Svømme i åbent hav: Risiko og forholdsregler

28. juni 2019
Frem for alt må du ikke glemme, at svømning i havet skal være en aktivitet for at nyde naturen, mens du kommer i bedre form. Det er vigtigt altid at være forsigtig og have en portion sund fornuft.

At svømme i åbent hav giver en følelse af lethed og frihed, men der er nogle ting, man skal tage i betragtning for at være så forberedt som overhovedet muligt. Sikkerhed er afgørende, når man lærer at svømme i havet. I modsætning til svømmebassiner er der strømme at håndtere, så det er meget vanskeligere.

Havet er en kilde til kunstnerisk inspiration, en turistattraktion, levebrød for tusindvis af søfolk, et rejsemål og et afslapningssted. Det giver os også en af de mest enkle og tilfredsstillende fornøjelser i livet: At svømme i åbent hav. Hvis du ikke har prøvet det endnu, skal du fortsætte med at læse for at få nogle tips til, hvordan du svømmer i havet.

Her vil du opdage, hvordan du lærer at svømme i åbent hav. Det er meget vigtigt, at du ved, hvilke forholdsregler du skal tage og hvad risikoen er, så din oplevelse vil være sikker og fornøjelig.

Hvordan man trygt kan svømme i åbent hav

Du bør ikke være bange. Du skal dog have en sund respekt for, og en høj grad af forsigtighed, når du lærer at svømme i havet. Der er mange mennesker, der på grund af uforsigtighed eller uvidenhed, mistede deres liv ved at svømme i åbent hav. Af denne grund og for at forhindre ulykker, er der nogle sikkerhedsretningslinjer, som du skal kende og overholde.

Mand svømmer i svømmehal

Læs også: Sådan lærer du dine børn at svømme sikkert

Faren for at svømme i havet er i de strømme, der trækker en svømmer ned under vandet. Af denne grund skal du vide aæt om strømme i havet og hvordan man kommer ud af det, hvis det skulle ske for dig:

  • Først skal du ikke blive nervøs og ikke gå i panik.
  • Forsøg ikke at svømme mod strømmen. Hvis du gør det, vil du bruge al din energi.
  • Svøm altid ledsaget af en anden person og i nærheden af en livredder.
  • Følg anvisninger af livredderen, som er på vagt. På mange steder er graden af sikkerhed eller faren for et svømmeområde angivet med farven på et flag.
  • Hvis en strøm trækker dig væk, svøm parallelt med kysten, og når bølgens intensitet svinder ind, begynder du at svømme mod kysten.
  • Hvis du er udmattet, prøv at signalere med dine arme og/eller råb om hjælp.
Bølger slår op på tæer

Sådan kan man svømme i åbent hav

Så indlysende som det kan synes at være, er det meget vigtigt at tage nogle kurser for at lære at svømme i åbent hav. Det er bedst at starte i et mere kontrolleret miljø som en pool, hvor der ikke er:

  • Havstrømme
  • Kolde temperaturer
  • Bølger og opdriftsforskelle
  • Frygt
  • Farer
  • Vandmænd, fisk eller koraller

Svømning er en sport, hvor den teknik, du bruger, helt bestemmer resultatet. Veludførte bevægelser sparer en masse indsats i hvert tag, og du får derfor stor gavn af at udøve denne sport, hvilket skiller sig ud, fordi du bruger alle muskler i din krop.

På denne måde kan en svømmeinstruktør rette kropsholdning og justering af din krop, mens du svømmer. Et par svømmelektioner vil forblive hos dig resten af dit liv, så det er værd at investere i. Derudover får du også selvtillid.

Gå ikke glip af: Svømning: En sport der træner hele kroppen

Person i gang med at svømme i pool, før man vælger at svømme i åbent hav

Sikkerhedsbøjer

Det er stærkt tilrådeligt at være sikker, når du svømmer i havet. Måske overveje en oppustelig sikkerhedsbøje. De kommer i lyse farver for at kunne ses langt fra. Derudover kan de fastgøres til din talje med en rem, og de er også nyttige til at bære små genstande som nøgler, mobiltelefoner osv.

Bøjen vil give dig ro i sindet, da det garanterer din opdrift, hvis du bliver udmattet, mens du svømmer, eller hvis du mister kontrollen. Hvis du vil svømme i havet som en sport, så skal du tilføje dette sikkerhedsværktøj til dit udstyr.

Lær at trække vejret korrekt

Endeligt, før du begynder at svømme, skal du lære lære den rigtige vejrtrækningsteknik. Derudover skal du vænne dig til denne vejrtrækningstilstand på overfladen og hold vejret med dit hoved under vand i flere svømmetag. Mange mennesker bruger næsepincetter til at træne sig selv for at indånde og udånde luft udelukkende gennem deres mund.

Frem for alt må du ikke glemme, at svømning i havet skal være en aktivitet for at nyde naturen, mens du kommer i bedre form. Det er vigtigt altid at være forsigtig og have en portion sund fornuft, men lad ikke frygten for at svømme på åbent hav gøre dig bange.

Begynd at svømme i åbent hav. Så vil du opleve den vidunderlige fornemmelse af lethed og frihed, som kun havet kan tilbyde dig.