Fald hurtigere i søvn ved hjælp af te med mandarinskræl

6. april 2019
Når du føler dig rolig og afslappet, vil det være meget lettere for dig at falde i søvn. Prøv at tømme hovedet for de tanker, som kan give angst og depression, især om natten.

Søvnløshed kan forårsage kronisk udmattelse i kroppen. For at din krop kan fungere og præstere ordentligt, skal du sove mindst 7 timer. Du kan prøve at drikke te med mandarinskræl, hvis du har svært ved at falde i søvn.

For nogle mennesker kan det somme tider være utrolig svært at falde i søvn. Det kan der være mange grunde til, som for eksempel stress og søvnlidelser. I dagens artikel vil vi fortælle om et meget effektivt sovemiddel: Mandarinskræl-te.

Hvis du er en af dem, som tilbringer meget tid med at falde til ro, vil te med mandarinskræl få dig til at sove i løbet af ganske kort tid.

Men først, ved du, hvorfor du ikke kan sove? Det er meget vigtigt, først at kende årsagen, så du kan tage fat ved roden af problemet og igen få en god søvn.

Kvaliteten af din søvn

Hvad er søvnløshed?

Søvnløshed er et udbredt problem. Det sker, når en person ikke kan falde i søvn. Dette gør, at man ikke får nok søvn, så man ikke er veludhvilet, når man står op.

  • Søvnmangel forårsager ændringer i kroppen, såsom manglende energi, udmattelse,  problemer med opmærksomheden, samt irritabilitet. Derudover bliver mange af kroppens processer ramt af, at man ikke får nok søvn

Der findes medicinske produkter, som bekæmper søvnløshed. Dog kan disse være vanedannende og forårsage andre problemer. Når disse indtages regelmæssigt, og kroppen bliver afhængig, er det muligt at søvnløsheden vil komme tilbage, med større kraft, når du stopper med at tage dem.

For at undgå bivirkninger og afhængighed, er der intet bedre end naturlige alternativer. Det er derfor, vi vi vil fortælle dig, hvordan du laver en lækker te med mandarinskræl, som kan bruges som sovemiddel.

Læs også: 7 japanske discipliner for god sundhed, som du vil elske

Hvad skyldes søvnløshed?

Der kan være mange forskellige årsager til søvnløshed. Nogle af dem er:

  • Stress
  • Depression
  • Bekymringer
  • Familieproblemer
  • Økonomiske problemer
  • Natarbejde
  • Langdistancerejser med konstante ændringer af tidszoner
  • Angst
  • Brug af elektronisk udstyr og andre distraktioner om aftenen

Lige meget hvad årsagen er, findes der heldigvis naturlige midler, som kan hjælpe med at bekæmpe søvnløshed.

Fordelene ved te med mandarinskræl

Lav lækre mojitos eller te med mandarinskræl

Mandarinskræl har mange gavnlige virkninger. Det behandler problemer med fordøjelsen, stress og mavesår. Ydermere sænker det kolesterolet og glukoseværdierne i blodet. Det hjælper også med at afgifte leveren og styrke immunforsvaret.

Mængden af antioxidanter hjælper derudover med at bekæmpe forkølelse og influenza. Derudover, takket være de antiinflammatoriske egenskaber, er det fantastisk mod smerter og hævelser.

Læs også: Behandl din hoste, allergi eller influenza med løg

Te med mandarinskræl som sovemiddel

Ingredienser

Fremgangsmåde

  • Kog først vandet i er gryde
  • Når vandet når kogepunktet, tilsæt en tsk tørret kamille, tørret lavendel og tørret baldrian
  • Tilsæt til sidst mandarinskræl og lad det hele koge i et par minutter
  • Drik den varme te, inden du går i seng
  • I løbet af kun 5 minutter vil du opdage, at dette er et fantastisk sovemiddel, eftersom mandarinen vil arbejde direkte imod én af årsagerne til søvnløshed: stress

Når du føler dig rolig og afslappet, vil det være meget lettere for dig at falde i søvn. Prøv at tømme hovedet for de tanker, som kan give angst og depression, især om natten.

Det er også vigtigt, at du forstår, at natten er kun til at sove i. Når du først bliver opmærksom på dette, vil du kunne løsrive dig fra de dårlige vaner, som forårsager din søvnløshed. Lad være med at arbejde om natten, sluk for alle elektroniske apparater og fokuser på afslapning.

Te med mandarinskræld

Tag en pause fra tankerne, eller vil du ikke kunne sove. Hvis du har et problem, så prøv ikke at tænke for meget på det om aftenen. Det er bedst for dig, at du genfinder styrke, så du igen kan tænke klart over, hvordan du løser og ser problemerne i øjnene næste dag.

Hvis du mærker, at det bliver mere og mere vanskeligt at falde i søvn, skal du ikke tøve med at kontakte en specialist. Denne vil kunne give dig afslapningsterapi og meditation, ligesom hjælp til at finde ind til roden af problemet.

Husk at du altid kan få hjælp. Du behøver ikke at gå igennem det alene og uden resourcer.

  • López Naranjo Francisco, Meza Almazo Eduardo, Jiménez García Sujey Nallely, Altagracia Martínez Marina, Manjarrez Marmolejo Joaquín. Métodos de extracción e identificación de los bioactivos de la Lavandula officinalis y su potencial uso como agente sedante. Rev. mex. cienc. farm  [revista en la Internet]. 2013  Mar [citado  2018  Dic  07] ;  44( 1 ): 60-65. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&;pid=S1870-01952013000100008&lng=es.
  • Ordoñez-Gómez, E.S, Reátegui-Díaz, D, & Villanueva-Tiburcio, J.E. (2018). Polifenoles totales y capacidad antioxidante en cáscara y hojas de doce cítricos. Scientia Agropecuaria9(1), 113-121. https://dx.doi.org/10.17268/sci.agropecu.2018.01.12
  • Peñuela-Epalza Martha Elena, Páez-Jiménez Daniela Alejandra, Castro-Cantillo Laura del Carmen, Harvey-Ortega Joyce Carolina, Eljach-Cartagena Javier Alexander, Banquett-Henao Luis Alejandro. Prevalencia de insomnio en adultos de 18 a 60 años de edad y exposición a campos electromagnéticos en hogares de Barranquilla, Colombia. Biomédica  [Internet]. 2015  Aug [cited  2018  Dec  07] ;  35( spe ): 120-129. Available from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&;pid=S0120-41572015000500013&lng=en.  http://dx.doi.org/10.7705/biomedica.v35i0.2459.
  • Sarrais F., de Castro Manglano P.. El insomnio. Anales Sis San Navarra  [Internet]. 2007  [citado  2018  Dic  07] ;  30( Suppl 1 ): 121-134. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&;pid=S1137-66272007000200011&lng=es.