En sund slankekur for diabetikere

31. maj 2019
Har du diabetes og vil du tabe dig, så er det vigtigt at du kender til nogle af de mest essentielle ingredienser i en sund kost.

Hvis du lider af diabetes, er det vigtigt at du er meget opmærksom på din kost. Derfor ønsker vi at dele nogle tips og tricks til en sund slankekur for diabetikere. Disse hjælper med at mindske risikoen for problemer med dit blodsukker.

De vigtigste ting for en sund kost

Først og fremmest, en sund kost er enhver kost, der mindsker risikoen for sygdomme, mens de stadig giver dig de nødvendige næringsstoffer der skal til, for at kroppen fungerer ordentligt.

En sund kost skal omfatte et bredt udvalg af fødevarer, såsom grøntsager, fuldkorn, frugt, fedtfri mælkeprodukter, magert kød og hvid og olieholdig fisk.

Frugt, og traeningsudstyr

Der findes ikke nogen perfekt kost. Men, det vigtigste i en sund kost er at indtage en varieret række fødevarer, samt at kontrollere mængden af føde du indtager. Desuden skal du sørge for, at du vælger mad, der indholder de bedste næringsstoffer, du kan finde.

Vælg derfor fødevarer, der indeholder mange vitaminer, mineraler og fibre, i stedet for at vælge forarbejdede fødevarer.

De meste af tiden kan diabetikere spise alle de samme fødevarer, som andre mennesker kan. Alle gavner af at spise sundt, så hele familien kan være en del af din sunde kost.

Det kræver en vis mængde planlægning. Det er dog muligt at spise nogle af dine yndlings fødevarer og samtidig kontrollere dine glukoseniveauer, blodtryk og kolesteroltal.

Et sund slankekur er en sund slankekur, uanset om du er diabetiker eller ej!

En sund slankekur for diabetikere

At gå på slankekur, at være forsigtig med dine madvaner og at motionere er alle gode ting for diabetikere. Men sørg altid for at konsultere din læge før du laver nogle livsstils ændringer.

Person der holder sunde foedevarer

Nedenfor har vi samlet nogle tips og tricks til en sund slankekur for diabetikere, der er overvægtige.

Denne form for kost kan være meget essentiel for overvægtige diabetikere, da fedme medfører risiko for hypertension og hjerte-kar-problemer.

Læs også denne artikel efter “En sund slankekur for diabetikere”:

6 former for overvægt og årsagerne bag

Tidligere sagde vi, at diabetikere skal være opmærksomme på deres kost. Dette er endnu mere vigtigt, hvis de også er overvægtige.

Derfor tilbyder vi her nogle forskellige kombinationsmuligheder til hvert måltid af dagen.

Morgenmad

  • Kaffe med skummetmælk
  • Rød eller grøn te
  • Morgenmadsprodukter uden sukker eller chokolade
  • To skiver ristet fuldkornsbrød med sukkerfri syltetøj

Formiddags snack

  • Et stykke frugt
  • En fedtfattig yoghurt
  • En lille sukkerfri kornbar
  • To skiver ristet fuldkornsbrød med kalkunbryst eller ost

Frokost

  • Pasta salat med tomat, salat, majs, kylling, æg (uden æggeblomme) og grønne blade. Det er vigtigt ikke at bruge mayonnaise. Prøv andre muligheder såsom olivenolie, yoghurt dressing eller sojasovs.
  • Middelhavsalat
  • Tomater med oregano og ost
  • Linser og grøntsager
  • Spinat og kikærter
  • Peberfrugter fyldt med kylling
  • En infusions-baseret dessert eller en kaffe med skummetmælk
En salat - sund slankekur for diabetikere

Eftermiddagsmad

  • Kaffe, sort eller med skummetmælk
  • Citron eller grapefrugtjuice
  • Rød eller grøn te
  • Fire sukkerfri kiks
  • Hjemmelavet budding eller fedtfattig yoghurt
  • Hjemmelavede kiks med yoghurt, revet citron og fuldkornsmel

Aftensmad

  • Salat med tomat, salat, kogte æg (uden æggeblommer), løg og tun.
  • Stegte grøntsager
  • Amerikansk salat med hakket kål og gulerødder.
  • Kogte eller rå grønne grøntsager
  • Scrambled-eggs med hvidløg og rejer
  • Grillet fladfisk, bøf eller kyllingebryst
  • Infusions-baseret dessert

Læs også denne artikel efter “En sund slankekur for diabetikere”:

5 grunde til at spise papaya hvis du er diabetiker

Før sengetid

  • En fedtfattig yoghurt
  • Et glas skummetmælk

Ud over alle disse gode ideer til en sund slankekur for diabetikere, bør du også prøve at dyrke lidt motion. Lange gåture, friske 30-minutters gåture eller dans, vil alle hjælpe dig med at tabe dig hurtigere og forbrænde sukkeret i dit blod.

Husk at passe på, når du bruger insulin, så du ikke sænker blodsukkerniveauet for meget.

En sidste ting: det er en god idé at have nogle søde snacks eller små poser med sukker i din taske. På denne måde har du en hurtig sukker kilde, som du kan bruge, hvis dit blodsukker bliver for lavt.

  • Ley, S. H., Hamdy, O., Mohan, V., & Hu, F. B. (2014). Prevention and management of type 2 diabetes: Dietary components and nutritional strategies. The Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(14)60613-9

  • Khazrai, Y. M., Defeudis, G., & Pozzilli, P. (2014). Effect of diet on type 2 diabetes mellitus: A review. Diabetes/Metabolism Research and Reviews. https://doi.org/10.1002/dmrr.2515

  • Mottalib, A., Kasetty, M., Mar, J. Y., Elseaidy, T., Ashrafzadeh, S., & Hamdy, O. (2017). Weight Management in Patients with Type 1 Diabetes and Obesity. Current Diabetes Reports. https://doi.org/10.1007/s11892-017-0918-8