Omega 5: Hvad det er, og hvordan man får det

Omega 5 er et ikke særlig kendt stof, som har vigtige sundhedsmæssige fordele. Hvor kan du finde det? Hvordan bruges det? Vi fortæller dig alt om det her!
Omega 5: Hvad det er, og hvordan man får det
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Maria Patricia Pinero Corredor.

Sidste ændring: 09 august, 2022

Man ved meget om de gavnlige fedtsyrer, som vi bør indtage gennem vores kost. Der er dog kun blevet sagt lidt om omega 5, også kendt som “punicin fedtsyre”. Dens vigtigste kilde er granatæblekerner (Punica granatum), den frugt, som den har fået sit navn fra.

Faktisk anslås det, at 70 % af alle fedtsyrer i granatæblekerner er punicinsyre. Dette anses for at være en af dens vigtigste bioaktive forbindelser. Faktisk tilskrives den antioxidant, antiinflammatoriske og andre gavnlige virkninger i forbindelse med forebyggelse og behandling af visse sygdomme.

Vil du vide mere om den? Hvis ja, så læs videre!

Hvad er omega 5?

Omega 5 er kendt som punicinsyre. Den er karakteriseret som en flerumættet fedtsyre med 18 kulstofatomer. Den har fået sit navn fra det faktum, at den første af dens 3 dobbeltbindinger forekommer på kulstof 5 i dens kulstofkæde, når den tælles fra højre til venstre.

Den ligner meget konjugeret linolsyre (CLA) og fremstilles af essentielle omega 3 og omega 6 fedtsyrer. Forskere har opkaldt det efter dets vigtigste fødevarekilde, Punica granatum L, også kendt som granatæble. Derfor er det ofte kendt som “punicinsyre”.

Tidsskriftet Lipider i sundhed og sygdom rapporterede, at 70 % af punicinsyre og dens isomer findes i granatæblekerneolie. Det er dog også til stede i frø fra Trichosanthes cucumerina, som indeholder mellem 32 % og 40 % af denne forbindelse.

Frisk granatæble

Omega 5 er forbundet med mange positive sundhedseffekter. Især virker det som et antiinflammatorisk og antioxidant middel.

Du vil måske også nyde at læse denne artikel: Vigtige næringsstoffer, som du skal have i din kost

Hvad er omega 5 til?

Som forklaret af nogle forskere i en gennemgang offentliggjort i Tidsskrift for fødevarevidenskab og -teknologi, tiltrækker omega 5 sig opmærksomhed, fordi det er en del af en familie af konjugerede fedtsyrer. Faktisk er den blevet katalogiseret som en “superkonjugeret fedtsyre” med mere potente virkninger end CLA.

Lad os se nærmere på dens egenskaber.

Antioxidant virkninger

Granatæblekerneolie har vist sig at indeholde 2 til 3 gange mere omega 5 end rødvin eller grøn te.

Punicinsyre blokerer frie radikaler, der fører til øget oxidativt stress. Det mindsker således risikoen for sygdomme, der er relateret til oxidative mekanismer. Desuden har det vist sig at reducere lipidperoxidation og LDL eller “dårligt” kolesterol.

Omega 5 har anti-diabetiske egenskaber

Ved type 2-diabetes bliver cellerne mere og mere ufølsomme over for insulin, et hormon, der transporterer sukker ind i cellen. I de fremskredne stadier af sygdommen øges insulinresistensen, hvilket resulterer i forhøjede blodsukkerniveauer.

Forskning har imidlertid vist, at når punicinsyre blev inkluderet i diabetiske rotters kost, blev deres seruminsulinniveauer forbedret. Lignende resultater blev fundet i McFarlins arbejde, hvor 61 milligram omega 5 blev givet dagligt i mænds kost. Der er dog behov for flere beviser for at vurdere disse virkninger hos mennesker.

Det kan mindske kardiovaskulære risikofaktorer

Omega 5 er gavnlig i forebyggelsen af hjerte-kar-sygdomme. Dette skyldes i høj grad dens evne til at sænke kolesterol- og triglyceridniveauet i blodet .

Desuden forhindrer den på grund af sin antioxidant egenskab dannelsen af plak, der tilstopper arterierne. På denne måde kan det hjælpe med at forebygge faren for myokardieinfarkt.

Det hjælper med at forebygge fedme og metabolisk syndrom

Omega 5 og andre naturlige forbindelser i granatæblekerneolie aktiverer blokkere af visse proinflammatoriske stoffer. Denne tilstand reducerer blodets triglyceridniveauer , mens det “gode” eller HDL-kolesterol øges. Desuden forbedrer det insulinfølsomheden og blodsukkerværdierne.

Faktisk viste punicinsyre sig i forskning på overvægtige rotter at forbedre metaboliske og inflammatoriske ændringer, der er forbundet med fedme og insulinresistens. Receptorer kendt som PPAR’er aktiveres og stopper aktiviteten af visse proinflammatoriske forbindelser.

Det modulerer tarmbetændelse

Kronisk inflammation er udløsende for alvorlige sygdomme i tarmen, herunder inflammatorisk tarmsygdom og kolorektal cancer. PPAR-receptorer er anerkendt som hæmmere af tarmbetændelse.

Som nævnt ovenstående aktiverer omega 5 denne receptor og regulerer makrofag- og T-cellefunktionen og lindrer derved tarmbetændelse hos forsøgsdyr. Denne fedtsyre kunne dog ikke behandle alvorlige inflammatoriske problemer.

Den kan hjælpe med at beskytte hjerneceller

Neurodegenerative sygdomme er kendetegnet ved progressiv skade og død af nerveceller. De er også ledsaget af høje niveauer af inflammatoriske biomarkører og oxidativt stress.

Punicinsyre har vist stærke antioxidant og antiinflammatoriske virkninger. Omega 5 går ind i blod-hjernebarrieren sammen med andre fedtsyrer, hvilket gør det muligt for antioxidanter at blive absorberet af neuroner. Dette er med til at forsinke for tidlig aldring.

Faktisk mener man, at forbruget kan bidrage til forebyggelse og behandling af sygdomme som Alzheimers og Parkinsons, der hyppigt forekommer hos ældre.

Det hjælper med at regenerere huden

Punicinsyre fremmer syntesen af keratinocytter i epidermis. Disse celler hjælper med helingsprocessen af forbrændinger og andre læsioner som eksem, psoriasis og akne.

Derfor anvendes denne komponent som ingrediens i fremstillingen af kosmetiske sæber for at forbedre hudens generelle udseende. Dens antibakterielle, smertestillende og antioxidant egenskaber hjælper med at forebygge for tidlig aldring.

Granatæblekerneolie indeholder omega 5

I kosmetik anvendes omega 5 til at beskytte huden mod oxidativt stress.

Vi tror også, at du vil kunne lide at læse: Sådan skal du læse og forstå etiketter på kosmetik

Hvordan kan du indtage omega 5?

Generelt kan omega 5 fås ved at indtage granatæble. Det fås dog også som kosttilskud og kosmetikprodukt. Lad os tage et kig på nogle muligheder.

1. Omega 5 kapsler

I 2013 kom de første omega 5 kapsler på markedet. Det er et naturligt og økologisk produkt, så dets mulige bivirkninger er ophævet.

Inden du anskaffer dig dette kosttilskud, er det dog altid tilrådeligt at konsultere din læge om den tilstand, du ønsker at forebygge eller behandle. Anvendelsen af den er ikke foreslået som en erstatning for medicin eller måltider.

2. Spis granatæbler

Regelmæssig indtagelse af granatæbler giver os mulighed for at få mindre doser af omega 5. I øvrigt giver det også polyfenoler, anthocyaniner og andre bioaktive forbindelser, der gavner sundheden.

3. Som hudolie

Omega 5 olie er pakket i flasker til direkte brug på huden. Til dermatologiske og kosmetiske behandlinger kan man finde den i sæbe, cremer, lotion og i blandinger med andre vegetabilske olier.

Omega 5 i sundhedsplejen

Ifølge videnskaben udgør denne fedtsyre en ny ikke-traditionel terapeutisk tilgang til behandling og forebyggelse af visse sygdomme.

Der er dog behov for mere forskning i anvendelsen på mennesker, da der hidtil kun er blevet anvendt forsøgsdyr i stedet for kliniske undersøgelser på mennesker. Derfor er det altafgørende at tale med din læge, før du beslutter dig for at tage et omega 5 tilskud.

Det kan interessere dig ...
Fiskeolie: 5 utrolige egenskaber ved omega 3
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Fiskeolie: 5 utrolige egenskaber ved omega 3

Fiskeolie er rig på omega 3 fedtsyrer og er fantastisk til din kardiovaskulære sundhed. Der er så mange fordele ved fiskeolie.



  • Muhmmad Asim Shabbir, Moazzam Rafiq Khan, Muhammad Saeed, Imran Pasha, Anees Ahmed Khalil and Naila Siraj. Punicic acid: A striking health substance to combat metabolic syndromes in humans. Lipids in Health and Disease (2017) 16:99 DOI 10.1186/s12944-017-0489-3.
  • Eliane Bonifácio Teixeira de CarvalhoIllana, Louise Pereira de Melo, Jorge Mancini-Filho. Chemical and physiological aspects of isomers of conjugated fatty acids. Review. Food Sci, Technol 30 (2), June 2010, https://doi.org/10.1590/S0101-20612010000200002
  • Aruna,D. Venkataramanamma,Alok Kumar Singh,R.P. Singh. Health Benefits of Punicic Acid: A Review. Compresive Reviews in Food Science and Food Safety, 2016, Volume15, Issue1, Pages 16-27, https://doi.org/10.1111/1541-4337.12171.
  • Yuan G, Sun H, Sinclair AJ, Li D. Effects of conjugated linolenic acid and conjugated linoleic acid on lipid metabolism in mice. Eur J Lipid Sci Technol. 2009;111:537–45.
  • Boroushaki MT, Mollazadeh H, Afshari AR. Pomegranate seed oil: A comprehensive review on its therapeutic effects. Int J Pharm Sci Res. 2016;7:430
  • Mollazadeh, H., Boroushaki, M. T., Soukhtanloo, M., Afshari, A. R., & Vahedi, M. M. (2017). Effects of pomegranate seed oil on oxidant/antioxidant balance in heart and kidney homogenates and mitochondria of diabetic rats and high glucose-treated H9c2 cell line. Avicenna journal of phytomedicine7(4), 317–333.
  • McFarlin, B., Strohacker, K., & Kueht, M. (2008). Pomegranate seed oil consumption during a period of high-fat feeding reduces weight gain and reduces type 2 diabetes risk in CD-1 mice. British Journal of Nutrition, 102(1), 54-59. doi:10.1017/S0007114508159001
  • Rosenblat M, Volkova N, Coleman R, Aviram M. Pomegranate byproduct administration to apolipoprotein e-deficient mice attenuates  atherosclerosis development as a result of decreased  macrophage oxidative stress and reduced cellular  uptake of oxidized low-density lipoprotein. J Agric Food Chem 2006;54:1928-1935
  • Jurenka, Julie. (2008). Therapeutic Applications of Pomegranate (Punica granatum L.): A Review. Alternative medicine review : a journal of clinical therapeutic. 13. 128-44.
  • Hontecillas, M. O’Shea, A. Einerhand, M. Diguardo, and J. Bassaganya-Riera, “Activation of PPAR γand αby punicic acid ameliorates glucose tolerance and suppresses obesity-related inflammation,” Journal of the American College of Nutrition, vol. 28, no. 2, pp. 184–195, 2009.
  • Bassaganya-Riera, Josep & DiGuardo, Margaret & Climent, Montse & Vives, Cristina & Carbó, Adrià & Jouni, Zeina & Einerhand, Alexandra & O’Shea, Marianne & Hontecillas, Raquel. (2011). Activation of PPARγ and δ by dietary punicic acid ameliorates intestinal inflammation in mice. The British journal of nutrition. 106. 878-86. 10.1017/S0007114511001188.
  • Guerra-Vázquez, C. M., Martínez-Ávila, M., Guajardo-Flores, D., & Antunes-Ricardo, M. (2022). Punicic Acid and Its Role in the Prevention of Neurological Disorders: A Review. Foods (Basel, Switzerland)11(3), 252. https://doi.org/10.3390/foods11030252
  • Ko, K.; Dadmohammadi, Y.; Abbaspourrad, A. Nutritional and Bioactive Components of Pomegranate Waste Used in Food and Cosmetic Applications: A Review. Foods 2021, 10, 657. https:// doi.org/10.3390/foods10030657
  • Song, Bang-Ho , Tran, Hoang Ngoc Ai,  Bae, Soo-Young, Song, Bang- Ho, Bae Soo. Pomegranate (Punica granatum) as Resources of Phytoestrogen and Anticancer Substances. The Korean Society for Microbiology and Biotechnology. Volume 35 Issue 2, 2007, 81-97.
  • Puneeth HR, Chandra SSP. A review on potential therapeutic properties of Pomegranate (Punica granatum L.). Plant Sci. Today [Internet]. 2020 Jan. 1 [cited 2022 Mar. 2];7(1):9-16. Available from: https://horizonepublishing.com/journals/index.php/PST/article/view/619

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.