Sådan kan du leve mere bevidst

At leve bevidst om, hvem vi er, og hvad der omgiver os, er den bedste måde at være i harmoni på. Læs videre for at lære, hvad du har brug for for at leve mere bevidst.
Sådan kan du leve mere bevidst

Sidste ændring: 08 juli, 2021

Nu om stunder, med så mange medier og kilder til distraktion, som inviterer os til at fokusere på andre og ikke os selv, bliver det mere og mere vanskeligt at leve mere bevidst. Det lader til, at vores indre selv bliver mindre og mindre attraktiv.

Men hvorfor bør vi være interesserede i at leve mere bevidst? Hvorfor har vi brug for at udforske vores egne oplevelser?
Det handler ikke kun om at kende sig selv, men om helt at være bevidst om nuet og de omstændigheder, vi lever i.
At dykke ned i disse svar er en del af, hvad vi vil komme ind på i denne artikel. Her vil vi se nærmere på, hvad det vil sige at leve bevidst, hvad der afholder os fra at gøre det, samt hvad vi kan gøre for at opnå det.

Hvad vil det sige at leve mere bevidst?

At leve bevidst er at vide, hvem du er, din plads i verden, og din plads hvad angår menneskene omkring dig. Det handler om at huske sit ansvar, kvaliteter, dyder og også anerkende sine negative sider.

Dette bringer os tilbage til begrebet dasein, af den tyske filosof, Martin Heidegger. Dasein er menneskets “tilværen”, at være dynamisk i livet, opleve og leve. Kort sagt er det forholdet til sin egen eksistens.

Når vi samtidig husker den store spanske tænker, José Ortega y Gasset, har bevidst livsstil at gøre med os og vores omstændigheder, og hvad vi gør med den verden, vi lever i.

Hvad afholder os fra at leve bevidst i nuet?

Ud over hverdagens distraktioner, for meget arbejde og andre aktiviteter, påvirker visse holdninger os og er tegn på, at vi ikke lever bevidst i nuet.

Nogle af disse er som følger:

  • Vrede: Vrede er en negativ følelse omkring bitre minder, på grund af en overtrædelse eller skade, som vi mener, vi har modtaget ufortjent. Det handler om følelser af vrede og tristhed.
  • Angst og frygt: Vi er bange for farer, for at dø, blive syge, eller at der sker noget med vores børn. Når vi bukker under for frygten, holder vi op med at leve fuldt ud. Både angst og frygt skaber følelser af tristhed, usikkerhed og bange anelser om fremtiden.
  • Overdreven selvtillid: En vis portion selvtillid er positivt, for meget bliver noget skidt. Et overdrevet ego forhindrer os i at forbinde os til verden og andre mennesker.
  • Undgåelse: At være opmærksom på, hvad vi er, indebærer at acceptere vores virkelighed. At leve i fortiden, i tilsyneladende mere behagelige tider, eller forestille os en idyllisk fremtid, kan give os midlertidig lindring, men det er ikke nogen løsning.
  • Distraktion: Det er kun muligt at leve fuldt, hvis du er opmærksom på dig selv, dine omstændigheder og nuet.
  • Kedsomhed: Hvis du keder dig over det, du laver, og det, der er foran dig, er det, fordi du ønsker, at du havde lavet noget andet lige nu. Men hvis du altid keder dig, er det et dårligt tegn.
Mand, som keder sig

Gode råd til at leve mere bevidst

Selvom vi går ud fra, at det er nødvendigt at leve mindfuldt i nuet, er det ikke os alle, som ved, hvordan vi bliver bedre til at fokusere på her og nu. Vi bliver nødt til at træne sindet til at opleve alle oplevelser. Vi skal genlære, hvad vi har aflært.

1. Meditation

Meditation er begyndelsen til at leve bevidst. Når vi mediterer, gør vi intet andet, end at være til stede og leve hér i nuet.

Der er beviser for, at meditation har gavnlige biopsykosociale virkninger i forskellige områder af menneskelivet, både med hensyn til følelsesmæssige tilstande og i kognitive processer og generel sundhed. Det påvirker endda symptomer på kroniske sygdomme.

Dermed hjælper det, at gøre meditation til en vane, os med at leve mere bevidst og holde op med at tænke med frygt for, hvad der kommer til at ske eller med vrede mod det, som allerede er sket.

2. Yoga og motion

Yoga er ikke bare en række strækøvelser, som styrker kroppen. Først og fremmest gavner det forbindelsen mellem krop og sind.

Faktisk viser adskillige undersøgelser, at fysisk aktivitet og yoga er stressnedsættende og fremmer en bedre livskvalitet, hvad angår fysiske, følelsesmæssige, intellektuelle, sociale og spirituelle aspekter.

3. Opgiv at forvente og dømme

Når vi har forventninger, fører det til, at vi er ude af stand til at acceptere. Tilsvarende udmatter denne tro på, at ting skal være anderledes, os og forhindrer os i at se, hvad der er omkring os.

Selvfølgelig kan vi ændre os til det bedre og forsøge at forbedre os selv. Accept betyder ikke, at man skal være enig i eller nøjes med alt, som det er. Snarere betyder det, at man fjerner benægtelsen og den indre kamp imod verden.

Samtidig tager de domme, vi træffer om os selv, eller frygten for andres domme, os væk fra vores virkelighed og skaber en forvrænget idé om, hvad vi forventer, eller hvad andre forventer af os.

4. Undgå negative følelser

At have tillid til nuet er at leve bevidst. Men at have tillid til nuet indebærer at give slip på angst, kval og frygt.

Det samme gør sig gældende for vrede, raseri og bitterhed. Det fastholder os i negative tidspunkter og afholder os fra at se, at der findes mere.

5. Praktiser accept og taknemmelighed

Det kan godt være, at vores liv ikke ser perfekt ud, men ingen har sagt, at det skal det. Der er tidspunkter eller situationer, som vi finder ubehagelige.

Og dog, for hver ting, vi ikke bryder os om, er der en anden, som kompenserer for dette. Hvis vi er opmærksomme på det første frem for det sidste, er det, fordi vi fokuserer for meget på det negative.

Det er umuligt at leve det ene glade øjeblik efter det andet. Men vi kan heller ikke leve i konstant tristhed. Den franske forfatter, Albert Camus, sagde engang, at ingen kan være hverken permanent glad eller permanent ulykkelig.

På samme tid ser vi, når vi er taknemmelige, hvad vi glemmer, og hvad vi mangler. Dette er selve essensen af at leve.

Kvinde mediterer ved vand for at leve mere bevidst

6. Mindfulness

Mindfulness hænger sammen med at være bevidst om virkeligheden af nuet, fuldt opmærksom på hvad du laver, uden at tænke over eller ønske noget andet. At leve bevidst og mindfuldt hænger uløseligt sammen og er to sider af samme sag.

Mange undersøgelser viser, at mindfulness er effektiv i behandlingen af stress og andre psykiske problemer, til et punkt hvor det allerede er del af mange psykoterapeutiske programmer.

Udvikling af mindfulness er noget, vi kan opnå gennem øvelse, idet vi undgår alt det, som distraherer vores sind fra det, vi laver, og stræber efter at fastholde koncentrationen på en enkelt opgave.

Adskillige aktiviteter kan hjælpe os med at lære denne svære, men nødvendige kunst i mindfulness og det bevidste liv. Blandt disse er følgende:

  • Lytte til stille musik.
  • Læse.
  • Tegne eller male.
  • Spille skak.
  • Gå ture i naturen.

Fordelene ved at leve mere bevidst i nuet

Hvis vi ikke lader os selv opleve det liv, vi lever, vil vi ikke opnå den viden, som hver oplevelse indeholder. Vi vil intet lære og være dømt til at begå de samme fejltagelser.

Hvis vi går bevidste gennem livet, er vi mere åbne overfor at lære fra vores omgivelser og os selv. Vi vil kunne håndtere stress og smerte bedre.

Det er muligt at leve bevidst i nuet. Vores fremtidige eksistens vil afhænge af det: Langt mere end af de andre ting, som vi ikke kan kontrollere.

Vi kan befri os selv fra unødvendig lidelse. Alt, vi behøver at gøre, er at komme ud af den skal, hvori vi har søgt tilflugt, skrue ned for den ydre larm, åbne vores øjne for det, som er inde i os, og i sandhed turde leve.

Det kan interessere dig ...

Vejen til lykke ifølge videnskaben
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Vejen til lykke ifølge videnskaben

At finde øjeblikke med følelsesmæssig velvære kan hjælpe med bedre at håndtere svære situationer. Dagens artikel viser vejen til lykke ifølge viden...



  • Armero M. Aprendiendo a vivir. Albacete: Uno Editorial, 2019.
  • Bishop R, et al. Mindfulness: A Proposed Operational Definition. Clinical Psychology. Science and practices. 2006: doi.org/10.1093/clipsy.bph077
  • Carr A. Psicología positiva: la ciencia de la felicidad. Barcelona: Paidós, 2007.
  • Cunha L, Pellanda L, Reppold C. Positive Psychology and Gratitude Interventions: A Randomized Clinical Trial.  Frontiers in Psychology. 2019; 10: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00584.
  • Kelly J. Your best life: mindfulness: the end of suffering. Clin Orthop Relat Res. 2015; 473(2): 426–429.
  • Keng S, Smoski M, Robins C. Effects of mindfulness on psychological health: a review of empirical studies. Clin Psychol Rev. 2011; 31(6): 1041–1056.
  • Núñez, M. Estar y conectar: dos claves para las prácticas en psicología. Rúbricas. 2017; 11: http://hdl.handle.net/20.500.11777/3975 http://repositorio.iberopuebla.mx/licencia.pdf
  • Owens R, Patterson M. Positive Psychological Interventions for Children: A Comparison of Gratitude and Best Possible Selves Approaches. The Journal of Genetic Psychology. 2013; 174 (4), 403–428.
  • Shapiro S, Carlson L, Astin J, Freedman B. Mechanisms of mindfulness. Journal of Clinical Psychology. 2005: doi.org/10.1002/jclp.20237
  • Sharma H. Meditation: Process and effects. Ayu. 2015; 36(3): 233–237.
  • Wiederkehr M. Las siete pausas sagradas. Madrid: Narcea Ediciones, 2019.