Fordele og ulemper ved at løbe og lytte til musik

Føler du, at dine yndlingssange giver dig et ekstra pust af energi? Vi deler fordele og ulemper ved at løbe og lytte til musik her.
Fordele og ulemper ved at løbe og lytte til musik
Carlos Fabián Avila

Skrevet og kontrolleret af læge Carlos Fabián Avila.

Sidste ændring: 22 marts, 2022

Jogging er en perfekt aktivitet for mange mennesker, der søger kort, intens daglig motion for at holde sig i form. For dem er et par hovedtelefoner det perfekte supplement, når det gælder denne aktivitet. Men selv om det gør det sjovere, kan det også indebære nogle risici at løbe og lytte til musik.

At løbe en tur er en meget sund øvelse, så længe vi ikke risikerer unødvendige farer. Nedenstående vil vi dele fordelene og ulemperne ved at løbe, mens man lytter til musik. På den måde vil vi kunne vurdere, hvad der er mest praktisk for os i hver enkelt situation.

Fordele ved at løbe og lytte til musik

Til at begynde med vil vi fremhæve tre store fordele ved at løbe og lytte til musik på samme tid for at øge udholdenhed, kalorieforbrug og vitalitet:

Det øger udholdenheden at løbe og lytte til musik

Musik hjælper os med at holde det tempo, vi ønsker. Vi skal bare vælge de rigtige sange, og så følger trinnene nemt den rytmen. Vi kan endda forberede en afspilningsliste med sange, der sætter forskellige hastigheder for turen.

Ifølge en undersøgelse af cyklister offentliggjort i International Journal of Sports Medicine var atleter, der lyttede til musik under en 10-kilometer tur, i stand til at opretholde en højere pedalfrekvens.

Og der er endnu flere beviser, der forbinder fysisk udholdenhed med musik. For eksempel fastslår forskning offentliggjort i Perceptuelle og motoriske færdigheder, at folk, der lytter til musik under en udholdenhedstest, øger denne kapacitet betydeligt.

Det, der sker, er, at når vi lytter til en musikbas, fastholder vi næsten utilsigtet denne rytme, når vi går. Derfor er det en god måde at træne udholdenhed på. Vi skal dog heller ikke overdrive det, men øge intensiteten gradvist.

Smilende kvinde løber

Det gør aktiviteten sjovere

Vi må ikke glemme vigtigheden af at nyde enhver sport, vi dyrker. De fleste mennesker, der opgiver at dyrke motion, gør det, fordi de gjorde det af pligt. Nydelse er garantien for ikke at holde op med at dyrke en sport og for at kunne sætte sig mål på kort og lang sigt.

At løbe og lytte til musik, især hvis det er vores yndlingssange, kan være det bedste tidspunkt på dagen. At starte eller slutte dagen med at løbe kan fylde os med energi eller forberede os på at hvile os.

Musik kan også være med til at gøre træning mere rentabel ifølge en undersøgelse offentliggjort af Perceptuelle og motoriske færdigheder.

Du vil måske finde denne artikel interessant: Tips til at løbe efter en lang pause

Løb og lytning til musik hjælper med at forbrænde flere kalorier

Både ved at træne længere og på grund af den øgede intensitet vil vi også forbrænde flere kalorier. Dette skyldes en større stimulering af stofskiftet, som er ansvarlig for energiforbruget, hvilket ifølge en undersøgelse offentliggjort af Annals of Nutrition & Metabolism er hjørnestenen i vægttab.

Ulemper og risici ved at løbe, mens man lytter til musik

Nu hvor vi kender fordelene ved musik i forbindelse med fysisk træning, er det tid til at afveje de mulige ulemper og risici ved at lytte til musik, mens man løber:

Når man lytter til musik, er det svært at høre, hvad der sker

At løbe og lytte til musik kan være en stor risiko, da vi mister evnen til at høre, hvad der sker omkring os. En bil, et dyt, et skrig osv. Ethvert alarmsignal vil blive camoufleret af den musik, vi lytter til.

Dette er endnu farligere, når man løber i et byområde, især om aftenen. Et godt alternativ er at skrue ned for lyden eller kun at have én øretelefon i. Først og fremmest bør vi altid prioritere sikkerhed.

Du vil måske også kunne lide at læse denne artikel: Sådan begynder du at bruge et løbebånd

Kvinde nyder fordelene ved at løbe og lytte til musik

Det reducerer opmærksomheden på omgivelserne at løbe og lytte til musik

Når vi lytter til musik, mister vi ikke kun muligheden for at høre, hvad der foregår i omgivelserne, men vores opmærksomhed reduceres også. Det sker, fordi musik transporterer os med stor lethed til situationer og minder.

Når vi løber, er det vigtigt at være opmærksom på alt, hvad der sker, uanset om vi befinder os i byen eller midt i naturen. Ellers er vi måske ikke i stand til at undgå forhindringer og kan falde.

Det påvirker opfattelsen af kropsfornemmelser

I al fysisk træning, især hvis den er intens, skal vi være opmærksomme på forskellige væsentlige ting: Blandt andet vejrtrækning, kropsholdning og bevægelse. Det er den eneste måde at få mest muligt ud af anstrengelserne og også at forebygge skader på.

Når vi løber og lytter til musik, retter vi vores opmærksomhed mod sangene, og det er sværere at være opmærksom på vores egen krop. Selv rytmen i selve musikken kan have en negativ indflydelse på den måde, vi trækker vejret på.

Hvis du løber, mens du lytter til musik, skal du tage forholdsregler

Kort sagt kan konklusionen være, at vi skal vurdere fordele og ulemper ved at løbe og lytte til musik for at afgøre, hvad der passer bedst til os på et givet tidspunkt. Hvis vi er meget vant til at gøre det, bør vi heller ikke pludselig skære det fra.

Et godt alternativ ville være at begynde at bruge et headset eller prøve at løbe i selskab med andre. Det vigtigste er at fortsætte med at nyde denne gode vane, der giver så mange sundhedsmæssige fordele, men også at tage den nødvendige forsigtighed for at undgå ulykker og skader.

Det kan interessere dig ...
6 vigtige regler på en løbebane
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
6 vigtige regler på en løbebane

Hvis du lige er begyndt at træne, viser vi dig nogle vigtige regler på en løbebane, så du kan forbedre din teknik, færdigheder og præstation.




Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.