Salat af ristede grøntsager med quinoa

Er du på udkig efter en sund og næringsrig ret? Prøv denne lækre salat af ristede grøntsager med quinoa. Du vil blive overrasket over, hvor godt den smager!
Salat af ristede grøntsager med quinoa

Sidste ændring: 09 august, 2022

Salat af ristede grøntsager med quinoa kan være et glimrende valg som måltid til vegetariske eller veganske personer. Desuden er det en næringsrig og lækker ret, som vil behage hele familien.

I denne artikel fortæller vi dig om dens næringsværdi og gennemgår opskriften trin for trin. Vi giver dig også nogle andre idéer til at ændre den originale opskrift efter din smag!

Salat af ristede grøntsager med quinoa

Salat af ristede grøntsager med quinoa er en ret, der nemt kan ændres, så den behager hele familien. Du skal blot vælge de grøntsager, du kan lide! Og det bedste er, at du kan indføre en million varianter, så du aldrig bliver træt af den.

Næringsværdi

Græskar skåret i halve
Græskar har få kalorier og en høj procentdel C-vitamin.

Til denne grøntsagssalat har vi valgt græskar, peberfrugt, rødbede og spinat. Græskaret udmærker sig ved sit fantastiske indhold af C-vitamin (en portion på 200 g giver 31 % af det anbefalede daglige indtag) og på grund af dets lave kalorieindhold.

Peberfrugt er til gengæld en kilde til B6-vitamin, A-vitamin, betacaroten (2 220 μg/112 g) og C-vitamin. Som fiber har vi indarbejdet rødbede, der også er rig på kalium, et vigtigt mineral for, at nervesystemet og musklerne kan fungere korrekt.

Vi har besluttet at indarbejde spinat, fordi det er en kilde til kalium og jern. Hvad angår jernindholdet, er det den ikke-animalske variant, der kræver C-vitamin (som findes i spinat, græskar og peberfrugt) for at kroppen kan optage det.

For at øge næringsværdien af denne salat har vi tilføjet quinoa, en kornsort med en høj proteinværdi og som indeholder essentielle aminosyrer, såsom glutaminsyre, asparaginsyre, isoleucin, lysin, fenylalanin, tyrosin og valin.

Til sidst afslutter vi salaten med en generøs mængde ekstra jomfruolivenolie, som tilføjer fordelene ved dette flydende guld, der er så værdsat i middelhavskosten.

Sådan laver du salat af ristede grøntsager med quinoa

Salat af ristede grøntsager med quinoa
Med denne kombination af ingredienser opnår du et fantastisk ernæringsmæssigt bidrag til at tanke op til dagen.

Salat af ristede grøntsager med quinoa giver masser af plads til kreativitet, ikke kun fordi du kan ændre de grøntsager, du vælger at inkludere hver gang, men også fordi du kan servere den varm, lun eller kold!

Ingredienser

  • 200 g græskar
  • 150 g rødbeder
  • 100 g peberfrugt
  • 200 g spinat
  • 200 g quinoa
  • Pinjekerner (efter smag, valgfrit)
  • Ekstra jomfruolivenolie (efter smag)
  • Balsamicoeddike (efter smag)
  • Salt og peber (efter smag)

Fremgangsmåde

  1. Forvarm ovnen til 200ºC.
  2. Fjern skrællen fra græskaret, skræl rødbederne og rens spinat og peberfrugt. Husk at fjerne den hvide del af peberfrugten og kernerne for at undgå, at de får en bitter smag i retten.
  3. Skær græskar og rødbede i tern, peberfrugten i julienne og hak spinaten.
  4. Læg grøntsagerne på en bakke og smag til.
  5. Dæk grøntsagerne med et rigeligt stænk ekstra jomfruolivenolie og bag dem i ca. 20 minutter. Husk at vende grøntsagerne midtvejs i tilberedningen. Inden de tages ud af ovnen, kontrolleres det med en tandstik, at de er gennemstegte. Er de ikke det, skal du tilføje 5 minutter mere til bagetiden.
  6. Kog quinoaen i henhold til anvisningerne på pakken. Dræn den godt af, så der ikke kommer vand i salaten.
  7. Tilbered dressingen: Bland salt, peber, balsamicoeddike og olivenolie efter smag i en skål.
  8. Bland de ristede grøntsager med quinoaen, og tilsæt dressingen.
  9. Du kan tilføje nogle pinjekerner på toppen for at give den ristede grøntsagssalat et sprødt og anderledes præg.

Du kan også lave forskellige vinaigretter for at tilføje smag til din salat

Vinaigrette
Ud over at variere ingredienserne efter din smag kan du lave forskellige vinaigretter for at tilføje smag
  • Du kan variere de grøntsager, som du inkluderer. Prøv f.eks. at inkorporere squash, asparges, tomater, porre, fennikel eller aubergine.
  • Indarbejd grønne oliven eller croutoner.
  • Skift quinoa ud med pasta eller ris.
  • Servér salaten med kyllingetern for at skabe en version med kød.
  • Hvad med at tilberede denne salat med rejer? Simpelthen lækkert!
  • En anden god idé er at skifte dressingen ud med en sennepsvinaigrette. For at tilberede den skal du blande en skefuld sennep med en skefuld eddike og to skefulde ekstra jomfruolivenolie.

Nu ved du det: Næste gang du vil spise noget sundt og lækkert, så husk denne opskrift på salat af ristede grøntsager med quinoa! Vi lover, at den ikke vil skuffe dig.

Det kan interessere dig ...
Sådan kan man lave hjemmelavet brød med quinoa
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Sådan kan man lave hjemmelavet brød med quinoa

Quinoa er et pseudokorn, der ikke indeholder gluten, så det er ideelt til mennesker med cøliaki. Opdag en simpel opskrift på brød med quinoa.




Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.