vitamin A: Hvad gør det, og hvordan fungerer det?

12 november, 2020
Vitamin A findes i fødevarer såsom fisk, mælk og orange-farvet frugt og grøntsager. Det opretholder og styrker dit syn, dit immunsystem og fremmer sundere hud. Læs med her for at finde ud af mere om dets sundhedsmæssige fordele og kilder.

Vitamin A er et fedtopløseligt vitamin, der forekommer naturligt i visse fødevarer. Det manifesterer sig som retinol i produkter af animalsk oprindelse og i form af karotener i frugt og grønsager. Som med alle vitaminer har mennesker brug for det i små mængder for at forblive sunde. Derfor må vi tilføje det til vores daglige kost.

Men hvad gør det?

Funktioner og sundhedsmæssige fordele ved vitamin A

Vitamin A er nødvendigt for udviklingen af ​​visse kropsfunktioner. Af denne grund har det forskellige effekter på flere systemer.

Immunsystemets funktion

For det første er dette vitamin et infektionsmiddel, da det er nøglen til immunsystemets normale funktion. Det forhindrer infektioner, især i luftvejene. Disse inkluderer halsinfektioner, svælgkatar, bihulebetændelse, bronkitis osv.

Vitamin A er involveret i immunsystemets funktioner, som det ses her i blodet, der bekæmper en infektion

Reproduktion og udvikling

Vitamin A spiller en vigtig rolle i fosterudviklingen. Dette er en af ​​de første funktioner, videnskaben fandt ud af. Et underskud af vitamin A under graviditet kan føre til problemer i dannelsen af ​​urinvej, membranen og nyrerne hos fostre. Videnskabelige studier afslører også, at det er nødvendigt for korrekt reproduktion hos begge køn.

Øjenbeskyttelse

Vitamin A er et afgørende for et sundt syn. Tilstrækkelige niveauer gør det muligt for lyset at konvertere til elektriske signaler, som hjernen kan fortolke. Det forbedrer også synet og forhindrer natblindhed (reduceret syn under dårlige lysforhold).

Det hjælper også med at forebygge visse øjensygdomme takket være dets antioxidanteffekt: presbyopi, makulær degeneration, grå stær, grøn stær, langsynethed, nærsynethed eller nethindeløsning.

Læs også: 6 tips til at forbedre dit syn naturligt og uden operation

Antioxidant

Vitamin A er også en god antioxidant. Som sådan kan det forebygge udvikling af visse degenerative sygdomme, såsom Alzheimers, koronar hjertesygdom og kroniske lungesygdomme. Nogle forskere mener, at det også kan tilbyde beskyttelse mod udvikling af andre ikke-overførbare sygdomme såsom kræft.

Hud og slimhinder

Dette vitamin hjælper med vedligeholdelse af huden. Desuden er det fremragende til at beskytte slimhinderne, især i fordøjelses- og luftvejene. Vores krop har også brug for det til vævsregenerering, så det er et godt middel til at helbrede sår i fordøjelseskanalen, såsom mavesår og divertikelsygdom.

Mange kosmetikvirksomheder har inkorporeret vitamin A som en ingrediens i deres produkter. Dette har ført til positive resultater i behandlingen af ​​akne og til en reduktion i forekomsten af ​​rynker og forebyggelse af aldring af huden.

I dag indeholder mange kosmetiske produkter vitamin A, da det er et næringsstof, der hjælper med at beskytte huden mod for tidlig aldring

Hvor kan du få vitamin A fra?

Vi har allerede set, hvordan vores krop har brug for denne form for vitamin for at udføre vigtige funktioner. Mennesker kan ikke syntetisere det, og derfor må vi få det fra spiselige kilder.

Der er to forskellige former:

1. Præformeret vitamin A

Denne type findes i fødevarer af animalsk oprindelse. Kroppen kan let absorbere og opbevare det og hydrolyserer det til dannelse af retinol. Følgende skiller sig ud fra denne gruppe:

  • Okselever
  • Torskelevertran
  • Æggeblomme
  • Smør og sødmælk
  • Fisk såsom sardiner, sild, makrel, tun og laks

2. Karotener (A-vitaminforstadier)

Nogle plantekarotenoider er forløbere for vitamin A. Dette er tilfældet med beta-karoten, der omdanner retinol gennem enzymatisk virkning i tarmen.

Karotenoider findes hovedsageligt i gule og orange grøntsager, men de findes også i nogle grønne bladgrøntsager, især de mørkegrønne. De gule og orange pigmenter af karotenoiderne “skjules” under farven på klorofylen. De bedste kilder til karotener er:

  • Røde peberfrugter, søde kartofler, græskar og gulerødder
  • Kantalupmeloner, mango og også i ferskner og nektariner, men i mindre mængder
  • Spinat, broccoli, bladbede og grønkål

For at absorbere dem bedre skal du koge grøntsagerne og blande dem med en smule olivenolie.

Kvinde med frugt og grønt

Helbredseffekterne af et underskud af vitamin A

Mangel på vitamin A er normalt forårsaget af en langvarig dårlig kost. Det er ikke almindeligt i udviklede lande, men forekommer i nogle dele af Afrika og Sydøstasien. Dette skyldes hovedsageligt, at fødevarer, der er rige på vitamin A, er knappe der.

Visse lidelser, der påvirker absorptionen af ​​fedt i tarmen, kan også øge risikoen for mangel. Specifikt spiller kronisk diarré, cøliaki, nogle bugspytkirtelproblemer og hindring af galdekanalen alle en rolle i dette.

Nogle af tegnene på mangel på vitamin A er:

  • For tør hud, udslæt, skællet udseende og rynker
  • Skøre negle
  • Dårligt syn, natteblindhed og meget tørre øjne på grund af manglende smøring
  • Manglende appetit og lugtesans
  • Infektioner

Læger stiller en diagnose baseret på en vurdering af symptomerne og resultaterne af en blodprøve. Kosttilskud er en god måde at forsøge at vende det på, men gør det altid under instruktioner og råd fra din læge, så de kan ordinere den mængde, der kræves i netop dit tilfælde.

Læs også: Vitaminmangler: De 10 almindeligste vitaminmangler

Pas på med at overdrive

Et overdrevent indtag af vitamin A kan være giftigt. Faktisk er dette en tilstand kendt som hypervitaminose A. Estimater antyder, at det kan være farligt at indtage 10 gange mere end den anbefalede daglige dosis.

Generelt er det svært at opnå store mængder gennem mad. Således sker forgiftninger hovedsageligt, når en person tager en høj mængde A-vitamin kosttilskud. Så følg altid råd fra en sundhedsprofessionel.

Et højt forbrug af grøntsager rige på karotener fører normalt ikke til toksicitetsproblemer. Kroppen absorberer bare det, den har brug for, og fjerner alt overskud. Imidlertid kan store mængder beta-karoten gøre din hud orange!

Generelt er det let at fylde din tallerken med grønne, orange og gule grøntsager i løbet af efteråret. Og hvis du inkorporerer mælk, fisk og æg til det, får du lige netop det, der skal til for at holde en A-vitaminmangel i skak.

  • Bastos Maia S., Rolland Souza AS., Fatima Costa M., Lins da Silva S., et al., Vitamin A and pregnancy: a narrative review. Nutrients, 2019.
  • Saari JC., Vitamin A and visión. Subcell Biochem, 2016. 81: 231-259.