Cholin: Et essentielt næringsstof med mange fordele

25 december, 2019
Cholin er et essentielt næringsstof, og det er grundlæggende for udviklingen af nervesystemet. Blandt dets mange fordele hjælper det med at forbedre de kognitive funktioner.

Cholin er blandt de vitaminer og mineraler, som vi har brug for at indtage hver dag. Det betragtes som en del af vitamin B-gruppen. Selvom det ikke er så kendt som andre mineraler og vitaminer, er det vigtigt at medtage det i din kost, fordi det er et vigtigt næringsstof.

Fortsæt med at læse for at lære mere om dette vitamin og dets mange fordele!

Hvad er Cholin?

Både hjernen og nervesystemet har brug for cholin for at hjælpe med hukommelse, regulere humør og kontrollere muskler, blandt andet

Som nævnt ovenfor betragtes dette vitamin som en del af vitamin B-gruppen (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 og B12). Både hjernen og nervesystemet har brug for det for at hjælpe med hukommelse, regulere humør og kontrollere muskler, blandt andet.

Det er også nødvendigt for at danne den membran, der omgiver cellerne i kroppen. Selvom leveren kan producere det i små mængder, modtager vi det hovedsageligt gennem den mad, vi spiser.

Fordelene ved cholin

Smilende kvinde løber udenfor

I lighed med D-vitamin spiller dette vitamin en grundlæggende rolle i absorptionen af ​​calcium, fordi det hjælper omega-3-fedtsyrer og vitamin B-gruppen med at fungere korrekt.

Læs også: Er D-vitaminer nøglen til muskelfunktion?

De forskellige fordele ved cholin er vist nedenfor:

1. Det fremmer atletisk præstation

Som med enhver aktivitet skal hjernen være i stand til at kommunikere godt med musklerne. Hvis du ikke har nok cholin, mens du motionerer, kan det forsinke beskeden fra hjernen til musklerne.

Dette kan få kroppen til at blive hurtigere træt.

2. Det bidrager til leverens sundhed

Cholin hjælper med at flytte fedt uden for leveren og hjælper derfor med at forhindre leversygdomme. Det hjælper også leveren med at udføre sine grundlæggende opgaver som filtrering, afgiftning og konvertering af mad til energi.

3. Det kan hjælpe med at forhindre for tidlig aldring af hjernen

Ny videnskabelig forskning fokuserer på den indflydelse, som cholin kan have på kognitiv forringelse, når folk bliver ældre. Forskere teoretiserer, at det kan hjælpe med at forhindre for tidlig aldring af hjernen.

Fødevarer, der er rige på cholin

Da det er et essentielt næringsstof, er det vigtigt at vide, hvilke fødevarer der indeholder dette vitamin, og føje nogle af dem til din daglige kost.

  • Æggeblommer
  • Lever
  • Oksekød
  • Ølgær
  • Havre og havregryn
  • Nødder
  • Bælgfrugter/bønner

Cholin og Alzheimers

Ældre kvinde, der tager sig til hoved, oplever effekten af mangel på ​​cholin i forebyggelse og behandling af kognitiv sygdom som Alzheimers

En ny undersøgelse frigivet af Arizona State University i USA undersøger en sikker og enkel behandling af en af ​​de mest ødelæggende sygdomme: Alzheimers sygdom.

Forskerne studerede i samarbejde med Neurodegenerative Disease Research Center (NDRC) virkningen af ​​cholin på den kognitive funktion. Samlet set opdagede de, at det virker lovende i bekæmpelse af hukommelsestab i forbindelse med sygdomme som Alzheimers.

Undersøgelsen fokuserer på mus, der er opdrættet med lignende symptomer som Alzheimers sygdom. Resultaterne viser, at når gnavere får store mængder cholin i deres diæt, har deres afkom bedre speciel hukommelse i sammenligning med de mus, der blev født af mødre, der fik en kost med normalt cholinindtag.

Læs også: MIND Diæten: Sænk risikoen for Alzheimers

På denne måde ser de positive virkninger af dette vitamin ud til at være transgenerationelle. Virkningerne synes ikke kun at være til gavn for dem, der modtager det i livmoderen og gennem amning, men også deres efterfølgende afkom.

Cholin under graviditet og amning

Gravid kvinde foran vindue

Forskellige fødevare- og ernæringsinstitutter og forskningscentre har bekræftet, at cholin er et vigtigt kosttilskud til gravide. Under graviditet påvirker moderens indtagelse af ​​cholin udviklingen af ​​babyens hjerne og hukommelse.

Kvinder, der er gravide eller ammer, skal sørge for, at de får deres daglige anbefalede mængde cholin. Ekstra kosttilskud er normalt ikke nødvendigt, hvis en person spiser en sund og velafbalanceret kost.

Bivirkninger

For højt indtag af cholin kan resultere i kropslugt, der minder om fisk, overdreven sved eller spyt, lavt blodtryk og tilbøjelighed til leverskader eller sygdomme. Nogle undersøgelser har vist, at et for højt indtag af cholin også kan øge risikoen for hjertesygdom.

Husk, at disse bivirkninger indtræffer, hvis der indtages for meget cholin. Husk, at cholin er et vigtigt næringsstof for vores kroppe, som kun gavner vores kroppe, når det spises i sunde mængder.

  • Sherriff JL., O’Sullivan TA., Properzi C., Oddo JL., et al., Choline, its potential role in nonalcoholic fatty liver disease, and the case for human and bacterial genes. Adv Nutr, 2016. 7 (1): 5-13.
  •  Blusztajn JK., Slack BE., Mellott TJ., Neuroprotective actions of dietary choline. Nutrients, 2017.
  • Velazquez R., Ferreira E., Dave N., et al., Maternal choline supplementation ameliorates Alzheimer’s disease pathology by reducing brain homocysteine levels across multiple generations. Molecular Psychiatry, 2019.