Ernæring under en flerfoldsgraviditet: De vigtigste overvejelser

Vi vil vise dig nogle vigtige punkter, som du skal være opmærksom på for at optimere ernæringen under flerfoldsgraviditeter. Gå ikke glip af detaljerne.
Ernæring under en flerfoldsgraviditet: De vigtigste overvejelser
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Saúl Sánchez Arias.

Sidste ændring: 26 august, 2022

Under en flerfoldsgraviditet skal der foretages en række ernæringsmæssige justeringer for at sikre, at fostrene udvikler sig samtidig. I dette tilfælde er det nødvendigt med et større energiindtag for at opfylde kravene.

Desuden kan det være nødvendigt at indtage visse vitaminer og mineraler i større mængder. Vi fortæller dig alt, hvad du skal vide for at tilpasse din kost optimalt i overensstemmelse hermed.

Inden vi begynder, bør vi nævne, at antallet af flerfoldsgraviditeter er steget i de seneste år. Dette skyldes til dels stigningen i reproduktionsterapier, som nogle gange resulterer i, at der udvikles to fostre i stedet for ét. På den anden side stiger sandsynligheden for at opleve en flerfoldsgraviditet også i takt med kvindens alder.

Energibehov under en flerfoldsgraviditet

Når vi taler om flerfoldsgraviditet, skal vi lægge særlig vægt på det øgede energibehov i denne periode. Det er vigtigt at kompensere for dette gennem kosten for at sikre, at fostrenes udvikling sker korrekt.

Faktisk er det ikke urimeligt, at kvinderne tager mellem 16 og 20,5 kilo på i løbet af hele processen, afhængigt af deres oprindelige vægt før graviditeten.

Det er klart, at kalorierne skal komme fra friske fødevarer af god kvalitet. Det er vigtigt at undgå tomme kalorier, som findes i industrielle ultraforarbejdede fødevarer med et højt indhold af simpelt sukker.

Disse kan øge risikoen for at udvikle graviditetsdiabetes, som det fremgår af forskning offentliggjort i tidsskriftet Nutrients. Kulhydrater bør altid være af den komplekse type.

Med hensyn til kulhydrater med lavt glykæmisk indeks er der normalt ikke mange problemer. Disse har en betydelig dosis fibre, som sikrer en bedre tarmsundhed.

Dette stof er i stand til at reducere forekomsten af forstoppelse, hvilket også reducerer forekomsten under graviditeten. En undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet BMJ Clinical Evidence bekræfter dette.

Gravid kvinde får tjekket sit blodsukker

Kvinder med flerfoldsgraviditeter har en højere generel risiko for at lide af sygdomme, der er forbundet med deres tilstand, såsom svangerskabsdiabetes.

Proteinindtagelse i en flerfoldsgraviditet

Hvad angår makronæringsstoffer, skal der sikres et tilstrækkeligt indtag af proteiner af høj kvalitet. Disse er nødvendige for vævsudviklingen, og i mange tilfælde er det daglige behov ikke dækket.

Mindst 20 % af den samlede daglige energi bør komme fra disse elementer. Der skal dog tages hensyn til, at de animalske proteiner er bedre end de vegetabilske.

Det er der to grunde til. For det første indeholder animalske proteiner alle de essentielle aminosyrer.

For det andet er der tale om næringsstoffer, som har en høj fordøjelighedsscore. Faktisk er der en betydelig del af de vegetabilske proteiner, som vores krop ikke bruger.

I forbindelse med en flerfoldsgraviditet bør der indtages mindst 1 gram protein pr. kg kropsvægt pr. dag. Dette vil gøre det muligt for fostrene at vokse ordentligt og danne alle organerne på en optimal måde.

Du er måske også interesseret i: Hvad indebærer en graviditet uden for livmoderen?

Indtaget af fedtstoffer er afgørende

Lad os som det sidste tale om behovet for at inkludere kvalitetsfedtsyrer i kosten under en flerfoldsgraviditet. Kun transfedtsyrer bør undgås, da de har vist sig at øge niveauet af intern inflammation og forekomsten af mange kroniske og komplekse patologier.

Det er vigtigt ikke at indtage dem i overskud. Derfor er det nødvendigt at begrænse forbruget af forarbejdede fødevarer af lav kvalitet eller produkter, der er blevet udsat for meget aggressive termiske processer, f.eks. stegte fødevarer.

Der bør først og fremmest lægges vægt på indtagelsen af omega-3-fedtsyrer. Disse er vigtige for hjernens udvikling og for at undgå, at der opstår autoimmune problemer i senere faser, f.eks. allergier.

De kan modulere betændelsesniveauet og bidrage til at opretholde homøostase i det indre miljø. De findes hovedsageligt i fed fisk.

Fed fisk klar til tilberedning

Gravide bør foretrække små fede fisk, som har mindre risiko for at indeholde tungmetaller.

Ændringer i ernæringen i forbindelse med en flerfoldsgraviditet

Der er flere vigtige punkter i ernæringen, som bør tages i betragtning i forbindelse med en flerfoldsgraviditet. Dette vil gøre det muligt for fostrene at udvikle sig korrekt.

På den anden side kan nogle mikronæringsstoffer, såsom jern, folinsyre, calcium og C-vitamin, kræve et højere indtag. Jern og folinsyre suppleres normalt i enhver graviditet, men det gør de to andre elementer ikke. Det er bedst at vurdere hver enkelt kost på et individuelt grundlag.

Afslutningsvis skal det bemærkes, at det ikke kun er vores kost, der har betydning under en flerfoldsgraviditet. Andre livsstilsvaner er afgørende, og de vil have en betydelig indvirkning på babyernes sundhed. Forbruget af giftige stoffer, såsom alkohol og tobak, bør helt undgås. Ligeledes anbefales det at opretholde et vist niveau af fysisk aktivitet.

Det kan interessere dig ...
Faste under graviditet: Risici og anbefalinger
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Faste under graviditet: Risici og anbefalinger

Det er ikke tilrådeligt at faste under graviditet, selv om der ikke er nok undersøgelser til at bekræfte eventuelle bivirkninger.



  • Mustad, V. A., Huynh, D., López-Pedrosa, J. M., Campoy, C., & Rueda, R. (2020). The Role of Dietary Carbohydrates in Gestational Diabetes. Nutrients12(2), 385. https://doi.org/10.3390/nu12020385
  • Tabbers, M. M., & Benninga, M. A. (2015). Constipation in children: fibre and probiotics. BMJ clinical evidence2015, 0303.
  • de Souza, R. J., Mente, A., Maroleanu, A., Cozma, A. I., Ha, V., Kishibe, T., Uleryk, E., Budylowski, P., Schünemann, H., Beyene, J., & Anand, S. S. (2015). Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies. BMJ (Clinical research ed.)351, h3978. https://doi.org/10.1136/bmj.h3978