Vejen til lykke ifølge videnskaben

04 februar, 2021
At finde øjeblikke med følelsesmæssig velvære kan hjælpe os med bedre at håndtere indespærring under helt usædvanlige omstændigheder. Dagens artikel viser dig vejen til lykke ifølge videnskaben.

Lykke ifølge videnskaben er muligt at opnå. På trods af at det er et relativt nyt felt, tyder mange undersøgelser faktisk på, at ethvert menneske kan være lykkeligt, selv i hårde tider.

Det er forståeligt at føle sig dårligt tilpas midt i en pandemi, men der er mange muligheder for at fejre vores eksistens. Vi kan altid finde måder at være en slags glade på, selv i de sværeste situationer i livet.

Hvad er egentlig lykke?

Ifølge videnskaben er lykke et abstrakt begreb. Faktisk har mange forskere studeret det i årtier. Naturligvis kom hver med deres egen definition, og der er snesevis af dem.

For eksempel fokuserer nogle på at opleve positive følelser og tilstande, mens andre fokuserer på en ligestilling af lykke og fravær af frygt eller modgang.

Ingeniør, Mo Gawdat, foreslår en ret interessant vision. Han er en tidligere Google-medarbejder, der gennemgik en særlig vanskelig situation.

Dette skyldes, at hans søn døde på grund af medicinsk uagtsomhed under en operation for blindtarmsbetændelse. Baseret på sin egen lidelse etablerede Gawdat en matematisk formel, hvori han forklarede menneskelig ulykkelighed.

Ifølge ham lider vi, fordi vi afviser de dårlige ting, der sker med os. Vi gør dette, fordi vi forventer, at de skal være anderledes. For eksempel lider folk, der modstår at overholde lockdown-foranstaltninger, meget mere end dem, der simpelthen accepterer at være hjemme og få det bedste ud af det.

Det samme sker ved andre vanskelige situationer i livet. Smerten ved en begivenhed, såsom ikke at acceptere, at vores partner har forladt os, eller at vi er blevet fyret, eller sygdom eller død, fører til overdreven lidelse. Således fjerner vi utvivlsomt begrebet lykke – i det mindste ifølge videnskaben.

Kvinde ved siden af seng tager sig til nakke

Effekter afledt af lykke ifølge videnskaben

Ifølge Barbara Fredricksons Broaden-and-Build Theory of Positive Emotions (1998, 2001) letter oplevelse af positive følelser mere fleksibel adfærd. Det hjælper også til at opnå et bredere repertoire af de nævnte typer adfærd. Således kan vi bedre tilpasse os og fungere i vores miljø og de forskellige områder af vores liv.

Nogle virkninger af at opretholde en positiv holdning er:

  • Vores tanker er mere kreative.
  • Vi er mere tolerante over for os selv og andre.
  • Vores reaktioner er mere tilpasningsdygtige.
  • Vi kan bedre modvirke negative følelser.
  • Og er mere altruistiske.
  • Vi tolererer fysisk smerte bedre.
  • Vi er også mere modstandsdygtige over for modgang.

Positive følelser har en stor modvirkning på stress (Fredrickson, Mancuso, Branigan & Tugade, 2000), som flere laboratorieundersøgelser afslørede. Dette inkluderer f.eks. kardiovaskulær reaktivitet (Fredrickson & Levenson, 1998).

Læs også: Sådan kan du håndtere stress korrekt

Desuden fandt videnskaben ud af, at positive og negative følelser ikke udelukker hinanden, men snarere er relativt uafhængige (Avia og Vázquez, 1998). Således kan vi føle negative følelser i tilsyneladende positive situationer. Omvendt oplever vi positive følelser i særligt vanskelige øjeblikke som angst og udsættelse for traumatiske situationer.

Vejen til lykke ifølge videnskaben

Mennesker kan gøre meget for at komme væk fra lidelse, selvom vi gennemlever mange komplicerede situationer gennem vores liv. Nedenstående beskriver vi nogle forslag til, hvordan man bliver lykkeligere, ifølge videnskaben:

Vær taknemmelig

Utallige eksperter anbefaler at være taknemmelig for alt, hvad der går godt i dit liv hver dag. Dette er især vigtigt, når vi gennemgår svære tider.

Undersøgelser om dette emne afslører et direkte forhold mellem taknemmelighed og prosocial adfærd, positive følelser, livstilfredshed, optimisme, håb, vitalitet og subjektiv opfattelse af lykke (McCullough, Emmons og Tsang, 2002).

Desuden mindsker taknemmelighed din risiko for at udvikle psykiske lidelser som depression, angst og stofmisbrug (Bono og McCullough, 2006).

Som du kan se, kan inkorporering af taknemmelighed i vores liv i krisetider og store vanskeligheder føre til en betydelig forbedring af vores følelsesmæssige tilstand.

Kvinde, der smiler og tager sig til hjerte, er taknemmelig, hvilket er vejen til lykke ifølge videnskaben

Udvikl en god humoristisk sans

Der er mange psykologiske fordele, der tilskrives en god humoristisk sans. Blandt dem finder vi:

  • Glæde.
  • Følelser af velvære.
  • Tilfredshed.
  • Stressreduktion.
  • Forebyggelse af depression.

En god humoristisk sans har også vigtige fysiske effekter, såsom øget smertetolerance og forbedring af immunsystemet og hjertekarsystemet. Desuden forbedrer det vores sociale kommunikation med andre på et socialt niveau og hjælper os med at være i harmoni med vores samfund.

Opret således en playliste med dine lykkeligste yndlingssange, og lyt til dem, mens du laver fysisk aktivitet, eller mens du gør rent. En daglig dosis glad musik får alle til at føle sig bedre tilpas!

Øv opmærksomhed

Mindfulness betyder at være til stede her og nu. Når vi fokuserer vores opmærksomhed på hver aktivitet, vi udfører, bliver det meget lettere for os at stoppe med at lytte til de negative tanker i vores hoveder.

Vi behøver dog ikke være en Zen-mester for at øve opmærksomhed. Alt, hvad vi skal gøre, er at fokusere på det, vi laver. For eksempel:

  • Fokusér på hver handling, du foretager, når du laver mad: Se ingredienserne. Mærk deres struktur med fingerspidserne. Vær opmærksom på deres duft og de lyde, de laver. Læg mærke til, hvordan rettens konsistens ændres, når den koger.

Du kan anvende mindfulness til næsten enhver daglig aktivitet. Faktisk er det ifølge flere undersøgelser et interessant værktøj til at reducere angst.

Forøg dine behagelige aktiviteter

Den menneskelige art ville være sultet ihjel og være uddød uden de neurale mekanismer i vores belønnings- og motivationssystem. Dette skyldes, at vi har tendens til at gentage alt, der giver os glæde.

Således kan vi udøve mange behagelige aktiviteter, der bringer os lykke. For eksempel at tage et varmt bad, når vi fryser, eller et forfriskende brusebad for at køle ned om sommeren. Vi får også glæde ved at lære nye ting og blandt andet at synge, skrive, male og danse.

Læs også: 7 yogastillinger der gør dig glad

Det er alle aktiviteter, der får os til at føle os godt tilpas og aktiverer vores neurale kredsløb. De producerer en følelse af glæde og reducerer vores stressniveauer markant. Således skal du afsætte forsætlig tid til nogen af ​​disse handlinger, især i hårde tider.

Kvinde nyder bog i sofa

Planlæg behagelige aktiviteter

Som Eduardo Punset kommenterede i sin bog, The Happiness Trip: A scientific Journey, så overstiger forventningerne til en meget ønsket situation selve begivenhedens lykke. Det vil sige, at lykke ofte gemmer sig i “venteværelset”.

Dette skyldes det, som forskere kalder belønningskredsløbet. Dette kredsløb, der varsler kilderne til glæde og lykke, aktiveres især under søgningen og ikke så meget under selve handlingen. Ja, det er i modsætning til, hvad man kunne forvente. Dopamin aktiveres gennem den blotte forventning om glæde, selvom det ikke bliver til noget.

Så når vi tænker på at spise vores yndlingsis, få vores drømmejob, planlægge en idyllisk ferie eller forestille os en samtale med nogen, vi kan lide, vil det ofte give os større tilfredshed end selve handlingen!

Lykke ifølge videnskaben: Ting at huske på

At skabe positive stemninger i komplekse situationer er ingen nem opgave. Men hvis vi holder os til de handlinger, der er beskrevet ovenstående, kan vi komme tættere på en betydelig og varig følelse af velvære.

Husk dog, at de fleste negative følelser har en funktion og et formål. De ville ikke eksistere, hvis de ikke havde tilpasset sig gennem hele menneskets udvikling. Det vigtige her er at lære at lytte til, hvad de prøver at fortælle dig for at forstå, transformere og lægge dem bag dig.

Som med alt andet er der tidspunkter, hvor de negative følelsesmæssige tilstande ikke let forsvinder. Dette kan ske, selv når vi anvender enhver holdning beskrevet ovenfor – og mange andre, vi allerede kender. Nogle gange vedvarer ubehaget, selv når vi motionerer, læser eller har en meningsfuld samtale.

Hvis dine negative følelser er for meget at håndtere på trods af din gode holdning, og du bare ikke ved, hvordan du håndterer en sådan nød, er det derfor en god idé at konsultere en specialist. Der findes psykologer, der specialiserer sig i denne type sager. De kan hjælpe dig.

  • Armero, Montse (2019). Aprendiendo a vivir. Uno Editorial.
  • Carbelo, Begoña & Jáuregui, Eduardo (2006). Emociones positivas: humor positivo. Papeles del Psicólogo, vol. 27, núm. 1, enero-abril, 20, pp. 18-30.
  • Punset, Eduard (2005). El viaje a la felicidad: las nuevas claves científicas. Ediciones Destino.
  • Moyano, Natalia. Gratitud en la psicología positiva. Psicodebate 10. Psicología, cultura y sociedad, pp. 103-118.
  • Vázquez, Carmelo; Hervas, Gonzalo, & Ho, Samuel M. Y. (2006). Intervenciones clínicas basadas en la Psicología Positiva: Fundamentos y aplicaciones. Psicologia Conductual, vol. 14, pp. 401-432.