Tips til at holde huden ung i en alder af 40

14. september 2019
I denne artikel vil vi give dig nogle tips, som du kan følge, for at holde din hud ung og glat. Hvis du allerede er fyldt 40, bliver du nødt til at huske på, at du ikke kan følge den samme skønhedsrutine, som du fulgte for ti år siden.

Efter man fylder 40, begynder kvinder at opleve flere forandringer, især i deres hud på grund af færre hormoner. Hvis du allerede er 40 eller ældre, skal du ikke bekymre dig. Her vil vi fortælle dig, hvordan du kan holde huden ung i en alder af 40 og ældre.

Hormoner og din hud

Østrogen og progesteron er de hormoner, der er ansvarlige for at holde huden ung og fast. Med alderen mindskes deres niveauer dog, hvilket gør din hud finere og mere dehydreret.

Sund hud er det første skridt til at kunne vise et ungt ansigt uden spor af urenheder. Hvis du allerede er fyldt 40, skal du have i baghovedet, at du ikke kan følge den samme skønhedsrutine, som du fulgte for ti år siden.

Din hud har brug for særlig pleje i denne alder. Det er ikke det samme, som da du var 20 og huden var blød og glat. I fyrrerne begynder rynker og slap hud at se mere tydelige ud.

Når det er sagt, lad os så se på nogle tips til at holde huden ung i en alder af 40.

Tips til at holde huden ung i en alder af 40

1. Vask dit ansigt hver dag

Kvinde vasker sit ansigt

Så snart du står op, bliver du nødt til at følge en skønhedsrutine.

Vær sikker på, at du vasker dit ansigt med sæbe og varmt vand. Med vatrondeller og en ansitsrens skal du derefter fjerne skidt fra dit ansigt, så det er fuldstændig rent.

Følg denne rutine både om morgenen og om aftenen før sengetid. Det er meget vigtigt for at holde huden ung og mere strålende.

Læs også: Derfor skal du vaske ansigtet med æblecidereddike

2 Forbliv hydreret

En anden vigtig vane for at kunne holde huden ung i fyrrerne er at lave en daglig rutine for at fugtgive din hud.

Til dette er natcremer ideelle, især dem med egenskaber, der bekæmper tegn på aldring. For eksempel kan man prøve dem, der indeholder collagen, hyaluronsyre og C-vitaminer.

3. Solbeskyttelse er en nødvendighed for at holde huden ung i en alder af 40

Pletter i ansigtet begynder at blive mere gængse, efter man er fyldt 40, så det er vigtigt at bruge solcreme hver dag. Brug mindst SPF 30, uanset om det er overskyet eller solrigt.

Anvend det i hele ansigtet og på halsen, fordi det afslører flere tegn på aldring. Vi anbefaler også at anvende makeup, som har solbeskyttelse i sig.

4. Brug serum

Ikke alle bruger serum, men de er en af de bedste allierede til at holde huden ung og glat. 

Anvend en, før du kommer fugtgivende creme på, så vil du kunne se, hvordan din hud ser lysere ud og med en sundere glød. Vi anbefaler dem, som har genoprettende effekter eller er rige på vitaminer.

5. Drag nytte af eksfoliering

Kvinde anvender ansigtsmaske for at holde huden ung

At eksfoliere huden hjælper med at fjerne døde hudceller. Det hjælper derfor med at forny hudens celler og forsinke tidlig aldring.

Glem heller ikke at vælge din makeup med omtanke. Som vi nævnte før, bliver din hud mere tør, efter du er fyldt 40. Det ideelle er, at du vælger produkter med mere olie eller dem, der har specielle formularer til moden hud.

Flere anbefalinger til at holde huden ung i en alder af 40

1. Kontrollér din vægt

Dit stofskifte sænkes, når du bliver ældre, især efter 30.

Hvis du ikke øger intensiteten eller hyppigheden af dine træningsrutiner, vil du måske tage nogle få 100 gram på om måneden. Dette kan faktisk ske, selvom du træner, som du gjorde før.

Når du fylder 40, kan det betyde, du har taget 4 kilo på eller mere.

Hav derfor dette i baghovedet, når du planlægger din kost og træning.

2. Øg dit indtag af C- og E-vitaminer

Fødevarer med c-vitaminer

At inkorporere kilder til C- og E-vitaminer i sin kost er essentielt for at holde huden ung i en alder af 40. Selvom du bliver nødt til at spise disse vitaminer fra barndommen, er de afgørende for at afhjælpe slid på huden i denne alder.

  • C-vitaminer har en antioxidant effekt, som mindsker effekten af frie radikaler på din hud. Det hjælper derudover også med at omdanne kollagen og holde din hud elastisk og fast.
  • E-vitamin beskytter naturligt imod uv-stråler og toksiner. Det stimulerer strømning af blodet og fremmer gendannelsen af væv.

3. Vælg en hårfarve, som passer til din hudtone

Når du når 40, vil du måske have en god mængde af grå hår, du ønsker at dække. Hvis din hårfarve er en mørk farve, bør du gå til frisøren oftere for at være sikker på, man ikke kan se udgroninger.

Lysere farver eller hår med highlights kan dække grå hår nemmere. De er dog sværere at holde ved lige.

Du vil måske også være interesseret i: Tips til at undgå at få gråt hår for tidligt

4. Anvend lettere makeup

Tung foundation og pudder kan komme ind i rynker og linjer, hvilket får dig til at se ældre ud.

En blødere tone og en lysere farve på dine læbe vil skjule uperfektheder og tiltrække mindre opmærksomhed til problematiske områder. Fugtgiv ordentligt, før du anvender foundation, så din hud forbliver hydreret. Dine rynker vil desuden blive mindre synlige på denne måde.

5. For at holde huden ung bør du drikke masser af vand

I alle stadier i livet er det essentielt for vores helbred at drikke masser af vand. Når du når 40, bliver du dog nødt til at drikke mere, især hvis du ikke allerede drikker meget.

Denne livsnødvendige væske holder din hud hydreret og fast.

  • San Mauro-Martín, Ismael, & Garicano-Vilar, Elena. (2015). Papel de la vitamina C y los β-glucanos sobre el sistema inmunitario: revisión. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética19(4), 238-245. https://dx.doi.org/10.14306/renhyd.19.4.173
  • Scardovi, Silvio, Goglian, Andrea, Gendra, Paula, & Gendra, Cecilia. (2017). Estudio clínico de eficacia, duración y efectos adversos del implante de ácido hialurónico en área buco-maxilo-facial. Odontoestomatología19(30), 78-91.
  • Villegas Álvarez, Eunice Díaz de, Castillo Menéndez, María Dolores, Sabatés Martínez, Manuel, Curbelo Alonso, Marlene, Ramos Viera, Niurka, Radiación ultravioleta. Fotoenvejecimiento cutáneo. MediSur [en linea] 2005, 3