De mest beskadigede organer under stress

18. juli 2016
Højt stressniveau kan føre til øget kolesteroltal og blodtryk, hvilket kan forårsage problemer hele vejen til dit hjerte.

Stress er en fysisk og følelsesmæssig fornemmelse af spænding, der kan opstå, når din krop reagerer på forskellige situationer eller følelser, som regel udløst af frustration, vrede eller nervøsitet. I denne artikel vil vi snakke om de mest beskadigede organer under stress.

Til en vis grad kan stress beskrives som en positiv ting, fordi kroppens naturlige reaktion kan hjælpe dig med at undgå fare eller risiko.

Men de fleste mennesker oplever meget høje niveauer af stress på et eller andet tidspunkt i deres liv og dette kan lede til problemer med fysisk og følelsesmæssig sundhed.

Med vores moderne livsstil, der er så hektisk og krævende, er forekomsten af mennesker med højt stressniveau stigende, og jo mere stresset personen føler sig, jo sværere er det at kontrollere.

Det mest bekymrende aspekt af alle er at de fleste mennesker, der lider af stress, ikke tager forholdsregler for at mindske det, og til sidst vil den største byrde blive lagt på deres sundhed.

En nylig undersøgelse udsendt af American Psychological Association (APA) fandt at 40% af voksne, som er under stress har søvnbesvær.

Men ud over dette, vidste du at stress faktisk er relateret til funktionsændringer i visse organer i din krop og det kan til gengæld reducere din livskvallitet?

For at give dig en bedre ide om, hvordan stress påvirker dit liv, skal vi i dagens artikel diskutere de otte mest skadede organer i din krop, der direkte er påvirket af dette problem.

Anbefalet læsning efter “De mest beskadigede organer under stress”:

Forbindelsen mellem stress og hyperthyroidisme

Din hud

Tegn paa stress

Stress får din krop til at reagere med inflammation, som blokerer porerne i din hud. Denne blokering kan resultere i hud, der er rød og irriteret, og forårsager ophobning af olie i ansigtet.

Således kan stress være en af årsagerne til acne.

Lungerne

Din lungefunktion kan blive svækket af stress, og sænke dit immunsystems reaktion på visse ydre faktorer.

En undersøgelse ved Universitetet i Sao Paolo, Brasilien fandt at der kunne være en sammenhæng imellem astma og stress som et resultat af din svækkede lungefunktion.

Hjertet

Den igangværende spændingstilstand forårsaget af højt stress-niveau kan forstærke dit kolesterol, blodtryk og triglycerider i dit blod.

I en artikel udgivet af National Library of Medicine, fandt man at folk, som lider af kronisk stress kan have problemer med at opretholde en sund hjerterytme.

Øjnene

Closeup af et oeje

En undersøgelse udført på Bavarian Clinic – European Eye Institute hævdede at overdreven fysisk og følelsesmæssig stress kan give rystelser omkring øjnene, fordi det påvirker en lille muskel, hvis funktioner at hæve og sænke øjenlågene.

Ud over dette, stress er forbundet med inflammation i øjnene og sløret syn.

Din lever

Ophobningen af stress kan ændre visse celler fremstillet af leveren. Som er ansvarlig for at fjerne hepatocytter/leverceller, der kan give leversygdom.

Hjernen

For meget stress øger kroppens produktion af et hormon kendt som kortisol. Overdrevent kortisolniveau kan påvirke den frontale cortex i hjernen, som er ansvarlig for beslutningstagning og hukommelse.

Nyrer

Nyrer

Når kortisol-niveauet stiger på grund af stress, udskiller dine nyrer fosfat, som til gengæld kan medføre muskelsvækkelse, knoglesygdomme og flere andre.

Tarmene

Dine tarmes sundhed er direkte forbundet med din krops generelle sundhed. Hvorfor det er yderst vigtigt at du passer på din tyktarm og hele fordøjelsessystemet.

Når du er stresset, kan der opstå problemer i tyktarmen, som forårsager gas, mavesmerter og inflammation.

Læs også denne artikel efter “De mest beskadigede organer under stress”:

Sådan påvirker stress din rygsøjle

Hvordan kan du kæmpe overdrevent stress?

Person med bare taer i graesset - beskadigede organer

For at hjælpe med til at styre den stress, der bliver en del af din dagligdag, kan du overveje følgende retningslinjer, der kan hjælpe dig med at bekæmpe og fjerne det, at holde det fra at påvirke dit helbred negativt.

Hvis du er en af de mange tusinde mennesker, der er bekymret over højt stressniveau, kan du prøve en af følgende anbefalinger:

  • Prøv afslapningsteknikker som yoga, dans, svømning eller prøv aromaterapi
  • Dyrk motion hver dag
  • Planlæg dine aktiviteter omkring den tid, du realistisk har til rådighed til dig selv
  • Tag pauser under arbejdet for at strække ud eller få noget frisk luft
  • Tag dig tid til at forkæle dig selv og gøre ting, du nyder
  • Hold dig fra negative mennesker
  • Skab positive forandringer i din kost
  • Forøg dit indtag af vand
  • Undgå dårlige vaner som tobak og overdrevent forbrug af alkohol