16 grunde til at stå tidligt op og tips til, hvordan du gør det

Denne artikel forklarer de vigtigste grunde til at stå tidligt op, og hvordan du gør det til en god vane. Så hvad venter du på? Begynd at vågne tidligere med disse enkle tips!
16 grunde til at stå tidligt op og tips til, hvordan du gør det

Sidste ændring: 22 marts, 2022

For dem, der foretrækker at blive ved med at trykke på snooze-knappen, er det ikke let at finde grunde til at stå tidligt op.

Men de findes, og de er ikke kun et spørgsmål om smag og præferencer. I virkeligheden kan det at stå tidligt op være gavnligt for dit helbred og dit liv generelt.

Fra muligheden for at få organiseret sig og spise en komplet og rolig morgenmad til at kunne motionere og arbejde på nogle opgaver med ro i sindet, er der flere fordele, hvis du står tidligt op og udnytter den ekstra tid.

Du behøver dog ikke at stå op klokken fire om morgenen. Du skal bare sætte din alarm lidt tidligere. En halv time, 45 minutter eller måske endda en time er alt, hvad der skal til, indtil du vænner dig til det.

Læs videre for at få inspiration og få de bedste grunde til at stå tidligt op, selv i weekenden!

Hvad betyder det at stå tidligt op?

Det latinske verbum for “at stå tidligt op” er maturicare, som kan oversættes med “at gøre modent” og også “at fremskynde eller skynde sig”. Denne sidste definition gælder dog ikke altid, da en af de bedste grunde til at stå tidligt op er at gøre tingene mere roligt og med mindre travlhed.

Selv om daggry er den del af dagen, der går fra midnat til daggry, er det ikke noget, der sker på et præcist tidspunkt. Derfor kan tidspunktet for at stå tidligt op variere fra person til person eller kultur til kultur. For nogle betyder det at stå op klokken 5, for andre vil det være senere eller endda tidligere.

I praksis betyder tidligt blot at stå tidligere op end normalt. Men hvorfor skulle vi gøre det? Det kan jo virke skørt eller tåbeligt, da det er så dejligt at sove.

Hvorfor er det så vigtigt at stå tidligt op? Lad os se nærmere på det.

16 grunde til at stå tidligt op

1. Tidsstyring

En af de mest almindelige klager, vi voksne har, er, at vi ikke har tid nok til alt det, vi skal lave.

Dette er en af de vigtigste grunde til at stå tidligt op. Ved at stå lidt tidligere op end normalt vil vi kunne gøre fremskridt med nogle opgaver.

Hvis vi f.eks. normalt vågner omkring kl. 7.00 for at være på arbejde to timer senere, har vi allerede en ekstra time ved at stille vækkeuret frem til kl. 6.00.

Det vil give os ekstra tid til at få tingene gjort. Der er så mange ting, vi kan gøre før morgenmaden: Lige fra motion til at vande planterne, gå med hunden, læse aviserne og endda bruge ekstra tid på at pleje os selv.

2. Det giver os mere fritid

I forbindelse med ovenstående er der endnu en grund til at stå tidligt op: Hvad du end laver om morgenen, behøver du ikke at lave om aftenen.

På den måde har du tid til at se en film, slappe af eller tilbringe tid med din familie og udnytte fordelene ved brætspil, når du kommer hjem fra arbejde.

3. Du kan nyde roen

Du kan bruge den frie tid tidligt om morgenen til at nyde for dig selv med, hvad end du vil – herunder at lave ingenting.

Faktisk kan du dedikere denne tid til at slappe af, meditere, lytte til musik eller endda se solopgangen gennem vinduet.

Hvis der er et tidspunkt på dagen, der er stille, hvor intet og ingen kan forstyrre os, og hvor vi kan være alene med os selv, læse en bog eller endda meditere, er det tiden før daggry. Intet kan sammenlignes med freden og stilheden tidligt om morgenen, hvor det eneste, man hører, er fuglene synge.

4. Det kan øge din produktivitet

For mange mennesker er de første timer af dagen de mest produktive.

Det har en logisk forklaring: Når vi vågner, føler vi os udhvilede, fulde af energi og med en klarere hjerne. Forskning tyder endda på, at der er en sammenhæng mellem at være proaktiv og at stå tidligt op.

Vi har altså al mulig grund til at stå tidligt op: Vi kan være mere effektive, produktive og endda hurtigere.

Hvis vi derimod lader opgaven vente til om aftenen, vil vi sandsynligvis føle os mere sløve, trætte og have lyst til at lave ingenting, især hvis dagen har været udmattende.

Vi tror, du måske vil kunne lide at læse: Fire yogastillinger der giver dig energi

5. Det er en god måde til at sikre, at du spiser en komplet morgenmad

At stå tidligere op kan være grundlæggende i forhold til at spise godt om morgenen, fordi vi har tid til at forberede en god morgenmad og spise den i ro og mag.

Hvis vi derimod vågner sent, kan de forskellige aktiviteter, som vi skal lave for at komme på arbejde eller i skole, forhindre os i at spise morgenmad eller gøre det godt. Det er trods alt ikke sundt bare at tage en hurtig kop kaffe eller en donut til morgenmad.

Der er faktisk mange grunde til, at morgenmaden anses for at være dagens vigtigste måltid. I den forbindelse har forskningen vist, at det at spise morgenmad har en vigtig effekt på kognitionen hos børn og unge.

6. Det er et godt tidspunkt til at motionere

På den ene side har vi det faktum, at vi ikke altid har tid til fysisk aktivitet. Men hvis vi står tidligt op, har vi en time eller mere til det og nyder godt af alle fordelene ved regelmæssig motion for helbredet.

På den anden side er vi mere trætte, når vi kommer hjem fra arbejde, og vi er mindre disponeret for fysisk aktivitet. Det anbefales endda, at vi ikke dyrker motion meget sent om aftenen, så det ikke påvirker vores søvn.

Det er desuden blevet sagt, at motion om morgenen har yderligere fordele, da det er med til at øge vores stofskifte, holder os aktive i løbet af dagen og vækker vores sind.

7. Der er mere tid til personlig pleje og hygiejne

Blandt de almindelige ting, vi ofte skal skynde os igennem om morgenen, er personlig pleje.

At tage sig tid til at børste tænder, tage et bad, stryge sit tøj, tage tøj på og gøre alt dette i ro og mag er blandt de mange grunde til at stå tidligt op.

8. Der er mindre stress

Som du har set indtil nu, giver det at stå tidligt op dig mulighed for at starte din dag roligt, uden hastværk og bekymringer. De, der er stressede fra det øjeblik, de vågner, og som skynder sig at få alting gjort, vil sandsynligvis være urolige en stor del af dagen.

9. Det sikrer, at du kommer til tiden

At komme på arbejde, i skole og til ventende aftaler er også gode grunde til at stå tidligt op.

Hvis du står op, lige før du skal af sted, løber du mange risici, da enhver overraskelse eller snublen kan betyde, at du kommer for sent.

10. Det kan hjælpe dig med at udvikle viljestyrke

Du må indrømme, at en varm seng tidligt om morgenen er uimodståelig.

Men hvis du er i stand til at overvinde denne fristelse og udvise viljestyrke til at stå tidligt op hver dag, selv i weekenden, er det en god start på at bevare en stor beslutsomhed og opnå alt, hvad du sætter dig for.

11. At stå tidligt op kan hjælpe dig med at nå dine mål

Hvis du starter din dag meget tidligt, kan du ikke blot organisere dig selv bedre, men ved at have tid til de forskellige planlagte aktiviteter kommer du også tættere på dine mål.

12. Det er med til at fremme optimisme og godt humør

Ifølge en undersøgelse foretaget på University of Toronto, hvor voksne i forskellige aldre blev interviewet, har personer, der står tidligt op, en tendens til at være i bedre humør og mere optimistiske.

13. Det kan forbedre din søvnkvalitet

Når vi vænner os til at stå tidligt op, får vi lettere ved at sove om aftenen.

På den måde har vi en tendens til at falde tidligt i søvn og få bedre vaner med hensyn til hvile, hvilket forhindrer problemer med søvnløshed.

14. Du kan have morgensex, hvis du vælger at stå tidligt op

Hvis du ikke er blevet overbevist af de foregående grunde til at stå tidligt op, kan denne her måske gøre tricket: Du kan nyde morgensex med din partner på et tidspunkt, hvor du normalt ikke ville være vågen!

15. Dit kæledyr bliver glad, og det bliver planterne også

Og hvis det ikke er nok, giver det at stå tidligt op dig mere tid til at gå tur med hunden uden risiko for at støde ind i en masse andre mennesker eller andre hunde.

Du kan også vande planterne. Faktisk er det et af de bedste tidspunkter at gøre det på!

16. Det kan tilskynde til et sundt liv

Personer, der står tidligt op, har en tendens til at undgå overdreven alkoholindtagelse samt tunge og store måltider om aftenen.

På den anden side, hvis du får en god morgenmad, dyrker motion, lever uden stress, har god sex, slapper af, får gjort de ting, du gerne vil gøre, osv. vil dit liv uden tvivl blive sundere. Har du brug for endnu en grund til at stå tidligt op?

Denne artikel kan være af interesse for dig: 5 tibetanske øvelser til at træne alle muskler på 10 minutter

Tips til at stå tidligt op

Vi ved, at det ikke er let at vænne sig til at stå tidligt op. Ikke alene har vi den indgroede vane at stå op, når solen allerede står højt, men vi har også fået den vane at sove længe, at blive længe oppe for at se tv eller tjekke sociale netværk.

At stå tidligt op betyder dog ikke, at man sover mindre eller dårligere. Tværtimod vil du hvile bedre, når du gør det til en vane.

For at gøre dette skal du naturligvis gå tidligt i seng efter en regelmæssig plan. For at finde det bedste tidspunkt at gå i seng på, skal du beregne de timer, du har brug for at sove. Det vil sige, at hvis du skal op kl. 5.30, bør du slukke lyset senest kl. 22.00 om aftenen.

For at hjælpe dig i denne henseende giver vi dig følgende anbefalinger:

  • Læg din smartphone væk mindst en time, før du skal sove.
  • Det samme gælder for tv og computer.
  • Lav helst en afslappende aktivitet, f.eks. læsning.
  • Drik ikke koffein efter klokken fem om eftermiddagen.
  • Lad være med at motionere to eller tre timer før sengetid.
  • Sluk alt lys om natten.
  • Meditér eller lav afslapningsøvelser.
  • Som det sidste skal du huske at sætte dit vækkeur!

Grunde til at stå tidligt op: Den tidlige fugl fanger ormen

Den tidlige fugl fanger ormen. Der findes flere populære ordsprog, der henviser til fordelene ved og grundene til at stå tidligt op.

Hvad ordsprogene imidlertid ikke fortæller os, er, at det er en vane, der skal læres. Og som mange andre sunde vaner opnås den kun gradvist. Det kan være svært i begyndelsen. Der vil være tilbageslag og måske endda vrede og frustration.

Men når du først begynder at nyde fordelene ved at stå tidligt op, vil du ikke have lyst til at ændre vanen. Alt i alt er der masser af grunde til at stå tidligt op. Du skal bare selv opdage dem!

Det kan interessere dig ...
Hvor mange timers søvn skal vi få hver nat?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Hvor mange timers søvn skal vi få hver nat?

Hvor mange timers søvn skal vi faa i døgnet? Det afhænger af flere faktorer. Vi vil se nærmere på dem i denne artikel. Sover du nok?



  • Becerra Rodríguez A. Relaciones entre la calidad de sueño con estrés académico y bienestar en universitarios. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, 2018.

  • Begoña Amador C, Beltrán-Carrillo V, González-Cutre D, Cervelló E. Ejercicio físico agudo, agotamiento, calidad del sueño, bienestar psicológico e intención de práctica de actividad física. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte. 2017; 12(1): 121-127.

  • Díaz-Ramiro E, Rubio-Valdehita S, Luceño-Moreno L, Martín-García J. Relaciones entre percepción de riesgos psicosociales y hábitos de sueño. Ansiedad y Estrés. 2010; 16(2-3): 249-258.

  • Díaz-Ramiro E; Rubio-Valdehita S. Desarrollo de un instrumento de medida de los hábitos de sueño. Un estudio con jóvenes universitarios carentes de patologías Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica. 2013; 36(2): 29-48-

  • Miró E, Cano M, Buela G. Sueño y calidad de vida. Revista Colombiana de Psicología. 2005; (14):11-27.

  • Puerto M, Rivero D, Sansores L, et al,  Somnolencia, hábitos de sueño y uso de redes sociales en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología. 2015; 20(2):189-195.

  • Von Oetinger A, Trujillo L,  Beneficios metabólicos de realizar ejercicio en estado de ayuno. Revista Chilena de Nutrición. 2015; 42(2):145-150.

  • Warburton D, Bredin S. Health benefits of physical activity: a systematic review of current systematic reviews. Curr Opin Cardiol. 2017; 32(5): 541-556.