Hold dig sund og frisk ved at drikke nok vand hver dag

· 5. maj 2018
Det er vigtigt at understrege, at drikke vand altid vil være meget mere gavnligt, hvis vi gør det på tom mave uden for måltiderne. På denne måde vil det ikke forstyrre fordøjelsesprocessen.

Vi mennesker består mest af vand. Væske er nødvendigt for, at vi kan fungere ordentligt. Det er derfor vigtigt at drikke nok vand hver dag.

Du har sikkert fået det at vide før. Hvor mange gange har vi ikke hørt fra venner, familiemedlemmer, lægen eller ernæringseksperter på TV, at vi skal drikke mere vand?

Der er mange gode grunde til at drikke vand. Her i artiklen kommer vi ind på nogle normale problemer, som du kan forebygge ved at rigeligt med væske.

Kan vi blive sundere ved at drikke nok vand?

Vand er selvfølgelig ikke medicin, og det kan ikke kurere sygdomme. Men der et samtidigt vigtigt for vores overordnede sundhed at drikke nok vand.

Når vi giver vores krop det, den har brug for, hjælper vi den med at fungere bedst muligt og modstå sygdomme så godt som muligt.

Her er nogle problemer, som vi i nogle tilfælde kan lindre eller undgå ved at drikke nok vand.

Undgå forstoppelse ved at drikke nok vand

Forstoppelse

I mange tilfælde kan forstoppelse skyldes dehydrering. Det gælder især, hvis vi spiser en kost, der er rig på fibre.

  • Er din afføring hård? Så er du måske dehydreret og skal drikke mere vand.

Vil du vide mere? Læs: Fem opskrifter på spinatsmoothies

Få bedre hud ved at drikke nok vand

Du kan i visse tilfælde behandle hudproblemer såsom urenheder, eksem eller tørhed ved blot at drikke mere vand.

Din hud har brug for væske præcist ligesom resten af din krop. Hvis du har hudproblemer kan du derfor først og fremmest prøve at behandle det ved at drikke nok vand og selvfølgelig spise en sund og varieret kost.

Nyresten

Hvis du har haft nyresten før og gerne vil forebygge flere nyrestensanfald, så skal du prøve at øge mængden af urin, du udskiller. Det gør du bedst ved at drikke rigeligt med vand.

Øget urinproduktion forhindrer den progressive krystallisering af nyrestenene. Det kan forebygge nye anfald.

Du kan også gøre det til en vane at drikke mere vand, hvis mange i din familie har haft nyresten. Det betyder, at du selv har større risiko for at udvikle nyresten.

 

Læs også: Syv vaner, du skal huske, hvis du vil forebygge nyresten

 

Drik vand og føl dig mere mæt

Prøver du at spise mindre til aftensmad? Drik vand til maden for at føle dig mæt hurtigere.

Nogle gange føler vi os sultne, selvom vi i virkeligheden er tørstige. Så hvis du er sulten, men prøver at skære ned på kalorieindtaget, så kan du også prøve at drikke et glas vand først.

Læs også: 5 nemme madændringer til vægttab

Hovedpine

Hovedpine

Vi har sikkert alle prøvet at hovedpine på grund af dehydrering. Efter en lang løbetur eller på en varm dag kan det være nemt at glemme at drikke nok vand.

Husk at drikke ekstra vand, hvis det er varmt eller hvis du dyrker motion. Hvis du ofte får hovedpine kan du prøve at lægge mærke til, om du får drukket nok vand i løbet af dagen.

 

 

Hvordan og hvornår skal man drikke vand?

Det er ikke så vigtigt, hvornår du drikker vand i løbet af dagen. Nogle føler, det er ubehageligt at drikke vand sammen med maden, men det er helt op til dig selv.

Prøv at drikke vand i små mængder, så din krop har tid til at optage. Hvis du drikker to liter vand på én gang vil du sandsynligvis tisse det meste ud igen med det samme.

Undgå også at drikke meget vand lige inden du skal sove, hvis du har problemer med at skulle på toilettet om natten.