Sådan laver du et hjemme-fitness-center

· 15. maj 2019
Når du laver dit eget hjemme-fitness-center skal du vælge et godt sted i hjemmet til det, og tilpasse det til til de øvelser du vil lave.

Motion er en måde at skabe balance mellem krop og sind på. Hvis du ikke har tid til at træne, giver vi dig her fire elementer, som du kan bruge til at lave et hjemme-fitness-center.

Vi ved, at folks daglige rutiner tager for meget af deres tid, og det kan føre til, at de forsømmer deres kroppe, fordi de kun fokuserer på deres arbejde eller familieforpligtelser.

Der er dog mange måder at træne på.

Din daglige rutine i et hjemme-fitness-center

Alle fysiske ændringer er baseret på fire søjler: motivation, træning, ernæring og hvile. Motivation er nøglen til træning. Det kan for eksempel opfordre dig til at træne derhjemme.

Men i et konventionelt fitness-center er der en række elementer og maskiner, der giver dig mulighed for at træne optimalt. I et konventionelt fitness-center finder du blandt andet løbebånd, træningscykler, vægte eller multifunktionsmaskiner.

Men du kan også lave dit eget hjemme-fitness-center. For at gøre dette behøver du kun at bruge tid på at træne og lave en plan. Det første, du skal gøre er at sætte et mål: enten at tabe dig eller tone dine muskler.

Du behøver ikke at være en atlet for at lave din egen træningsrutine og øge din udholdenhed. Du kan starte med en kardiovaskulær aktivitet som jogging eller cykling. Begge muligheder er perfekte til at forbedre din kondition.

At lave et hjemme-fitness-center er super nemt. Det bedste af det hele er, at du kan bruge forskellige genstande til at træne med, som du allerede har derhjemme. I denne artikel deler vi nogle tips til at hjælpe dig med at oprette dit eget rum, hvor du kan  lave motion hver dag.

Bryd din rutine og begynd din træning derhjemme!

Ting, som du kan bruge til at lave dit eget hjemme-fitness-center

1. Du får brug for en måtte til dit hjemme-fitness-center

hjemme-fitness-center

Du kan lave dit eget hjemme-fitness-center med noget så enkelt som en måtte.

Dette er et fantastisk element, fordi du kan bruge den til at praktisere yoga på, eller lave toningsøvelser til dine muskler. Sørg for at gå efter en behagelig, skridsikker måtte, for at forhindre fald eller skader.

Du kan lave push-ups, sit-ups, yoga og andre øvelser, hvor du skal ligge ned på en måtte. Du kan også lave øvelser for at styrke din mave, ryg og ben muskler.

Derudover er det vigtigt at have noget til at støtte ryggen på, og ikke at træne direkte på gulvet. Du kan skade dig selv derhjemme, hvis du presser din krop for hårdt.

Det er her, hvor måtten kommer i spil!

Du bør også læse: 6 ekstraordinære yoga stillinger for at tabe dig

2. Vælg et stort rum

kvinde dyrker sport i stuen

Et åbent rum er det bedste sted at bygge dit hjem gym.

Du kan vælge din stue, dit soveværelse, eller der, hvor du har nok plads til at træne. Hvis du har stole eller borde, der kommer i vejen, skal du flytte dem, så du kan træne uden at være bange for at skade dig selv.

Dit hjemme-fitness-center vil være dit personlige rum, som skal være indrettet så det passer til din smag, så du kan nyde din træning fuldt ud.

At have frihed til at træne er den bedste måde at lave motion på. Du kan have mange distraktioner rundt omkring dig, såsom tv’et eller sofaen. Men tænk ikke på dem, og fokuser bare din opmærksomhed på din træning.

3. Hjemmelavede vægte

Vægte er meget vigtige, når det kommer til træning. Du lave dine egne hjemmelavede vægte til at tone dine arme. Løftevægte vil hjælpe med at styrke dine biceps, triceps og brystmuskler.

Der er flere måder at lave hjemmelavede vægte på:

  • Du kan fylde to tomme medium-store vand- eller sodavandsflasker med bønner eller sand. Derefter kan du fastgøre dem til en pind eller en stang.
  • En anden mulighed er at bruge to dåser. Fyld dem op med sand eller cement og fastgør dem med et metalrør. Denne håndvægt bliver tungere, men det hjælper dig med at øge din udholdenhed og få stærkere arme.

Opdag også denne artikel: Prøv denne effektive diæt for at reducere dit mavefedt

4. Taburet eller stol

Du kan oprette dit hjemme-fitness-center med et par stole.

Du har sikkert bænke, stole eller taburetter derhjemme. De er perfekte til øvelser, der kræver støtte.

En mulighed er at lave albue push-ups, ved at hvile dine hænder på stolen. Denne øvelse hjælper med at opbygge armmuskler.

En bænk vil også kunne tjene som støtte til at lave trinøvelser på. De er gode til at styrke benene og læggene med. Du mærker praktisk talt deres virkning med det samme. Prøv blot at løfte et ben og derefter det andet. Sænk derefter benet og gentag.

Prøv disse tips i dag! Disse enkle elementer hjælper dig med at gøre plads til et hjemme-fitness-center. På denne måde har du ingen undskyldning for ikke at træne, og bruge noget tid på din krop.