Bør man spise frugtskræl eller ej?

21 september, 2020
I denne artikel viser vi dig, hvorfor det er en god idé at spise frugt med skrællen, og hvordan du gør det ordentligt, uden hygiejniske risici.

Frugtskræl er et meget interessant element fra et ernæringsmæssigt synspunkt. Nogle forfattere anbefaler, at vi ikke bør spise frugt med skræl på grund af den mulige tilstedeværelse af tungmetaller eller muligvis skadelige kemikalier på dem.

Men skrællen er rig på næringsstoffer og elementer, som du skal bruge for at forblive ved godt helbred. Nedenfor viser vi dig, hvad disse næringsstoffer er, og hvilke forholdsregler du skal tage for at spise frugt med skræl på uden at udsætte dig selv for fare.

Frugtskræl giver en masse fibre

Selvom ikke alt frugtskræl er spiselige, indeholder de alle en betydelig mængde fibre. Fiber er positivt til forebyggelse af tyktarmskræft, til forbedring af transittiden i tarmene og for at reducere forekomsten af ​​andre komplekse sygdomme.

Derudover forbedrer det regelmæssige indtag af fibre mikrobiotas kvalitet og biodiversitet. Dette kan påvirke mange andre kropslige funktioner positivt.

Læs også: Mikrobiota-tilgængelige kulhydrater

Du skal huske, at et tilstrækkeligt indtag af fiber bremser fordøjelsen og dermed optaglesen af ​​sukker. Derfor producerer det en lavere insulinstigning og forårsager mindre stress på bugspytkirtlen. I en verden, hvor diabetes er blevet en endemisk sygdom, er enhver strategi for at forhindre denne sygdom velkommen.

Frugter i skål

Frugtskræl indeholder også næringsstoffer

Frugtskræl indeholder normalt en masse vitaminer og mineraler, og at indtage dem forbedrer dit indtag af mikroindholdsstoffer.

I nogle kulturer og lande bages skrællerne for at gøre dem egnede til at spise eller bruges endda til at fremstille te, hvorved de vitaminer, de indeholder, kan trænge ud i vandet. Dette er fordi de fleste af vitaminerne i frugter er vandopløselige. Derfor har de evnen til at bevæge sig fra skrællen til det varme vand. Ligeledes er det ganske almindeligt at bruge citrusskal som dressing til salater.

På den anden side er skrællen på nogle frugter rig på antioxidanter. Disse stoffer er vigtige for at forhindre oxidering og aldring og for at bekæmpe dannelsen af ​​frie radikaler.

Et regelmæssigt indtag af antioxidanter er også vigtigt for at sikre et godt helbred. Derfor må du ikke smide frugterskræller væk, da de er gode kilder til disse stoffer.

Læs også: 5 måder du kan bruge bananskræl som naturlægemiddel

Risikoen for pesticider

De forfattere, der går ind for forbrug af skrællede frugter, begrunder dette i den mulige tilstedeværelse af kemikalier på skrællen. For at forhindre indtagelse af disse stoffer er det nødvendigt at vaske frugten grundigt, inden den er egnet til at blive spist.

Det er derfor en god idé at sætte frugten under rindende vand og gnide den lidt for at sikre korrekt hygiejne. Selv det at tørre det med en fugtig klud kan være nok.

Person vasker grøntsager

Eksperter råder gravide til at undgå at indtage frugtskræl for at forhindre mulig forgiftning på grund af toxoplasmose. Hvis de ønsker at indtage dem, skal de først desinficere frugten med et produkt, der dræber de bakterier, der måtte være.

En anden grund til, at du skal vaske frugt grundigt, før du spiser det, er for at fjerne voks. Normalt bruges disse stoffer til at forbedre produktets visuelle kvalitet, når de er på markedet. Voks påføres normalt med aerosoler på uspiselige frugtskræller. Det er dog bedst at vaske dem alle for at forhindre indtagelse af uønskede kemikalier.

Ikke desto mindre er det altid at foretrække at vælge økologiske eller pålidelige sorter i stedet for dem, der sælges i supermarkeder eller store kæder. På denne måde får du adgang til mærkbart renere og sundere produkter, der indeholder færre kemikalier og har bedre sensorisk kvalitet.

Spis frugt med eller uden skrællen: konklusion

Du skal altid spise frugt med skrællen. Frugtskræl giver fibre, vitaminer og antioxidanter, som er nødvendige for korrekt kropsfunktion.

Du skal dog rense frugterne, inden du spiser dem for at forhindre uønsket indtagelse af kemikalier. Køb frugt fra betroede steder, der garanterer deres kvalitet, og vask dem med vand, inden du spiser dem for at reducere tilstedeværelsen af ​​pesticider på skrællen.

  • Simpson HL., Campbell BJ., Review article: dietary fibre microbiota interactions. Aliment Pharmacol Ther, 2015. 42 (2): 158-79.
  • Mebdoua S., Lazli M., Ounane SM., Tellah S., et al., Evaluation of pesticide residues in fruits and vegetables from algeria. Food Addit Contam, 2017. 10 (2): 91-98.