.

5. Forskellige slags proteiner

Det frarådes at blande flere slags proteiner

En portion protein per måltid er nok, hvis man vil have en sund kost. Derfor frarådes det at blande forskellige typer, så som kød med visse grøntsager.

Alle fødevarer har hver deres egenskaber, som aktiverer forskellige fordøjelsesfunktioner. Ved at blande dem gør vi disse naturlige funktioner besværlige.

6. Grøntsager passer ikke godt sammen med alting

Grøntsager kan med fordel kombineres med de fleste fødevarer, der er dog visse undtagelser. Undgå de her overraskende madkombinationer:

  • Mælk
  • Sød frugt
  • Vandmelon og melon
  • Sukker

7. Vand til måltidet

Nogle tidspunkter er bedre at drikke vand på end andre

Vi bør drikke mellem 1 og 2 liter vand om dagen. Men mange som gerne vil overholde den regel gør det forkert, da de ofte drikke for meget under eller lige efter et måltid.

Dette giver tunghed og oppustethed, når vandet blandes med mavesyre og mad.

Den bedste måde er altid at drikke på tom mave; mellem måltiderne, midt om morgenen eller eftermiddagen.