Sådan kan du genkende sund hud

I denne artikel forklarer vi, hvad der kendetegner en sund hud, og giver dig anbefalinger til at holde din hud sund. Gå ikke glip af det!
Sådan kan du genkende sund hud

Sidste ændring: 12 december, 2021

En sund hud er æstetisk tiltalende for øjet og berøring. Den er glat og samtidig fast. Den har en ensartet tone og ser fugtet, fast og defineret ud. Desuden er den fri for olie og ufuldkommenheder.

Men ikke nok med det, en sund hud giver også utallige fordele. Den beskytter os, da den udgør en naturlig barriere mod patogener. Den er også med til at opretholde kropstemperaturen og giver os mulighed for at opfatte taktile stimuli i forbindelse med verden.

Derfor skal vi gøre alt for at holde vores hud sund ved hjælp af korrekt ernæring, ved at bruge produkter til at pleje og fugte den og ved at undgå kontakt med substanser og stoffer, der kan skade den, f.eks. sol, rengøringsmidler, forurenende stoffer og skrappe kosmetiske midler.

Hudens funktioner

Huden består af tre lag: Epidermis, dermis og hypodermis. Det er også et af kroppens vigtigste organer og det største. Huden hos en voksen person af gennemsnitshøjde kan måle mere end to kvadratmeter og veje op til 5 kg!

Huden udfører forskellige funktioner:

  • Den er mellemleddet i vores forhold til verden omkring os.
  • Det er den første forsvarslinje, som udgør en barriere, der beskytter os mod fysiske, kemiske eller biologiske agenser.
  • Vores hud hjælper os også med at regulere vores temperatur, idet den holder os kølige eller varme.
  • Den er med til at bevare den indre fugtighed, samtidig med at den isolerer os fra omgivelserne.
  • Vores hud er et middel til at fjerne affaldsstoffer fra kroppen gennem sved.
  • Desuden bidrager den til produktionen af D-vitamin.
  • Den er organet for følesansen, takket være hvilken vi opfatter former, tryk, temperatur og endda smerte.
  • Gennem huden giver vi også hengivenhed. Lad os ikke glemme den store betydning af hengivenhed i vores følelsesmæssige relationer, hvad enten det er med vores partner, børn eller endda kæledyr!

Du vil måske finde dette interessant: Træning og kost til en endomorph krop

Karakteristika for sund hud

Der findes forskellige hudtyper (normal, tør, fedtet, kombineret, sensitiv), og hver type kræver specifik pleje. Der er dog visse træk, som er fælles for al sund hud.

Kvinde med tør hud

Sund hud har en ensartet tone

Vi taler ikke om farven, da en person kan være hvid, brun eller kobberfarvet. Her henviser vi til, at tonen er ensartet, når huden er sund, uden misfarvninger, pletter eller depigmentering.

Naturlig aldring og den kombinerede virkning af ydre og indre agenser (sol, mad, sygdomme) kan dog påvirke ændringen af melanocytternes aktivitet, hvilket kan resultere i uregelmæssig melanin.

Den er blød

Sund hud har en umiskendelig egenskab: Den er blød og glat at røre ved, uden ru, tørre, skællende eller uregelmæssige områder – heller ikke på områder som albuen eller andre områder, der er udsat for større slitage.

Men med alderen øges ophobningen af epidermal keratin, og basalcellefornyelsen bliver langsommere. Dette vil kunne ses ved en tykkere, tørrere og mere ru hud med ringe glans.

Sund hud er fast at røre ved

Frem for alt er sund hud rar at røre ved. I den forstand er dens tekstur kompakt, glat og blød, men samtidig fast. Den hænger ikke, rynker ikke og strækker sig ikke.

Derimod mister dermalproteiner (kollagen og elastin) struktur på grund af sygdom eller dårlig ernæring, hvilket påvirker hudens fasthed og får den til at se slap ud. Dette sker også, når vi bliver ældre, selv om det er muligt at afbøde det.

Der er ingen overskydende olie

Talgkirtlerne producerer naturlige olier for at beskytte huden. En sund hud er dog hverken overdrevet tør eller overdrevet fedtet.

En høj talgproduktion (olie) kan føre til flere problemer, begyndende med akne. Det bidrager også til ophobning af bakterier og døde hudceller, hvilket skaber et miljø for infektioner.

Den er godt fugtet

Hvis din hud ser tør eller skællet ud i udseende og tekstur, er den usund og mangler fugt. Det er vigtigt at opretholde fugtigheden for at undgå det sprukne udseende.

Tør hud er ikke et sundhedsproblem i sig selv. Der kan dog være tale om en underliggende patologi, hvis den fortsat er ru, klør eller har andre symptomer.

Du vil måske finde dette interessant: 7 fødevarer, du bør spise for at beskytte huden mod solen

Tips til at bevare en sund hud

At bevare en sund hud er en opgave, som vi bør tage os af hver dag. Det er ikke alt for kompliceret, men det skal blive en vane.

Hydrering

Du bør anvende fugtighedscreme, helst efter badet, for at hjælpe med at fastholde fugten. Husk også at drikke rigeligt med væske.

Ernæring

At give næring til huden er en anden nøgle til at holde den sund og elastisk. Dette opnås ved at bruge produkter, der indeholder kollagen.

Du bør også passe på din kost og indtage gulerødder, spinat, tomater og citrusfrugter. I mellemtiden skal du undgå overskydende sukker, salt, kaffe eller rødt kød.

Daglig pleje

Generel renlighed er gavnlig, men du skal tage hensyn til flere overvejelser. Undgå meget stærke produkter, der forårsager allergiske reaktioner.

Overdriv ikke med rensning, da huden kan tørre ud og mindske dens naturlige smøring. For meget pleje afslører også tvangsmæssige lidelser.

Børstning af huden

Under badning kan du bruge en blød børste eller handske til at hjælpe med at fjerne døde hudceller og forskellige stoffer (støv, snavs, mider).

Du bør dog undgå dette, hvis du har sår eller lider af hudlidelser som f.eks. eksem eller psoriasis.

Beskyttelse mod solen

Din hud bør beskyttes mod sollyset, og ikke kun om sommeren.

Du bør anvende cremer med en høj solbeskyttelsesfaktor og bære mørke solbriller, hatte eller kasketter afhængigt af din hudtype. Dette er også vigtigt for at forebygge hudkræft.

Motion

Motion kan af flere grunde bidrage til at holde huden sund:

  • Det øger blodgennemstrømningen.
  • Huden får flere næringsstoffer, når du dyrker motion.
  • Det hjælper din hud med at bevare elasticitet og spændstighed.
  • Toxiner og andre ophobede affaldsstoffer fjernes, når du motionerer.

Eksfoliering for at få sund hud

Mekanisk eller kemisk eksfoliering af huden hjælper med at fjerne døde hudceller, der ophobes på overfladen, hvilket bidrager til den naturlige fornyelsesproces.

Eksfoliér med en vis hyppighed, men overdriv ikke.

Kvinde vasker sig for at få sund hud

Stop med at forbruge tobak

Hvis du ønsker at få en sund hud, er det bedste, du kan gøre, at holde op med at ryge.

Rygning udtørrer huden, nedsætter iltningen og forsnævrer blodkarrene. Ifølge forskning påvirker rygning endda arvæv og fremmer andre dermatologiske forandringer.

Undgå andre skadelige stoffer

Klor fra svømmebassiner kan være en udløsende faktor for visse hudlidelser, f.eks. atopisk dermatitis.

Det er derfor tilrådeligt at være forsigtig og tage de nødvendige forholdsregler.

Undgå stress

Sidst men ikke mindst er mellem 30% og 70% af hudsygdommene ifølge undersøgelser om emnet relateret til psykiske lidelser.

Så hvis vi ønsker en sund hud, skal vi også være opmærksomme på, hvordan vi tænker og har det.

Sund hud er et tegn på et godt helbred

En sund hud ser smuk ud og er rar at røre ved. Et sundt udseende har også en indvirkning på dit humør. Det er en harmonisk cirkel.

Hudpleje skal naturligvis være som alt andet, vi gør: Med måde. Overdrevet brug af produkter og overdrevet rengøring kan have konsekvenser, der er værre end sygdomme, både for huden og for vores adfærd.

At have en sund og smuk hud er noget, som mange mennesker gerne vil vise frem og prale med. Det kan dog også være kontraproduktivt. Især om sommeren kan det at udsætte den for solen eller andre stoffer føre til mere skade end normalt.

Det kan interessere dig ...
Pleje af atopisk hud om vinteren
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Pleje af atopisk hud om vinteren

At have atopisk hud betyder, at man lider af atopisk dermatitis. Det får huden til at være tør, kløende og skællende. Lær om plejen lige her!



  • Costa A, Motta M, Bezzan M. Fatores etiopatogênicos da acne vulgar An. Bras. Dermatol. 2008; 83 (5): https://doi.org/10.1590/S0365-05962008000500010
  • Jorcano Noval J. Estudio de la función de queratinas epidérmicas a través de ratones transgénicos. Madrid: Universidad Complutense, 1996.
  • Le-Bert M, Prado B. Tabaco y piel. Rev. chil. Dermatol. 2011; 27(3): 286-299.
  • Molina A, Londoño Á. Vitamina D y piel. rev. asoc. colomb. dermatol. cir. dematol. 2012; 20(3): 239-252.
  • Navarro-Triviño F, Arias-Santiago , Gilaberte-Calzada Y. Vitamina D y la piel. Una revisión para dermatólogos. Actas Dermo-Sifiliográficas. 2019; 110(4): 262-272.
  • Ortiz M, Willey J, Chiang J. How stress gets under the skin o cómo el estrés psicológico se introduce bajo la piel. Rev. méd. Chile. 2014; 142(6): 767-774.
  • Soto Serrano Y, García Castillo J, Hernández Peña E, Seife Echevarría A. Carcinoma de células basales. Presentación de un caso. Medisur. 2018;  16(4): 588-592.
  • Sordo C, Gutiérrez C. Cáncer de piel y radiación solar: experiencia peruana en la prevención y detección temprana del cáncer de piel y melanoma. Rev Perú Med Exp Salud Pública. 2013;30(1):113-117.