7 enkle måder at drikke mere vand

· 22. juni 2018
Hvis du også synes det er kedeligt at drikke vand, kan du give vandet smag med frugt eller aromatiske urter for at gøre det mere interessant.
Hvor mange gange har du lovet dig selv at drikke mere vand, for bare at glemme det igen med det samme?

Når du drikker nok vand, forebygger du en del sundhedsmæssige problemer. Du føler dig friskere og får mere energi.

Her er 7 enkle måder du kan huske at drikke mere vand i løbet af dagen.

Drik mere vand for at forbedre dit helbred

Hvis du er fast besluttet på at drikke mere vand, så har du truffet et godt valg, for det kan hjælpe dit helbred på en række forskellige måder:

  • Det forbedrer din nyrefunktion
  • Lindrer smerter og betændelse i leddene.
  • Gør hud og hår sundere
  • Bekæmper forstoppelse
  • Reducerer væskeretention og hævelse

Læs også: 7 fødevarer, der naturligvis hjælper med at fremme sunde nyrer

1. Tag en vandflaske med dig overalt

Vandflaske med til træning

Det kan hjælpe dig med at drikke vand, hvis du altid har en vandflaske med dig overalt. Find en flaske, der kan indeholde mindst en liter, og prøv at fylde den et par gange om dagen.

Tag flasken med dig uanset hvor du går hen, så du husker at drikke vand og nemt kan gøre det uden at spilde tid.

Du kan sagtens gøre det til en vane – hvorfor ikke starte i dag?

2. Citron og is

Hvis det er svært for dig at drikke vand, fordi du er vant til at drikke drikkevarer som juice, kaffe og sodavand, skal du prøve at vænne dig selv til at drikke vand. Når du først har vænnet dig til det, vil du synes det smager godt.

Hvis du synes postevand er helt vildt kedeligt, kan du starte med vand med citron og is. Du kan endda tilføje et par dråber stevia for at søde det, uden at tilføje kalorier.

Lidt efter lidt kan du tilføje mere vand til din limonade.

3. Giv dit vand noget smag

Vand med naturlig smag

En anden mulighed for at gøre drikkevand mere appetitvækkende er at give det smag fra frugter.

For at gøre dette skal du sætte frugt, blomster eller aromatiske planter i vandet i et par timer, før du drikker det.

Ikke kun vil vandet se farverigt og mere appetitagtig ud, men du får en drink med en fabelagtig smag, der vil tilskynde dig til at drikke det oftere. Det tiltalende udseende kan endda overtale dem omkring dig til også at prøve det.

4. Stil dit vækkeur for at minde dig om at drikke mere vand

Hvis du stadig har problemer med at drikke vand efter du har prøvet de ovenstående råd, kan du også prøve det her smarte trick: Stil dit vækkeur!

Det vil hjælpe dig med at huske at tage et par slurke engang imellem, i stedet for at drikke store mængder på én gang.

Læg en seddel på dit skrivebord, på køleskabet eller i dit soveværelse, eller stil vækkeuret på din mobiltelefon. Dette vil hjælpe dig med at gøre det til en vane at drikke vand som en del af din daglige rutine.

Når du har brugt alarmerne i et stykke tid, vil du snart ikke have brug for dem længere.

5. Få masser af motion

Dyrk motion

En måde at drikke mere vand på er at hjælpe din krop med at producere mere sved, hvilket vil gøre dig tørstig.

Den bedste måde at opnå dette på er ved at træne for eksempel to gange om ugen.

At udøve fysisk aktivitet kun en gang vil meget sandsynligt hjælpe dig med at øge dit vandindtag med en halv liter eller en hel liter uden nogen indsats, da din krop vil bede om det.

Vil du vide mere? Nemme øvelser til at lindre stress og forbedre dit humør

6. Drik vand på passende øjeblikke

For at få de medicinske fordele, vi har nævnt ovenfor, bør du altid drikke vand på tom mave.

  • Den bedste tid til at drikke vand er i tom mave, er så snart du står op om morgenen, før du har spist noget.
  • Om morgenen skal du sippe to eller tre glas vand lidt efter lidt.
  • Du kan drikke resten af din daglige vandkvote i løbet af resten af morgenen eller eftermiddagen.

Hvis du har svært ved at sove, undgå drikkevand tæt på sengetid.

7. Når sult i virkeligheden er tørst

Glas vand

Vidste du, at vi ofte spiser selv når vi ikke er sultne, fordi vi forvirrer følelsen af sult med tørst? Prøv følgende eksperiment:

Når du er sulten indimellem måltiderne, drik en stor mængde vand og vent et par minutter. Ved at gøre dette vil du ikke kun drikke mere vand, men du hjælper også med at styre din vægt ved at undgå at snacke hele tiden.

At drikke vand en halv time før et måltid kan også hjælpe dig med at spise mindre.