5 vaner til at bekæmpe udmattethed fra psoriasisgigt

Patienter med psoriasisgigt har tendens til at have tilbagevendende episoder med udmattethed. Det er vigtigt at følge sunde vaner sammen med behandlingen for at kunne håndtere dette symptom.
5 vaner til at bekæmpe udmattethed fra psoriasisgigt

Sidste ændring: 23 maj, 2021

Vidste du, at du kan bruge bestemte strategier til at bekæmpe udmattethed fra psoriasisgigt? Dette symptom er en af konsekvenserne af denne sygdom. Der er faktisk studier, som antyder, at op til 50% af patienterne med denne hudlidelse rapporterer at opleve moderat til alvorlig udmattethed.

Psoriasisgigt er en inflammatorisk sygdom, der påvirker leddenes og hudens tilstand. Disse personer oplever smerte og stivhed i led samt røde, skallende pletter, der kan sprede sig til hovedbunden.

Selvom du kan behandle disse symptomer med topisk medicin, er der andre vigtige trin at følge, især hvis de opstår sammen med udmattethed. Hvad bør man gøre? Vi vil fortælle dig det i detaljer nedenstående.

Hvad er forholdet mellem udmattethed og psoriasisgigt?

Udmattethed fra psoriasisgigt har fået meget opmærksomhed de seneste år. Selvom mange personer oplever udmattethed, har studier af det hjulpet os til at forstå dets forhold med denne sygdom.

Forskning har faktisk fundet frem til, at halvdelen af patienter med psoriasisgigt oplever mild til moderat udmattethed. Omkring en fjerdedel af personerne, der er ramt, oplever alvorlige episoder med udmattethed.

Der er ikke nogen nøjagtig årsag til at forklare udmattethed fra psoriasisgigt. Der er dog nogle faktorer, som kan hjælpe med at forklare det. Betændelsen, der er forårsaget af denne lidelse, frigiver et protein ved navn cytokiner, som kan være ansvarligt for udmattetheden.

I andre tilfælde finder denne lidelse sted med andre medicinske tilstande, som også forårsager udmattethed, såsom:

  • Anæmi.
  • Overvægt og fedme.
  • Diabetes.
  • Depression og angst.
  • Søvnlidelser.

Disse og andre medicinske lidelser, der finder sted sammen med gigt, er sygdomme relateret til betændelse og problemer med immunsystemet. Det kan faktisk gøre udmattethed værre.

Måske denne artikel også vil interessere dig: De mest almindelige spørgsmål om gigt

Tips til at behandle udmattethed fra psoriasisgigt

Som regel kan man ikke komme fuldstændig af med udmattethed. Det kan dog være nemmere at kontrollere det, hvis man opretholder sunde livsstilsvaner. Det er altså en god idé at være opmærksom på de følgende tips.

1. Få regelmæssig motion

To personer træner udenfor

Øvelser med low impact hjælper med at håndtere udmattethed fra psoriasisgigt og andre symptomer på psoriasisgigt. Denne vane giver energi og hjælper med at reducere stivhed og smerter i led. Nogle aktiviteter, man kan lave, er for eksempel:

  • Svømning.
  • Gang og let jogging.
  • Løft af lette vægte.
  • Udstrækning og yoga.

Ideelt bør man bruge mindst 30 minutter om dagen for at kunne høste fordelene. Vi anbefaler også at udføre dem under professionelt opsyn, eftersom det kan have nogle negative effekter at lave øvelserne forkert.

2. Identificér, hvad der udløser udmattethed

Det kan være udfordrende at kende de faktorer, som udløser udmattethed. Hvis man finder ud af, hvad der forårsager det, kan det dog hjælpe behandlingen betydeligt. Vi anbefaler at holde øje med ens daglige aktiviteter, og hvordan de påvirker ens energiniveau.

Det inkluderer:

  • Spisning.
  • Stressniveauer.
  • Søvnmønstre.
  • Motion.
  • Medicin.
  • Omgivelserne.

Udmattethed kan endda være en kombination af alle disse faktorer. For at finde en god løsning er det derfor bedst at tale med en læge.

Vi anbefaler, at du også læser denne artikel: Den bedste kost for leddegigt patienter

3. Følg en sund kost

Fødevarer med omega-3 fedtsyrer

Kost spiller en meget vigtig rolle i kontrol af udmattethed. Selvom mange overser det, kan dette symptom stamme fra et underskud af næringsstoffer eller anæmi. En balanceret og fuldkommen kost kan hjælpe med at reducere symptomer.

I dette tilfælde er fødevarer med anti-inflammatoriske egenskaber bedst, såsom:

  • Dem, der indeholder omega-3 fedtsyrer, såsom fed fisk, olivenolie, nødder og kerner.
  • Kilder til antioxidanter, såsom frugter, grøntsager, kakao og te.
  • Fuldkorn såsom havregryn og brune ris.
  • Tilskud af D-vitamin.

4. Følg en afslappende rutine før sengetid for at komme af med udmattethed fra psoriasisgigt

Patienter med psoriasisgigt har tendens til at have problemer med søvnen. Det fører tydeligvis til episoder med udmattethed. En del af planen for at minimere disse symptomer er derfor at følge en afslappende rutine, før man går i seng. Det er vigtigt at følge nogle tiltag. For eksempel kan man:

  • Tage et varmt bad eller udføre temperaturterapi før sengetid.
  • Opretholde et regelmæssigt skema for sengetider.
  • Undgå at drikke alkoholiske drikkevarer, koffein og nikotin.
  • Undgå distraherende elementer i rummet, såsom telefoner og computere.
  • Spise en let aftensmad.

5. Håndtér stress

Kvinde mediterer indenfor for at bekæmpe udmattethed fra psoriasisgigt

Masser af komplikationer fra denne lidelse er resultatet af ringe håndtering af stress. For at reducere udmattethed er det derfor vigtigt at være opmærksom på dette symptom. I det henseende er det en god idé at udøve afslappende teknikker såsom meditation og yoga.

Afsluttende bemærkninger om udmattethed fra psoriasisgigt

Som det sidste må du huske at tale med din læge om de mulige årsager til udmattethed. Der er adskillige underliggende lidelser, som kan gøre dine sympyomer værre. Det kan forbedre din livskvalitet, hvis du behandler det i tide.

Det kan interessere dig ...
Fem tips til at sove bedre med psoriasisgigt
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Fem tips til at sove bedre med psoriasisgigt

Patienter med psoriasisgigt har tendens til at have søvnproblemer på grund af de mange symptomer. Vi vejleder dig til at sove bedre med psoriasisgi...



  • Gottlieb, A., Korman, N. J., Gordon, K. B., Feldman, S. R., Lebwohl, M., Koo, J. Y. M., … Menter, A. (2008). Guidelines of care for the management of psoriasis and psoriatic arthritis. Section 2. Psoriatic arthritis: Overview and guidelines of care for treatment with an emphasis on the biologics. Journal of the American Academy of Dermatology. https://doi.org/10.1016/j.jaad.2008.02.040
  • Ritchlin, C. T., Kavanaugh, A., Gladman, D. D., Mease, P. J., Helliwell, P., Boehncke, W. H., … Taylor, W. J. (2009). Treatment recommendations for psoriatic arthritis. Annals of the Rheumatic Diseases. https://doi.org/10.1136/ard.2008.094946
  • Boehncke, W. H., & Menter, A. (2013). Burden of disease: Psoriasis and psoriatic arthritis. American Journal of Clinical Dermatology. https://doi.org/10.1007/s40257-013-0032-x
  • Raychaudhuri, S. P., Wilken, R., Sukhov, A. C., Raychaudhuri, S. K., & Maverakis, E. (2017). Management of psoriatic arthritis: Early diagnosis, monitoring of disease severity and cutting edge therapies. Journal of Autoimmunity. https://doi.org/10.1016/j.jaut.2016.10.009
  • Lee, S., Mendelsohn, A., & Sarnes, E. (2010). The burden of psoriatic arthritis: a literature review from a global health systems perspective. P & T : A Peer-Reviewed Journal for Formulary Management. https://doi.org/10.1126/scitranslmed.3005616.
  • Fuchs, R. (2015). Physical Activity and Health. In International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.14115-7
  • Vieira, S. M., Pagovich, O. E., & Kriegel, M. A. (2014). Diet, microbiota and autoimmune diseases. Lupus. https://doi.org/10.1177/0961203313501401