Konsekvenserne ved at spise oxideret frugt

13 august, 2020
I princippet udgør det, at spise oxideret frugt, ikke en risiko for menneskers sundhed. Dog reducerer det frugtens sunde egenskaber. Derfor skal du observere gode bevaringsmetoder for at forsinke denne proces. Tjek dem ud!

Frugt oxiderer, når det kommer i kontakt med luften. Denne oxidering betyder ikke, at maden ikke længere er egnet til indtagelse, men der er visse ændringer i den, som du skal tage hensyn til. Lad os finde ud af, hvad det indebærer at spise oxideret frugt.

Der er organoleptiske ændringer og også ændringer i ernæringssammensætningen, der kan påvirke kvaliteten af ​​frugten og dens funktion. Således skal du prøve at undgå oxideret frugt.

Den første konsekvens af oxidering er forekomsten af ​​frie radikaler. Dette kan være relateret til en degeneration af menneskers sundhed, så du skal begrænse indtaget. Selvom der ikke er nogen klar dokumentation for, at indtag af oxideret frugt er en risikofaktor for udvikling af visse sygdomme, er det altid bedre at undgå at spise frugt i denne tilstand.

Bemærk, at oxidering er en kædereaktion. Der er ingen stopper for det, når det først er begyndt, indtil det fuldstændigt ruster eventuelle følsomme stoffer. Æbler og avocado er nogle af de frugter, der er mest tilbøjelige til oxidering.

Frugter i skål

Fenoler i oxideret frugt

Kontakt med ilt fører til et fald i fenolforbindelser. Dette er antioxidanter, der kan reducere frie radikaler. Således er den første konsekvens af oxideret frugt, at det mindsker deres naturlige sundhedsmæssige fordele.

Fenolforbindelser kommer i kontakt med enzymet, polyphenoloxidase, når du skærer frugten. På dette tidspunkt begynder oxideringsprocessen, der får frugtkødet til at blive brunt.

Læs også: Fordele ved frugt til morgenmad

Husk, at frie radikaler fører til alvorlige cellevirkninger og spiller en vigtig rolle i degenerative sygdomme. Så du skal indtage antioxidanter for at forhindre oxidativ skade.

Vitaminer i oxideret frugt

Tilsvarende sker der også vitaminoxidering i frugten. F.eks. tillader oxidering af C-vitamin stadig passage af dette molekyle, men i en inaktiv form. Som du kan se, annullerer denne proces dets effektivitet i alle processer, der er relateret til menneskers sundhed.

Således kan man konkludere, at oxidering markant reducerer mange af frugtens sundhedsmæssige fordele. Derfor er tab af vitaminfunktionalitet betydeligt og også dets antioxidantkapacitet.

Hvordan undgår man oxideret frugt?

Frugt, der indeholder citronsyre, oxiderer ikke. Så anvend citronsaft på frugtsorter, der er mest modtagelige for oxidering, da det vil reducere og forsinke processen.

Ligeledes er der altid muligheden for ikke at lade frugten komme i kontakt med ilt. Vælg at opbevare dem i plastikposer eller vakuumemballage for effektivt at forhindre oxideringsprocessen.

Læs også: 10 frugter, der er rige på kalium

I fødevarebranchen placerer de normalt fødevarer i modificerede atmosfærer, der indeholder mindre ilt for at forsinke oxidering og øge holdbarheden. Derudover bremser afkøling også denne proces. Opbevaring af frugten i køleskabet er således en god måde at forhindre oxidering på.

Opbevaring af frugten i køleskabet er en god måde at forhindre oxidering på

Tilberedning er en anden mulighed

Oxidering er en proces, du kan forhindre med varme. Dette skyldes, at det ødelægger de enzymer, der forårsager det. Så tilberedning af frugt sammen med andre ingredienser kan forhindre oxidering og forringelse af deres ernæringsmæssige egenskaber.

For eksempel er det meget almindeligt, at oxidering forekommer i rå æbler. De holder dog meget længere uden skade på frugtkødet, når du udsætter dem for en termisk proces i ovnen.

Konklusion

Generelt udgør det at spise oxideret frugt ikke en risiko for menneskers sundhed. Det reducerer dog sundhedsegenskaberne for en given frugt.

Derfor skal du udøve gode opbevaringsmetoder for at forsinke denne proces. Som det sidste, er både kold citronsaft og vakuumemballage gode muligheder for at forhindre oxidering.

  • Sharma GN., Gupta G., Sharma P., A comprehensive review of free radicals, antioxidants, and their relationship with human aliments. Crit Rev Eukaryot Gene Expr, 2018. 28 (2): 139-154.
  • Hung PV., Phenolic compounds of cereals and their antioxidant capacity. Crit Rev Food Sci Nutr, 2016. 56 (1): 25-35.
  • Dewhirst RA., Fry SC., The oxidation of dehydroascorbic acid and 2,3-diketogulonate by distinct reactive oxygen species. Biochem J, 2018. 475 (21): 3451-3470.