Vegetarisk kost til børn: Fordele og ulemper

Hvis dit barn har besluttet at følge en vegetarisk kost, bør du vide, hvordan du gør det korrekt, og hvilke fordele og ulemper du skal være opmærksom på.
Vegetarisk kost til børn: Fordele og ulemper
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Maria Patricia Pinero Corredor.

Sidste ændring: 25 november, 2022

Det argentinske selskab for pædiatri påpeger, at med den stigende popularitet af vegetarisme er brugen af vegetarisk kost til børn også steget. Det kan der være mange grunde til. Blandt andet for at fremme et bedre helbred, spare penge, respektere dyr eller af religiøse motiver.

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at forældrene tager hensyn til både kosttypen og barnets alder for at undgå ernæringsmæssige ubalancer.

I den forstand foreslår forskellige pædiatriske selskaber rundt om i verden, at der bør gøres en indsats for at vejlede og uddanne om den pleje, overvågning og kontrol, der bør foretages i forbindelse med denne type ernæringstilgang i en ung alder.

Virkningen af vegetarisk kost til børn

For at vurdere virkningen af vegetarisk kost til børn bør forskellige modaliteter tages i betragtning. Om man medtager fødevarer af animalsk oprindelse eller ej påvirker indtagelsen af visse nødvendige næringsstoffer. Der findes mange forskellige varianter af vegetariske diæter, herunder følgende:

  • Ovo-lactovegetarer må gerne indtage æg, mælk og mejeriprodukter.
  • Lactovegetarer må indtage mælk og mejeriprodukter.
  • Ovo-vegetarer må kun indtage æg og æggeprodukter som fødevarer af animalsk oprindelse.
  • Strenge vegetarer eller veganere indtager kun fødevarer af vegetabilsk oprindelse. Andre strengere typer af vegetarer er raw foodister og frugtarer.

Mindre strenge former for vegetarisme inkluderer lejlighedsvis fødevarer af animalsk oprindelse, f.eks. kød, fjerkræ og fisk. Disse er semi-vegetarer og flexi-vegetarer eller flexitarer.

Det amerikanske børnelægeakademi bemærker, at på trods af den begrænsede dokumentation for børns vækst med vegetarisk kost bør en børnelæge vurdere den type modalitet, som forældrene præsenterer ham/hende for. Jo strengere diæt, jo mere sårbart vil spædbarnet således være over for ernæringsmæssige mangler.

En undersøgelse foretaget af Canadian Pediatric Society viste, at 2 % af unge amerikanere mellem 6 og 17 år følger en vegetarisk diæt. Specialisterne konkluderede, at med god planlægning og opmærksomhed på specifikke næringsstoffer kan man opretholde en sund kost på alle vækststadier.

Det amerikanske børnelægeakademi og det tyske ernæringsselskab anbefaler dog ikke strenge vegetariske diæter i barndommen.

Grøntsagsret i træfad

Under alle omstændigheder bør en børnelæge vurdere hver enkelt situation sammen med børnene og deres forældre.

Vi tror, at du måske også vil nyde at læse denne artikel: Er vegetabilsk protein fedende?

Fordelene ved en vegetarisk kost til børn

Magasinet Den amerikanske diætetiske forening rapporterer, at der er en positiv sammenhæng mellem vegetarisk eller vegansk kost og sundhed på kort og mellemlang sigt. Lad os se på nogle af fordelene.

Kolesterolkontrol

En undersøgelse foretaget af McCarty bekræftede, at vegetabilske proteiner, såsom soja, fremmer mekanismer, der regulerer kolesterolsyntesen og LDL-receptorer eller dårligt kolesterol.

Derfor har vegetariske børn en tendens til at have lavere værdier af det samlede kolesterol i blodet. De har også normalt en sundere vægt i forhold til højden end børn med en animalsk baseret kost.

En vegetarisk kost til børn kan forlænge levetiden

En gennemgang af vegetarisme hos børn konkluderede, at sund kost i en tidlig alder kan øge den forventede levetid ved at forebygge visse sygdomme.

Desuden har vegetarer en tendens til med tiden at indføre en bedre livsstil. F.eks. ved ikke at ryge, ikke at drikke alkoholholdige drikkevarer, øge fysisk træning og spise moderat.

Det kan bidrage til at forebygge kroniske sygdomme

Leitzman understreger, at vegetarisk kost er til stor gavn for forebyggelse og behandling af visse sygdomme, der opstår i barndommen, såsom hjerte-kar-sygdomme, diabetes, forhøjet blodtryk, divertikelkræft, fedme, osteoporose, leddegigt og visse former for kræft.

Ekspertforeninger er også enige om, at vegetarisk kost fra barndommen kan sænke kropsmasseindekset, dødeligheden af hjertesygdomme og kolesterolniveauet.

Det er en kilde til fytokemikalier

Roberta Larsons Food and Nutrition Guide påpeger, at grøntsager er den vigtigste kilde til bioaktive forbindelser eller fytokemikalier med anerkendte sundhedsmæssige fordele, såsom betacaroten, anthocyaniner, polyfenoler, C-vitamin og fibre.

Når børn spiser en vegetarisk kost, indtager de derfor også flere funktionelle fødevarer, som er sygdomsforebyggende i voksenalderen.

Vegetarisk kost til børn kan tilskynde til sundere spisevaner

Vegetarisk kost hos børn giver fibre, komplekse kulhydrater, folater, carotenoider, vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for. Samtidig reducerer strenge vegetarer også deres indtag af mættet fedt, kolesterol og animalske proteiner, som er forbundet med udvikling af sygdomme.

Som forklaret i Mexicos pædiatriske lov er frugt og grøntsager hyppige i alle vegetariske retter og falder inden for de internationale anbefalinger for at bevare et godt helbred hele livet.

Forskellige videnskabelige selskaber og akademier for ernæring og diætetik insisterer dog på, at vegetarisk kost hos børn og unge bør være veltilrettelagt for at dække deres ernæringsbehov.

Den har mange miljømæssige fordele

Ud over de sundhedsmæssige fordele, har tidsskriftet Public Health Nutrition konkluderet, at når kød erstattes af bønner, reduceres miljøpåvirkningen på verdensplan betydeligt.

Ifølge ekspertholdet kræver det 10 gange mindre vand, 18 gange mindre jord, 12 gange mindre gødning, 10 gange mindre pesticider og 9 gange mindre brændstof at producere 1 kg protein fra bønner end at producere 1 kg protein fra oksekød. Desuden genererer rødt kød 5-6 gange mere affald end hvidt kød og æg.

Ulemperne ved en vegetarisk kost til børn

Når den vegetariske kost ikke er kontrolleret, kan der opstå visse mangler eller overskud. Lad os se nærmere på det.

Overdrevent energiindtag

I ovo-lakto-vegetariske diæter kommer den energi, der indtages, fra mættet fedt i æg, sødmælk og mejeriprodukter. Raffinerede kornprodukter og afledte produkter som f.eks. tortillas, pasta, brød og ris bidrager også med mange kalorier fra stivelse.

Lav mavekapacitet

Børns maver har en begrænset volumenkapacitet. Strenge vegetariske diæter kræver en stor mængde fødevarer med lav energitæthed for at opfylde deres ernæringsbehov.

Truesdell og Acosta påpeger, at vegetariske diæter til børn, hvis de ikke er veltilrettelagt, kan føre til næringsstofmangel, som påvirker deres vækst.

Overskud eller mangler i vegetariske diæter

Strenge vegetariske diæter kan opretholde et godt helbred hos voksne, men ikke altid hos børn. I en gennemgang påpeger Janet Hunt f.eks., at et for stort indtag af fibre kan nå op på det dobbelte af det anbefalede indtag for børn.

Dette medfører, at visse mineraler som f.eks. jern og zink, der er vigtige for væksten, bliver fanget af fibre. Det hindrer deres optagelse.

Som Zuñiga forklarer, har fytater, en type salt, der lagrer fosfor i grøntsager, en lignende virkning som fibre. Det fanger og forhindrer absorptionen af vigtige mikronæringsstoffer som zink, calcium og magnesium.

På den anden side er proteinerne i en vegansk kost af lavere kvalitet og mindre biotilgængelige end proteiner af animalsk oprindelse. Det samme gælder for mineraler, A-vitamin, D-vitamin og B12-vitamin.

Dreng ser på en skål salat

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: Vegansk kost under amning: Hvad anbefales?

Det kan påvirke børns antropometriske indikatorer

Nogle undersøgelser viser, at vegetariske børn under 5 år har antropometriske indikatorer (vægt og højde), der ligger under gennemsnittet i den almindelige befolkning.

Tips til at forebygge ernæringsmæssige mangler i en vegetarisk kost til børn

Den spanske sammenslutning af pædiatere har udsendt en række anbefalinger for at undgå ernæringsmæssige mangler hos børn, der spiser en vegetarisk kost, og informerer desuden forældrene om de næringsstoffer, de bør supplere med.

Nogle af disse tips er følgende:

  • Kontakt din børnelæge for at vurdere dit barns generelle tilstand og afgør, om en vegetarisk kost er hensigtsmæssig eller ej.
  • Inkluder en bred vifte af plantebaserede proteinholdige fødevarer og kombiner dem med hinanden. Sørg f.eks. for at inkludere bælgfrugter, nødder og frø.
  • Det anbefales at indtage fødevarer, der er kilder til ikke-hemojern, sammen med fødevarer, der er kilder til C-vitamin, for at øge optagelsen heraf.
  • Brug jodiseret salt, visse kornderivater og tang som en kilde til jod.
  • Vegetariske kostvaner har mangel på B12-vitamin, så de bør suppleres oralt, i det mindste med en ugentlig dosis.
  • Frem brugen af fuldkorn, kalciumberigede vegetabilske drikkevarer, tofu og solsikkefrø.
  • Indtag fødevarer beriget med D-vitamin og daglig eksponering for sollys.

En vegetarisk kost til børn vil være tilstrækkelig, så længe den er i overensstemmelse med de anbefalinger, som sundhedsspecialisterne har givet. Planlægning og brug af de nødvendige kosttilskud vil sikre en god vækst og udvikling.

Det kan interessere dig ...
6 tips til at starte en plantebaseret kost
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
6 tips til at starte en plantebaseret kost

En plantebaseret kost er ideel til at reducere risikoen for stofskiftesygdomme. Vi fortæller dig, hvordan du kommer i gang.



  • Comité Nacional de Nutrición. Dietas vegetarianas en la infancia. Arch Argent Pediatr 2020; 118(4):S130-S141
  • Agnoli C, Baroni L, Bertini I, Ciappellano S, Fabbri A, Papa M, Pellegrini N, Sbarbati R, Scarino ML, Siani V, Sieri S. Position paper on vegetarian diets from the working group of the Italian Society of Human Nutrition. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2017 Dec;27(12):1037-1052.
  • Healthychildren.org. Caring for Your School-Age Child: Ages 5 to 12 (Copyright © 2004 American Academy of Pediatrics). 2015. Disponible en: https://www.healthychildren.org/Spanish/agesstages/gradeschool/nutrition/Paginas/Vegetartian-Diet-for Children.aspx?gclid=Cj0KCQjw0caCBhCIARIsAGAfuMxquQ0GX7JgQmbY2nYTl uZ5EAS_ZI9Z6tEHc7MSHt6ngthc2hNlRYaAlq4EALw_wcB.
  • Richter M, Boeing H, Grunewald-Funk D, Heseker H. Vegan diet. Ernahrungs Umschau. 2016; 63(4):92-102.
  • American Academy of Pediatrics Committee on Nutrition. Pediatric Nutrition Handbook. 6th ed. Illinois: American Academy of Pediatrics; 2008.
  • Messina V, Reed Mangels A. Consideration in planning vegan diets: Children. J Am Diet Assoc 2001;101:661-9.
  • McCarty MF. Vegan proteins may reduce risk of cancer, obesity, and cardiovascular disease by promoting increased glucagon activity. Med Hypotheses. 1999 Dec;53(6):459-85.
  • Dunham L, Kollar LM. Vegetarian eating for children and adolescents. J Pediatr Health Care. 2006 Jan-Feb;20(1):27-34.
  • Leitzman C. Vegetarian Diets: what are the advantages?. Forum Nutr 2005;57:147-56
  • Larson RD, Complete food and nutrition guide. American Dietetic Association. Printed in the United States of America 2002;pp 498-508
  • Hunt JR. Bioavailability of iron, zinc, and other trace minerals from vegetarian diets. Am J Clin Nutr. 2003 Sep;78(3 Suppl):633S-639S.
  • Zuñiga, A., Pasquetti, A., Melendez, G. Micronutrientes en vegetarianos. Revista de Endocrinología y Nutrición 2005;13(1)January-September. 33-38.
  • Truesdell DD, Acosta PB. Feeding the vegan infant and child. J Am Diet Assoc. 1985 Jul;85(7):837-40.