Chufa: Næringsstoffer, fordele og hvordan du tilføjer dem til din kost

Ønsker du at inkludere chufa i din kost? For at nyde dem og drage fordel af dem, forklarer vi, hvilke fordele du får ved at spise dem, og hvordan du tilbereder dem.
Chufa: Næringsstoffer, fordele og hvordan du tilføjer dem til din kost

Sidste ændring: 04 november, 2021

Chufa er en knold eller en stængel, ligesom kartoflen, der vokser under jorden på planten Cyperus esculentus, som dyrkes i Spanien, Afrika og Mellemøsten. Og selv om den måske er ukendt i andre dele af verden, har dens berømmelse i dag spredt sig, og folk kender den som en sund fødevare og en erstatning for nødder hos allergikere.

Chufas historie og oprindelse

Produktet blev dyrket i det gamle Egypten fra omkring 4000 f.Kr. Generelt blev det brugt for sin medicinske værdi til helbredende formål. Lidt senere, da det arabiske imperium ekspanderede, blev de indført i Europa.

Spanien, og især regionen Valencia, blev den største producent af chufa. De klimatiske forhold er ideelle til dyrkning.

I USA er chufaplanten blevet betragtet som ukrudt. En gruppe eksperter er imidlertid ved at analysere den som en ny måde at fremskaffe brændstof på.

Tilgængelige næringsstoffer

Chufas næringsværdi og specifikke bioaktive forbindelser afhænger af typen. Der findes sorte, gule og brune varianter.

Et tidsskrift om fødevarer og lægeplanter beskriver dem som værende rige på stivelse, sukrose og E-vitamin i de gule varianter. Andre sorter indeholder flerumættede fedtsyrer, fibre, vitaminer og mineraler.

Ifølge disse forfattere er mængden af makronæringsstoffer pr. 100 g chufa følgende:

  • Fedt: 24,91-28,94 gram.
  • Protein: 3,3-4,33 gram.
  • Kulhydrater: 64,73-69,21 gram.

Blandt kulhydraterne skiller følgende sig ud:

  • Stivelse: 30,54-33,21 gram.
  • Saccharose: 17,98-20,39 gram.
  • Fructose: 1,6-3,59 gram.
  • Glukose: 6,79 gram.

De mest almindelige vitaminer i hver 100 gram knold er følgende:

  • C-vitamin: 5,48-26,78 milligram.
  • E-vitamin: 149,86-270,56 mikrogram.
  • Betacarotener: 6,13-10,05 mikrogram.

De vigtigste mineraler i milligram pr. 100 gram er anført nedenstående:

  • Jern: 3,57-11,44
  • Kalium: 556,9-845,8
  • Magnesium: 100,5-107,3
  • Zink: 1,88-2,7

De vigtigste fedtsyrer udtrykt i milligram pr. 100 g totalt fedt er følgende:

  • Oliesyre: 64,25-65,76
  • Essentiel linolsyre eller omega 6: 10,04-12,39
  • Samlet mættet: 20,65-22,03
  • Essentiel linolensyre eller omega 3: 0,14-0,17

Chufaknolde indeholder mere fugt, kulhydrater og lipider end trænødder. Nogle eksperter mener dog, at fedtsyreprofilen ligner den, der findes i olivenolie, avocado og andre vegetabilske olier.

Videnskaben har også påvist C. esculentus-knoldens antioxidante egenskaber, som øges med koncentrationen af flerumættet olie i chufa. Det nigerianske ministerium for videnskab og teknologi har vist, at denne spirede eller ristede knold øger det samlede fenolindhold.

Selv om chufa ikke er frø, kan de indeholde anti-næringsstoffer, der reducerer absorptionen af næringsstoffer på tarmniveau. Nogle forskere har dog fundet ud af, at spiring eller ristning reducerer disse forbindelser.

Chufa

Chufa: Mulige fordele

Der siges meget om de sundhedsmæssige fordele. Nogle har at gøre med den inflammatoriske proces, kroniske sygdomme, blodsukker og kolesterol.

1. En kilde til antioxidanter

Hvorfor er antioxidanter vigtige for sundheden? Ilten flyder frit i kroppen, og i denne transit kan den danne molekyler, der mister elektroner, kaldet frie radikaler. Disse radikaler er meget ustabile, og når de møder celler, der afgiver deres elektroner til dem, forårsager de oxidative skader.

Ifølge nogle forfattere kan disse skader føre til hjerte-, neurologiske og endokrine sygdomme, og selv om det endnu ikke er helt bevist, kan de også mutere vores DNA. I en nylig artikel blev det offentliggjort, at chufa indeholder mange antioxidanter med en god evne til at fange frie radikaler.

En anden god artikel at læse: 30 fødevarer med flavonoider der bekæmper angst

2. Chufa understøtter tarmsundheden

En metaanalyse fremhævede, at et højt indhold af uopløselige fibre kan reducere sandsynligheden for forstoppelse, da det øger afføringens volumen. Kulhydraterne i chufa består af stivelse og kostfibre.

Professorerne Alegria og Farré sammenlignede denne knold med rigtige nødder. De konstaterede, at fiberindholdet ligger inden for det normale for nødder.

På den anden side indeholder chufa en type stivelse, der kaldes resistent stivelse, da den er i stand til at modstå fordøjelsen og forblive intakt i hele mave-tarmkanalen. Det chilenske Journal of Nutrition rapporterer, at resistent stivelse fermenteres af gavnlige tarmbakterier.

3. Kan gavne hjertesundheden

Den rolle, som enkeltumættet fedt, såsom oliesyre, spiller for hjerte-kar-sundheden, har længe været anerkendt. Denne type kost er blevet sat i forbindelse med lavere LDL ellerdårligt kolesterol og højere HDL eller godt kolesterol.

Flere forskere har bekræftet den gavnlige virkning af enkeltumættet oliesyrefedt med en lavere risiko for hjertesygdomme og slagtilfælde. Forskere har sammenlignet fedt fra chufa med oliven som kilde til olivenolie. Selv om den ene er en knold og den anden er en frugt, er den type fedtsyrer, som udgør triglyceriderne, meget ens.

Ifølge en undersøgelse er protein fra chufa desuden rig på aminosyren arginin, som spiller en vigtig rolle for hjertesundheden. I tidsskriftet Aminoacids skriver de, at arginin producerer et stof kaldet nitrogenoxid, der kan reducere blodtrykket.

Oplev mere i denne fantastiske artikel:Er majsolie et sundt valg?

4. Chufa anses for at være et afrodisiakum

Chufa anses for at være et afrodisiakum, der er i stand til at øge libido. En BMC-undersøgelse siger, at denne knold bruges i Mellemøsten til at stimulere seksuel ophidselse hos mænd. Denne påstand er dog mere anekdotisk end videnskabelig.

I denne undersøgelse analyserede et hold læger han-rotters seksuelle adfærd. De fandt ud af, at chufa forbedrede præstationen og øgede testosteronniveauet.

I en anden undersøgelse med rotter blev det konkluderet, at chufa hjalp med at øge antallet af sædceller og opretholdt testikelintegriteten og sædproduktionen. Forskningen om den afrodisiakiske brug af chufa hos mænd er dog ikke entydig.

5. Kan regulere blodsukkerniveauet hos diabetikere

Selv om der ikke findes nogen undersøgelser på mennesker, har man i laboratoriedyr fundet ud af, at forskellige koncentrationer af chufaekstrakt kan hjælpe med at kontrollere blodsukkerniveauet. Det er muligt, at fiberindholdet i knolden resulterer i en langsommere absorption af sukker i tarmen.

Andre forskere har betragtet Cyperus esculentus som en af de naturlige ingredienser, der er involveret i effektiv behandling af degenerative sygdomme. En af de grunde, der støtter dem, er, at chufaekstrakt på laboratorieniveau kan hæmme virkningen af enzymer, der fordøjer kulhydrater i tarmen.

På den anden side kan arginin ifølge det føderale universitet i Sao Paulo øge produktionen og følsomheden over for insulin hos forsøgsdyr med diabetes. Der er ikke foretaget nogen undersøgelser på mennesker, så der er behov for yderligere forskning.

6. Antibakteriel aktivitet

En vigtig fordel ved chufa er deres bakteriebekæmpende egenskaber. For eksempel viste forskning, at ekstrakter af knolden viste aktivitet mod patogene bakterier som E. coli, S. aureus og Salmonella.

Knolden var også en del af en undersøgelse, der gav baggrundsinformation om medicinske og diætetiske planter, der kan bruges mod almindelige bakterieinfektioner. Især dem, der udviser resistens over for de mest almindeligt anvendte antibiotika i mindre udviklede lande.

Analyse af bakterier

Hvordan kan chufa indgå i kosten?

Der er forskellige måder at drage fordel af chufa på. I gastronomien er den ved at blive anerkendt for sin intense og lækre smag. Vi anbefaler følgende måder at indtage den på:

  • Med korn, nødder eller müsli: Chufaflager eller -skiver er lette at tygge og kan tilsættes til morgenmaden eller kombineres med nødder og andre tørrede frugter.
  • Hele eller rå som en snack: Det er almindeligt at finde rå og tørrede chufa på markedet, så du kan spise dem som en sprød snack. De kan findes skrællede eller uskrællede. De har bedre smag og flere fibre, når de er hele.
  • I bagning: Chufa kan tørres og males til en lækker mel med en meget mild smag. Det anbefales at sigte det, da det har en mere sandet konsistens end normalt. De kan bruges som glutenfrit mel.
  • Udblødte eller kogte chufa: Hvis du synes, at chufa er lidt hårde, anbefaler vi, at du lægger dem i blød, koger dem eller rister dem.
  • Horchata de chufa: I Spanien bruges denne knold til at fremstille den populære grøntsagsmælk, der er kendt som horchata de chufa. Den bruges også ofte til at lave laktosefri produkter som is og yoghurt.

Chufa er en knold, der kan indarbejdes i listen over ingredienser i en sund kost. Desuden indeholder den antioxidanter, der kan forhindre oxidative skader.



  • J T Barminas  , H M Maina, S Tahir, D Kubmarawa, K Tsware. A preliminary investigation into the biofuel characteristics of tigernut (Cyperus esculentus) oil.  2001 Aug;79(1):87-9. doi: 10.1016/s0960-8524(01)00026-8.
  • Jing Yang , Hai-Peng Wang, Li Zhou, Chun-Fang Xu. Effect of dietary fiber on constipation: a meta analysis. World J Gastroenterol. 2012. 18(48):7378-83. doi: 10.3748/wjg.v18.i48.7378.
  • Elena Sánchez-Zapata, Juana Fernández-López, and José Ángel Pérez-Álvarez. Tiger Nut (Cyperus esculentus) Commercialization: Health Aspects, Composition, Properties, and Food Application. Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety, 2012,  Vol.11, 366-377.
  • Dubois V, Breton S, Linder M, Fanni J, Parmentier M. 2007. Fatty acid profiles of 80 vegetable oils with regard to their nutritional potential. Eur J Lipid Sci Technol 109:720–32.
  • Virginie Dubois,Sylvie Breton,Michel Linder,Jacques Fanni,Michel Parmentier. Eur. J. Lipid Sci. Technol. 2007, Volume109, Issue7, No. 7, Pages 710-732.
  • Villarroel Pía, Gómez Camila, Vera Camila, Torres Jairo. Almidón resistente: Características tecnológicas e intereses fisiológicos. Rev. chil. nutr.  [Internet]. 2018  Sep [citado  2021  Oct  25] ;  45( 3 ): 271-278. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75182018000400271&lng=es.  http://dx.doi.org/10.4067/s0717-75182018000400271.
  • Adejuyitan JA. 2011. Tigernut processing: its food uses and health benefits. Am J Food Technol 6(3):197–201.
  • Meropi D Kontogianni  1 , Demosthenes B Panagiotakos, Christina Chrysohoou, Christos Pitsavos, Antonis Zampelas, Christodoulos Stefanadis. The impact of olive oil consumption pattern on the risk of acute coronary syndromes: The CARDIO2000 case-control study. Clin Cardiol. 2007 Mar;30(3):125-9.
  • Ramón Estruch   , Emilio Ros, Jordi Salas-Salvadó , Maria-Isabel Covas  , Dolores Corella , Fernando Arós , Enrique Gómez-Gracia , Valentina Ruiz-Gutiérrez , Miquel Fiol , José Lapetra , Rosa M Lamuela-Raventos , Lluís Serra-Majem , Xavier Pintó  , Josep Basora , Miguel A Muñoz  , José V Sorlí , J Alfredo Martínez , Montserrat Fitó , Alfredo Gea  , Miguel A Hernán , Miguel A Martínez-González. Primary Prevention of Cardiovascular Disease with a Mediterranean Diet Supplemented with Extra-Virgin Olive Oil or Nuts. N Engl J Med, 2018 Jun 21;378(25):e34. doi: 10.1056/NEJMoa1800389.
  • Vikram S Kashyap , Ryan O Lakin  , Patricia Campos, Matthew Allemang , Ann Kim, Timur P Sarac  , Alfred Hausladen  , Jonathan S Stamler. The LargPAD Trial: Phase IIA evaluation of l-arginine infusion in patients with peripheral arterial disease. J Vasc Surg,  2017 Jul;66(1):187-194. doi: 10.1016/j.jvs.2016.12.127
  • Jessica Y Schneider , Sabine Rothmann, Frank Schröder, Jennifer Langen, Thomas Lücke, François Mariotti, Jean François Huneau, Jürgen C Frölich, Dimitrios Tsikas.  Effects of chronic oral L-arginine administration on the L-arginine/NO pathway in patients with peripheral arterial occlusive disease or coronary artery disease: L-Arginine prevents renal loss of nitrite, the major NO reservoir. Amino Acids, 2015 Sep;47(9):1961-74. doi: 10.1007/s00726-015-2031-0.
  • Jozef P.H. Linssen, Gabe M. Kielman, Jan L. Cozijnsen, Walter Pilnik, Comparison of chufa and olive oils, Food Chemistry, Volume 28, Issue 4, 1988, Pages 279-285, ISSN 0308-8146, https://doi.org/10.1016/0308-8146(88)90103-3.
  • Mohammed Z. Allouh,  Haytham M. Daradka y Jamaledin H. Abu Ghaida. Influencia de los tubérculos de Cyperus esculentus (Tiger Nut) en el comportamiento copulador de ratas macho. Medicina alternativa y complementaria de BMC (2015) 15: 331.
  • Mahera N Al-Shaikh ; Tala. AL Abdul Wahab ; Sahar H Abdul Kareem ;Salim R Hamoudi. Efecto protector de los tubérculos de chufa (Cyperus esculentus) sobre la inducción de anomalías en los espermatozoides en ratones tratados con acetato de plomo. International Journal of Drug Development & Research, 2013, 5(2):387-392.
  • Ekeanyanwu Raphael Chukwuma , Njoku Obioma  and Ononogbu Ikpendu Christopher. The Phytochemical Composition and Some Biochemical Effects of Nigerian Tigernut (Cyperus esculentus L.) Tuber. Pakistan Journal of Nutrition 9 (7): 709-715, 2010.
  • Sabiu S, Ajani EO, Sunmonu TO, Ashafa AOT. KINETICS OF MODULATORY ROLE OF Cyperus esculentus L. ON THE SPECIFIC ACTIVITY OF KEY CARBOHYDRATE METABOLIZING ENZYMES. Afr J Tradit Complement Altern Med. 2017;14(4):46-53. Published 2017 Jun 5. doi:10.21010/ajtcam.v14i4.6.
  • Diego Soares Carvalho , Marilia Melo Diniz , André Abour Haidar , Maria de Fátima Cavanal , Eduardo da Silva Alves , Angelo Rafael Carpinelli , Frida Zaladek Gil , Aparecida Emiko Hirata.. L-Arginine supplementation improves insulin sensitivity and beta cell function in the offspring of diabetic rats through AKT and PDX-1 activation. Eur J Pharmacol, 2016 Nov 15;791:780-787.
  • N Prakash , B Ragavan. Phytochemical observation and antibacterial activity of Cyperus esculentus L. Anc Sci Life, 2009 Apr;28(4):16-20.
  • Jackson A Seukep ,   Aimé G Fankam ,  Doriane E Djeussi ,  Igor K Voukeng ,  Simplice B Tankeo ,  Jaurès Ak Noumdem ,  Antoine Hln Kuete ,  Victor Kuete. Antibacterial activities of the methanol extracts of seven Cameroonian dietary plants against bacteria expressing MDR phenotypes. Springerplus, 2013 Jul 31;2:363.
  • Leyva, L. Chufa. 2019. Disponible en:   https://www.tuberculos.org/chufa/