Fåremælk: Egenskaber, fordele og næringsværdi

Vi vil vise dig fordelene ved at indtage fåremælk samt dets næringsværdi. Det er en væske af høj kvalitet, der kan indgå i kosten.
Fåremælk: Egenskaber, fordele og næringsværdi
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Saúl Sánchez Arias.

Sidste ændring: 26 september, 2022

Fåremælk er et produkt med en høj ernæringsmæssig kvalitet. Det kan indgå regelmæssigt i kosten som supplement eller erstatning for komælk.

Vi vil fortælle dig om alle dens sundhedsmæssige fordele, men først og fremmest vil vi gerne minde dig om, at mælkeprodukter skal indgå regelmæssigt i kosten. Faktisk anbefaler de vigtigste kostråd, at man indtager mindst et par portioner af disse produkter hver dag.

Det vil gøre det lettere at opfylde kalciumbehovet, og det vil endda hjælpe med at sikre et tilstrækkeligt proteinindtag.

Fåremælkens næringsværdi

Fra et ernæringsmæssigt synspunkt skal det bemærkes, at fåremælk giver ca. 100 kalorier pr. 100 milliliter. Den indeholder 5 gram kulhydrater og 5,6 gram proteiner i en portion på den størrelse.

Fedtstoffer er den største komponent inden for makronæringsstofferne med 6,3 gram i den nævnte dosis. Med hensyn til lipidprofilen er det vigtigt at bemærke, at de fleste fedtsyrer er af den mættede type.

Fåremælk indeholder dog også flere typer af essentielle mikronæringsstoffer. Den indeholder calcium, zink, A-vitamin, C-vitamin, folinsyre og natrium. Derfor er det et ideelt produkt til at sikre, at det daglige behov er dækket.

Mejeriprodukter på bord

En række mejeriprodukter i vores kost kan forbedre vores metaboliske profil og tilfører vigtige næringsstoffer.

Fordele ved fåremælk

Først og fremmest vil vi tale om fåremælks positive virkning på funktionen af mager masse. Dette skyldes koncentrationen af proteiner af høj biologisk værdi.

Disse næringsstoffer har alle de essentielle aminosyrer og en fremragende fordøjelighedsscore. De har vist sig at kunne bidrage til at forebygge udviklingen af komplekse patologier, såsom sarkopeni.

Desuden vil fåremælk være afgørende for at forebygge ændringer i knoglematrixen, der kan øge risikoen for at lide af brud.

Dette er afgørende for kvinder, der er kommet i overgangsalderen, da osteoporose i disse situationer er mere hyppig. For at undgå det bør indtagelsen af D-vitamin og calcium optimeres, som det fremgår af en undersøgelse offentliggjort i Osteoporosis International.

Vi må ikke glemme vigtigheden af at opfylde det daglige behov for A-vitamin for at forebygge problemer i forbindelse med synssygdomme. Forskning offentliggjort i tidsskriftet Sub-Cellular Biochemistry bekræfter dette.

Fåremælk har betydelige mængder af dette næringsstof, så det vil være perfekt til at opnå denne effekt. Vi taler endda om et element, der fremskynder helingen af sår.

Hos gravide kvinder kan fåremælk være et anbefalet produkt på grund af dets indhold af folinsyre. Behovet for dette vitamin stiger under graviditeten. Det er almindeligt, at dette tilskud gives for at undgå underskud hos fosteret. Det vil dog også være vigtigt at øge dets tilstedeværelse i kosten gennem friske fødevarer.

Du er måske også interesseret i: Mandelmælk til børn: Fordele og ulemper

Er komælk bedre?

Det er svært at give et svar på dette spørgsmål.

Sandheden er, at de ikke er fødevarer, der udelukker hinanden. Begge dele kan indgå i kosten regelmæssigt.

De er begge produkter, som anses for at være ernæringsmæssigt tætte og sunde. Proteinkoncentrationen og lipidprofilen varierer en smule, men denne ændring vil ikke rigtig medføre væsentlige ændringer.

En ko og en kande mælk

Komælk og fåremælk kan supplere hinanden. Det er ikke nødvendigt, at den ene helt erstatter den anden.

Fåremælk: En fødevare af høj ernæringsmæssig kvalitet

Fåremælk er en fødevare af fremragende kvalitet, så den kan indtages regelmæssigt. Man bør dog ikke overdrive portionerne. Det er stadig en ret kalorieholdig fødevare på grund af dens lipider, og det kan medføre vægtøgning.

Nogle mennesker reagerer måske ikke positivt på indtagelse af mælk, når det gælder mavetarmkanalen. Dette hænger sammen med ændringer i mikrobiotaprofilen, hvorved de oplever et tab af bakteriel diversitet.

Hvis der opstår symptomer efter indtagelse af mælk, er det under alle omstændigheder bedst at prøve en laktosefri variant. En fagperson kan også konsulteres med henblik på en diagnostisk test.

Det kan interessere dig ...
Alt, hvad du behøver at vide om fetaost
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Alt, hvad du behøver at vide om fetaost

Har du hørt om fetaost? Dette mejeriprodukt fra Grækenland kan have mange fordele for dem, der spiser det. Lær om dets fordele, og hvordan man spis...



  • Martone AM, Marzetti E, Calvani R, et al. Exercise and Protein Intake: A Synergistic Approach against Sarcopenia. Biomed Res Int. 2017;2017:2672435. doi:10.1155/2017/2672435
  • Weaver CM, Alexander DD, Boushey CJ, et al. Calcium plus vitamin D supplementation and risk of fractures: an updated meta-analysis from the National Osteoporosis Foundation [published correction appears in Osteoporos Int. 2016 Aug;27(8):2643-6]. Osteoporos Int. 2016;27(1):367-376. doi:10.1007/s00198-015-3386-5
  • Saari JC. Vitamin A and Vision. Subcell Biochem. 2016;81:231-259. doi:10.1007/978-94-024-0945-1_9

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.