8 grunde til at undgå forarbejdede fødevarer

7. januar 2019
At spise for mange forarbejdede fødevarer kan medføre betændelsestilstande og forekomsten af toksiner i vores krop. Undgå dem - det er afgørende for at undgå at kroniske sygdomme udvikler sig i kroppen.

Farerne ved forarbejdede fødevarer kan ikke komme som chokerende nyheder. Selv om forbrugerne først for nylig har taget advarsler om farerne alvorligt, begyndte problemet for årtier siden, da forarbejdningsmetoder fangede fødevareindustriens interesse.

Selvom det er muligt at finde sunde forarbejdede fødevarer, er mange af de produkter, der invaderer supermarkedets hylder, fulde af skadelige stoffer. Hvorfor er det så vigtigt at undgå dem?

Selv om de måske ser velsmagende ud, og gør kostvaner mere alsidige, involverer  produktionsprocessen af forarbejdede fødevarer konserveringsmidler og skadelige kemiske tilsætningsstoffer. Derudover mangler mange af disse fødevarer vigtige næringsstoffer og indeholder for mange kalorier.

Hvad er farerne ved forarbejdede fødevarer?

Forarbejdede fødevarer er enhver form for fødevareprodukt, som har undergået en industriel proces. Ved hjælp af kemiske processer fremstilles smag og teksturer til disse fødevarer for at tiltrække forbrugerne.

forarbejdede fødevarer på dåse

De virksomheder, der fremstiller disse produkter, har solgt dem som “den bedste mulighed” for hurtige og tilfredsstillende måltider. Men bag alt dette skjuler de det faktum, at kunstige forbindelser og raffinerede processer kan have negative konsekvenser for kroppen. Hvad er de præcist?

Læs også: 6 fødevarer du ikke burde have i din kost

1. De er vanedannende

Der er ingen tvivl om, hvor fødevareindustriens interesse ligger: at tjene flere og flere penge. For dem er det ligegyldigt, at de bruger en bred vifte af kemiske tilsætningsstoffer, der producerer en vanedannende virkning, hvilket får forbrugerne til at vælge dem mere regelmæssigt.

Komponenterne i økologiske fødevarer tilfredsstiller sult. På den anden side stimulerer forarbejdede fødevarer kroppen til at frigive dopamin, hvilket er et stof, der får folk til at føle sig tilfredse, selvom de ikke får de rette næringsstoffer.

2. Forarbejdede fødevarer fører til fedme

Fedme er et af de store problemer for folkesundheden i dag. Mange tilfælde er et resultat af genetik. Men de fleste tilfælde har noget med kostvaner at gøre, og med forbruget af forarbejdede fødevarer.

Forarbejdede fødevarer er fulde af sukker, mættede fedtstoffer og enkle kulhydrater, der gør det mere sandsynligt for forbrugeren at ophobe fedt. Desuden indeholder de kemiske produkter som mononatriumglutamat og majssirup, der begge er forbundet med det, at være overvægtige og fedme.

3. De påvirker kroppens pH værdi

En af de større farer ved forarbejdede fødevarer er, at de ikke følger principperne for kombinationer af fødevarer. Som følge heraf kan kroppen ikke bruge de næringsstoffer, den modtager, hvilket fører til højere syreindhold i blodet, der forringer sundheden.

ph balance og kvinde med sundhedsproblemer

Ved at forårsage ubalance i kroppens pH værdi øger disse fødevarer forekomsten af toksiner i blodet, og fører til forskellige inflammations-relaterede sygdomme. Derudover påvirker de også stofskiftet og fører til vægtøgning.

4. De ændrer din tarmflora

De høje niveauer af syrer, der kommer fra disse produkter, har tendens til at påvirke aktiviteten af ​​kroppens mikroorganismer i tarmsystemet. Som følge heraf øges sandsynligheden for at udvikle fordøjelsesproblemer eller infektioner.

5. Forarbejdede fødevarer forårsager depression og irritabilitet

Mens økologiske fødevarer hjælper os med at føle os godt tilpas, kan forarbejdede fødevarer påvirke vores humør negativt. Det, at indtage dem regelmæssigt er forbundet med depression, angst og irritabilitet.

6. De øger risikoen for kroniske sygdomme

Forarbejdet kød og raffinerede fødevarer frigiver inflammatoriske stoffer i blodet, der kan føre til kroniske sygdomme. Når man tager det faktum i betragtning, at forarbejdede fødevarer fremskynder en forringelse af cellernes helbred, kan de over tid føre til tilstande som leddegigt, osteoporose eller kræft.

7. De har indflydelse på hjertets sundhed

Det kardiovaskulære system kan blive underlagt alvorlige konsekvenser, på grund af de farer, som forarbejdede fødevarer indebærer. Mange mennesker har måske ikke lyst til at tænke for meget på disse farer, men disse produkter er en cocktail af stoffer, der er skadelige for hjertet og blodcirkulationen.

hjerteproblemer og forarbejdede fødevarer

De fleste raffinerede produkter indeholder mættede fedtstoffer og for meget natrium, hvilket forårsager tilfælde af forhøjet blodtryk eller forhøjet kolesterol. At spise dem regelmæssigt kan føre til åreforkalkning eller hjerteanfald.

8. For tidlig aldring

De kemikalier, der findes i forarbejdede fødevarer, er giftige. Takket være kroppens udskillelsesorganer kan mange af disse toksiner fjernes gennem sved og urin.

Imidlertid producerer disse fødevarer toksin-ophobning i kroppen, fordi de spises dagligt. Som følge heraf forringer disse partikler kroppens celler og fremskynder aldring.

Du bør læse:7 anbefalinger til at pleje aldrende hænder

Hvad er de mest almindelige eksempler på forarbejdede fødevarer?

Som vi allerede nævnte tidligere, er butikkerne fulde af disse slags produkter. Nu da vi ved, at de er farlige, er det afgørende at kunne identificere dem, for at begrænse vores forbrug af disse fødevarer så meget som muligt. Herunder er en kort liste over de mest almindelige produkter:

  • Indkapslede og hærdede kødvarer
  • Morgenmadsprodukter i forpakninger
  • Brød og bagværk
  • Dåse-fødevarer
  • Saucer og industrielt fremstillede dressinger
  • Drikkevarer og kulsyreholdige drikkevarer
  • Saltede, stegte snacks i forpakninger
  • Popcorn i forpakninger (mikrobølgeovn)

Vidste du at der var alle disse farer ved forarbejdede fødevarer? Som du har lært i denne artikel, er de meget skadelige for din krop. Prøv at begrænse dem så meget som muligt, og vælg økologiske fødevarer i stedet.

  • Cabrera, D. “Repercusiones de la comida rápida en la sociedad.” Trastornos de la conducta alimentaria 6 (2007): 635-659.
  • Doughman, R., et al. Soberanía alimentaria y vida digna. Base Investigaciones Sociales, 2010.
  • Duarte U., Yaritza, E., y Sobeyda, P. Seguridad Alimentaria y Nutricional. Diss. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua, 2016.
  • Kim, E. “Millones de años de comida procesada.” Investigación y ciencia 446 (2013): 44-49.