Glutenfri kost? 7 råd, du bør overveje

27. juni 2019
For at følge en glutenfri kost skal du vide, hvordan du identificerer de fødevarer, der indeholder dette protein, og hvordan de kan erstattes.

Et glutenfri kost er en kost, hvor alle produkter fra havre, hvede, og andre typer af korn fjernes. Gluten er et protein, som mennesker ikke nødvendigvis har brug for, så det kan tages ud af ens kost uden problemer. Men det anbefales typisk kun for personer med glutenintolerans, følsomhed eller allergi.

Indtil for få år siden ville ikke så mange folk kunne tilpasse sig en glutenfri kost af disse årsager. Men på grund af mulige vægttabsfordele har mange mennesker besluttet at gennemføre det.

Det skyldes, i modsætning til andre diæter, består denne kur af en afbalanceret plan, der ikke forårsager metaboliske ændringer eller andre bivirkninger.  Det er lettere at vedligeholde denne diæt, da den omfatter alle næringsgrupperne.

I denne artikel vil vi se nærmere på glutenfri kost.

Nogle grunde til at følge en glutenfri kost

nej tak til gluten

Der er andre grunde til, at nogen vælger at følge et glutenfri kost, bortset fra at sygdomme som cøliakissygdom.

Selv om korn er i bunden af ​​kostpyramiden, kræver det, at man finder sunde erstatninger, der er fri for dette protein.

Denne kost er hovedsagelig baseret på kombinationen af ​​naturlige produkter, der ikke indeholder gluten, som har en mere afbalanceret sammensætning af mikro- og makronæringsstoffer. F.eks. accepteres fødevarer som magert kød, fisk, grøntsager og pseudokorn.

Da det begrænser ens forbrug af forarbejdede fødevarer, giver glutenfri kost en god mulighed for vægttab, og det vil ikke påvirke dit helbred negativt. Derudover hjælper det også med at kontrollere overskydende inflammation, så det kan hjælpe dig med at lindre og forebygge forskellige sygdomme.

Dybest set kan en glutenfri kost hjælpe med at:

  • Styre immunsystemet og øge forsvaret.
  • Reducere betændelse og kontrollere irritabel tarmsyndrom.
  • Kontrollere type I diabetes.
  • Kontrollere symptomer på gigt.
  • Behandle thyroiditis.
  • Forebygge og behandle hjerte-kar-sygdomme.
  • Kontrollere visse hudsygdomme.

Opdag:  Prøv dette laktose og glutenfrie brød lavet af havre, valnødder og bananer

Trin til at starte en glutenfri kost

Når det kommer til en glutenfri kost, skal du helt sikkert tale med din læge eller en ernæringsekspert, inden du starter en. Selvom det er en sikker ernæringsmodel, skal du stadig tilpasse den til dine individuelle behov, alder, sundhed og vægt.

Men der er nogle enkle trin, du kan følge, når du begynder at vedtage denne diæt.

Vil du vide, hvad de er? Her er de 7 vigtigste:

1. Eliminer glutenholdige korn

glutenfri dej

Grundlaget for en glutenfri kost er at fjerne eventuelle typer af majskorn, der indeholder glutenproteinet. Selv om det kan betragtes som sunde fødevarer, skal du fjerne dem fra din kost og finde en erstatning, som er glutenfri. 

Denne liste omfatter:

  • Havre
  • Byg
  • Rug
  • Spelt
  • Stivelse
  • Semolina mel
  • Andre typer brød, pasta, kager osv.

2. Se på madvareetiketter for at følge en glutenfri kost

Folk, der beslutter at følge denne type diæt, skal nøje kontrollere fødevareetiketter for at sikre, at de undgår produkter, der indeholder gluten eller spor af det. Nogle virksomheder er dog begyndt at mærke deres produkter ‘glutenfri’ for at gøre det nemmere.

3. Lav mad derhjemme

Det er nemmere at kontrollere, hvad der er på din tallerken, når du laver alle dine måltider derhjemme. På den måde kan du være sikker på, at du bruger økologiske fødevarer, der ikke indeholder dette protein.

Desværre bruger mange restauranter mel i mange af deres opskrifter, selv deres kød.

4. Lær, hvordan du afslører ‘gluten i forklædning’

Kvinde foran køleskabe med frugt

Pas på! Gluten kommer nemlig forklædt i mange andre former for produkter, hvilket kan gøre det svært at identificere. Kontroller etiketterne for at sikre dig, at produktet ikke indeholder gluten, majskorn, mel eller stivelse. Det bør heller ikke indeholde maltekstrakter eller fortykningsmidler.

5. Tjek din morgenmad, hvis du ønsker at følge en glutenfri kost

En masse morgenmadsprodukter indeholder nemlig gluten. Derfor skal du sørge for at holde dig væk fra morgenmadspakker som cornflakes, diverse energibarer og alle produkter, der indeholder stivelse og mel.

6. Udskift majs- og risprodukter

På markedet er der pseudokorn, der kan erstatte ingredienser som majs og ris. Nogle muligheder som quinoa, hirse og boghvede er blevet populære på grund af deres høje næringsmæssige indhold og erstatningsmuligheder for majs og ris.

Opdag:  De 4 bedste kornprodukter til morgenmaden

7. Drikkevarer kan også indeholde gluten

gluten findes i øl

Drikkevarer, der er fremstillet på majskorn eller som indeholder malt, som bygvand, øl og visse typer kaffe fra maskine, indeholder også gluten.  Ignorér ikke disse detaljer, idet mange mennesker har tendens til kun at tro, at gluten findes i faste fødevarer.

Tænker du på at følge en glutenfri kost? Skriv dig alle disse anbefalinger bag øret og nyd fordelene. Sørg desuden for, at du stadig følger en balanceret kostplan, der ikke er for restriktiv eller har et lavt kalorieindhold.