Sund galdeblære: Tips til den rette kost

04 november, 2020
Hvis du gerne vil forbedre din galdeblæres tilstand, så skal du foretage ændringer i din kost for at forebygge og reducere betændelse. Det er vigtigt at skære ned på dit indtag af visse fedtstoffer.

Døjer du med galdesten? Så skal du overveje at spise en anderledes kost, så du kan opnå en sund galdeblære.

Som du sikkert allerede ved, så er man, hvad man spiser. For at forbedre denne tilstand skal du reducere din risiko for betændelse, så din galdeblære kan trække sig sammen. Du skal især være meget kræsen omkring de fedtstoffer, du indtager.

I denne artikel fortæller vi dig meget mere om, hvordan du kan ændre din kost, så du kan opnå en sund galdeblære.

Læs også: Syv vaner du skal huske hvis du vil forebygge nyresten

Galdesten kan skyldes dårlige kostvaner

Mere om galdeblæren

Galdeblæren er en pæreformet sæk, der er omgivet af en muskuløs væg i øvre højre side af maven. Den opbevarer og koncentrerer galden, som er en væske, der produceres af leveren, og som er yderst nødvendig til fordøjelsen af fedtstoffer og optagelsen af vitaminer.

Galdesten er resultatet af krystallisering af galde, en væske produceret af leveren, og som udskilles i tarmen gennem galdegangene for at hjælpe med fordøjelsen. Nogle galdesten producerer ikke nogen påviselige symptomer.

Nogle fagfolk mener, at galdesten er resultatet af dårlige spisevaner. Hvis man for eksempel spiser en stor mængde fødevarer, der har et højt fedtindhold, tvinger det leveren til at udskille mere galde. Derfor er det vigtigt at holde øje med, hvad man spiser – både så man kan forhindre galdesten, og så man kan lindre dets symptomer.

Galdesten opstår generelt oftere hos kvinder over 50 år og hos personer med en familiehistorik med galdeblæreproblemer. Forekomsten er også højere under graviditet, hos personer, som indtager oralt østrogen, ofte faster, ikke dyrker motion eller har fedtleversygdom.

Når du opretholder en sund livsstil, og du undgår at spise store måltider, kan du opnå en sundere galdeblære.

Frugt, vand, målebånd og håndvægt

Kostråd til en sund galdeblære

Her er nogle af de grundlæggende elementer, der er nødvendige for en sund galdeblære:

Undgå for mange fedtholdige fødevarer

Den galde, der produceres fra galdeblæren, er vigtig i fordøjelsen af fedt, så når du spiser en kost med meget fedt, tvinger du galdeblæren til at overarbejde. Forarbejdede fødevarer med et højt indhold af transfedtsyrer, hydrogeneret olie, friturestegt mad og store mængder mættet animalsk fedt vil således sende galdeblæren på overarbejde.

Hvis du døjer med galdesten, er den anbefalede kost faktisk ret simpel: Spis en varieret kost, der har et lavt indhold af dårlige fedtstoffer og kolesterol. Justér dit kalorieindtag i din daglige kost. Inddel dine måltider i fem måltider om dagen, lad være med at faste, og undgå at spise for meget.

Her er nogle af de sundeste væsker og fødevarer for en sund galdeblære:

Væsker

  • Vand.
  • Varm te.
  • Mælk i små mængder (du kan øge mængderne gradvist).

Supper, grød og mos for en sund galdeblære

  • Grøntsagsbouillon med bløde ris og pasta.
  • Varm grød lavet af havregryn, linser, korn, ris, quinoa mv.
  • Kartoffelmos og kogte kartofler.
  • Grøntsagsmos.

Kød

  • Kalvekød eller får, som enten er kogt, ovnstegt eller grillet.
  • Kogt, ovnstegt eller grillet kylling.
  • Magert svinekød, let saltet.
  • Hvid fisk, som er kogt, ovnstegt eller grillet og let krydret.

Desserter for en sund galdeblære

  • Marmelade, kompot, frugtjuice, kogte frugter, rå æbler mv.
  • Toast, tørre småkager, fuldkornsbrød, tørt wienerbrød og butterdej.

Anbefalede metoder

  • Sørg først og fremmest for, at du holder øje med kvaliteten af madlavningsfedtet.
  • Gem friturestegt mad til særlige lejligheder.
  • Undgå at stege maden. Vi anbefaler at koge, grille eller bage madvarer.
Usunde fødevarer svækker en sund galdeblære

Vi anbefaler, at du læser: Fedt er essentielt i en sund kost

Undgå disse ting

  • Undgå ekstreme fødevaretemperaturer. Dette skyldes, at fødevarer (og drikkevarer), der er for varme eller for kolde, er stærke, galdestimulerende stoffer, så det er bedst at spise og drikke fødevarer og væsker ved en middel temperatur.
  • Eliminér raffineret sukker. Nogle undersøgelser afslører, at en høj koncentration af monosakkarider og disakkarider stimulerer udskillelsen af galde. Du bør derfor kun indtage det i små mængder.
  • Xantin. Fødevarer, der har et højt indhold af koffein og theobromin, hvilket eksempelvis kan være kaffe, koncentreret te og cola, sender galdeblæren på overarbejde. Derfor bør du reducere dit indtag af disse.
  • Store mængder. Alt i store mængder er ikke godt for kroppen. Det er derfor bedst, at du spiser små måltider flere gange om dagen.
  • Reducér dit indtag af frugtjuice, sodavand og alkohol.

Hvis du har galdesten, skal du kontakte en diætist, som kan udarbejde en kostplan, der passer til dine behov. Din læge vil også være i stand til at give dig den bedste vejledning.

  • Otano S, Castillo Rascón MS, Echevarria M, Bollati E, Leiva R, Medina G. Litiasis vesicular: Su relación con el Síndrome Metabólico y la Obesidad. Bioquímica y Patología Clínica 2008; 72(2): [Aprox. 5p.].
  • Colpas Morales Liceloth S, Herrera Sáenz F, Salas Díaz R, Mercado J. Morfología y composición de los cálculos biliares en 90 colecistectomías realizadas en el Hospital Universitario del Caribe. 2008-2009.Rev. cienc. biomed. 2010; 1(2).
  • Speets AM, Van der Graaf Y, Hoes AW, Kalmijn S, De Wit NJ, Mali WP. Expected and unexpected gallstones in primary care. Scand J Gastroenterol.