Søde kartofler: Egenskaber og fordele

30 marts, 2021
Søde kartofler er en knold, som har ernæringsmæssige egenskaber og også er en alsidig ingrediens, som man kan tilføje til forskellige retter. Opdag mere om deres sunde fordele her!

Vidste du, at søde kartofler er en fødevare, som har forskellige ernæringsmæssige egenskaber? Hvis du er en af de personer, som nyder at spise dem, så vil du sikkert blive glad for at opdage, at foruden deres lækre smag giver søde kartofler også fordele for vores helbred. Find ud af mere i denne artikel!

Denne knold er en plante, der stammer fra Sydamerika, men i dag vokser den i de fleste dele af verden. Den er derudover også en nærende og budgetvenlig løsning.

De ernæringsmæssige egenskaber ved søde kartofler

Ifølge dette studie er søde kartofler en fødevare med høj ernæringsmæssig værdi. Det skyldes, at den giver forskellige substanser, der er nyttige for menneskekroppen.

Blandt dem skiller de følgende sig ud:

  • KostfibreDe kan stimulere tarmbevægelser.
  • Kulhydrater: Primært i form af stivelse, som nedbrydes til simpelt sukker og er skyld i den søde smag.
  • Vitaminer: Forløbere for A-vitamin, B kompleks og C-vitamin.
  • Mineraler: Kalium, jern, mangan og magnesium.
  • Fenolforbindelser: Sammen med andre antioxidanter blokerer de frie radikaler, der er ansvarlige for cellulær aldring.
Ret med søde kartofler

Hvad er fordelene ved at spise søde kartofler?

Menneskekroppen har brug for at indtage alle de næringsstoffer, som søde kartofler indeholder. Det skyldes, at hvis vi ikke får den daglige anbefalede mængde af dem, kan det være skadeligt for vores helbred. Selvom indholdet af disse substanser kan variere mellem de forskellige typer, der findes, er indtaget af enhver type sød kartoffel positivt.

Det fremmer heling

På grund af indholdet af C-vitaminer kan søde kartofler hjælpe med at forebygge blødning og gøre heling af sår mere effektivt. Det handler om det faktum, at dette komponent bidrager til helingsprocessen.

Studier antyder faktisk, at folk brugte den gule søde kartoffel i gamle dage til at behandle sygdomme, som har med dette næringsstof at gøre. Dets indhold af C-vitamin kombineres med indholdet af beta karoten for at fremskynde fibroblasters handling.

Vi anbefaler, at du også læser denne artikel: 8 symptomer på C-vitamin mangel

Beskyttelse af hjertekarsystemet

Hvis du spiser dem regelmæssigt og som en del af en balanceret kost, er søde kartofler en fødevare, som har beskyttende effekter for hjertekarsystemet. Med andre ord forebygger de skade på hjertemusklen og blodkar. Det er på grund af deres indhold af B6-vitaminer, som hjælper med at forsinke hærdningen af arterier og andre blodkar.

At spise søde kartofler sænker også blodtrykket på grund af deres indhold af kalium. Dette mineral har vist sig at have en positiv effekt hos patienter med forhøjet blodtryk, modsat natirum.

Beskyttelse af leveren

Antocyaninerne i søde kartofler beskytter leverens funktion, fordi de svækker de ændringer, som kan opstå. Disse komponenter kan forebygge blødning og betændelse i celler og endda nekrose eller dette organs død.

Leveren er et væv med flere metaboliske funktioner. Antocyaniner bliver derfor uundværlige i at sikre, at indre processer udvikler sig ordentligt.

Forebyggelse af forekomsten af systemisk inflammation

Som vi har nævnt, indeholder søde kartofler antioxidanter, og deres funktion er at forebygge skade på celler forårsaget af frie radikaler. Det reducerer de inflammatoriske processer, som konstant finder sted i vores kroppe.

Faktisk pointerer studiet, Foods with an anti-inflammatory effect, at disse komponenter kan beskytte mod kræft. De kan reducere udviklingen af kræft i bryst, prostata, tyktarm og hud. Alle disse lidelser har med kronisk inflammation at gøre.

Forbedret fordøjelse

Fordi det indeholder både opløselige og uopløselige kostfibre, er en af fordelene ved søde kartofler, at de kan hjælpe med at forbedre fordøjelsen. Disse komponenter fremskynder tarmtransit, forebygger forstoppelse og de associerede symptomer.

Fibre reducerer også optagelsen af kolesterol i tarmene og har en kraftfuld mættende effekt. På den måde regulerer det blodsukkeret, hvilket er nøglen i kostplaner til diabetes og forebyggelsen af metabolisk syndrom.

Sådan kan man tilberede søde kartofler på tre nemme måder

Man kan heldigvis tilberede søde kartofler på flere måde, både som ovnbagt, mos, i tærte, suppe og meget mere. Alle disse opskrifter giver dig mulighed for at høste fordelene ved søde kartofler. Med det i baghovedet ønsker vi at dele tre af vores yndlings metoder.

1. Ovnbagte søde kartofler: En sund snack

En af varianterne, man kan lave for at erstatte almindelige ovnbagte kartofler, er sunde, ovnbagte søde kartofler. For at lave dem skal man blot bruge en ren, sød kartoffel (der er ingen grund til at skrælle den!), en teskefuld olie, salt og krydderier. Følg de nedenstående trin:

  • Skær den søde kartoffel i meget tynde skiver.
  • Placér dem derefter på en bageplade med olie og tilføj salt og krydderier efter eget valg.
  • Til sidst bages de i ovnen i ti minutter. Hvis du ønsker at få dem så sprøde som muligt, forvarmer du bagepladen i fem minutter.

2. Cremet suppe

Hvis du er fan af cremede supper, vil dette valg være ideelt for dig. Du kan lave det som en base og derefter tilføje andre ingredienser, som du godt kan lide. Du skal bruge to skrællede søde kartofler, en spiseskefuld kerner, vand, salt og forårsløg efter smag.

Trinene er som følger:

  • Kog de søde kartofler og tilføj ikke for meget vand, så du ikke behøver sigte det. Kog dem, indtil de er møre.
  • Mos dem derefter med en gaffel, tilføj kerner, hakkede forårsløg, salt og krydderier.
  • Det er klar til servering, men hvis du foretrækker det, kan du tilføje ost, æg eller en form for kød.

3. Mos af søde kartofler

En af de mest gængse måder at spise søde kartofler på er som en mos, så de er perfekte som tilbehør til kød og andre retter. Til dette skal du bruge en stor sød kartoffel, salt, en spiseskefuld smør og krydderier. Tilberedelsen er som følger:

  • Skræl den søde kartoffel og kog den, indtil den er mør. Du kan også dampe den.
  • Mos den derefter fuldstændig med en gaffel, tilføj salt, krydderier og smør.
  • Til slut blandes det sammen. Det er nu klar til servering.
Ovnbagte kartofler

Måske denne artikel også vil interessere dig: Fire måder, du kan bruge kartoffelskræller på

Tilføj søde kartofler til din kost for at opnå deres fordele

Som du har set, har indtaget af denne knold adskillige fordele for dit helbred. Af den grund anbefaler vi, at du inkorporerer den i din kost. Hav også i baghovedet, at det er en alsidig fødevare, som er god at tilføje til både søde og saltede retter.

På samme tid må man ikke glemme, at foruden at spise søde kartofler bør man også følge en sund kost generelt og lede et aktivt liv. Så længe man følger en plan for pleje og forebyggelse, vil søde kartofler være nemme at gøre til en del af en regelmæssig kost.

  • Caballero-Gutiérrez, L., & Gonzáles, G. F. (2016). Alimentos con efecto anti-inflamatorio. Acta Médica Peruana33(1), 50-64.
  • Vidal, A. R., Zaucedo-Zuñiga, A., & Ramos-García, M. (2018). Propiedades nutrimentales del camote (Ipomoea batatas L.) y sus beneficios en la salud humana. Revista Iberoamericana de Tecnología Postcosecha19(2), 1-15.
  • Romero, A. D. C. S., Morales, E. Y. V., Silva, C. M. S., Centeno, P. C., & Pachón, H. (2011). Evaluación sensorial de tortas de camote (Ipomoea batatas), elaboradas con o sin hojas de camote, con niños en edad escolar en Nicaragua. Perspectivas En Nutricion Humana13(2), 191-202.
  • Bovell‐Benjamin, A. C. (2007). Sweet potato: a review of its past, present, and future role in human nutrition. Advances in food and nutrition research52, 1-59.
  • Mu, T. H., & Singh, J. (2019). Sweet potato: chemistry, processing, and nutrition—an introduction. In Sweet Potato (pp. 1-4). Academic Press.
  • C Dincer, M Karaoglan, F Erden, N Tetik. (2019).Efectos de hornear y hervir sobre la nutricióny propiedades antioxidantes de la batata[ Ipomoea batatas (L.) Lam.] Cultivares.
  • Benito, M. Heras, et al. “Niveles de potasio sérico y mortalidad a largo plazo en ancianos con hipertensión arterial.” Hipertensión y riesgo vascular 34.3 (2017): 115-119.
  • Vilcanqui-Pérez, Fulgencio, and Carlos Vílchez-Perales. “Fibra dietaria: nuevas definiciones, propiedades funcionales y beneficios para la salud. Revisión.” Archivos Latinoamericanos de Nutrición 67.2 (2017): 146-156.