Hvad er de forskellige fordele ved gulerødder?

05 januar, 2020
Moderat forbrug af gulerødder kan hjælpe blodcirkulationen og sænke blodtrykket. Derfor er gulerødder fremragende til at forbedre hjertets generelle sundhed.

Gulerødder er sunde og lækre, hvad enten de spises kogte eller rå. Der er desuden flere sundhedsmæssige fordele ved gulerødder.

Hvis du er nysgerrig efter at vide, hvilke fordele denne orange grøntsag kan give dit helbred, skal du læse videre!

Gulerødders ernæringsmæssige værdi

Gulerødder er fulde af betakaroten, som er det, der giver grøntsagen sin orange farve. Derudover indeholder de vitamin A, C, B1, B2, B3, B6, B9, C, E, K, cholin og mineraler som kalium, magnesium, jern, calcium og fosfor.

Denne grøntsag består hovedsageligt af kulhydrater. Den er også en fantastisk kilde til kostfibre, og den indeholder ikke mættet fedt eller kolesterol.

Som det sidste indeholder gulerødder også få kalorier – kun 40 kalorier pr. 100 gram. Af den grund er de en god og sund mulighed for enhver velafbalanceret kost.

De mange fordele ved gulerødder

Gulerødder leverer antioxidanter til kroppen

Gulerødder har et højt indhold af antioxidanter, såsom vitamin A, der hjælper med at bevare kroppens sundhed

Gulerødder har et højt indhold af antioxidanter, såsom vitamin A, der hjælper med at bevare kroppens sundhed. Derudover reducerer de også risikoen for hjertesygdomme og visse kræftformer, såsom tyktarms-, mund- og lungekræft.

Læs også: Opdag lilla gulerødder: De er nærende og ideelle til vægttab

De indeholder også et plantenæringsstof, der hedder falcarinol, som er en kraftig antioxidant.

Derudover har gulerødder en positiv indflydelse på synet, især når det kommer til forbedring af nattesyn. Dette skyldes, at deres betakaroten og A-vitamin hjælper cellerne i nethinden med at fungere korrekt.

Fordele ved gulerødder: De hjælper med at reducere blodtrykket

Læge måler patients blodtryk

Derudover er denne grøntsag fordelagtig til at regulere blodcirkulationen og sikre, at hjertet og lungerne har næringsstoffer til rådighed for at fungere korrekt.

Gulerødder reducerer også risikoen for at lide af hjerte-kar-sygdomme og hjælper med at sænke blodtrykket. Dette skyldes, at kalium reducerer virkningen af ​​natrium og giver blodkarets vægge mulighed for at frigive spændinger.

Overdriv ikke dit forbrug

Selvom gulerødder har mange fordele, kan det resultere i negative bivirkninger at spise dem overdrevent.

Læs også: Sådan dyrker man gulerødder derhjemme

Et eksempel er en tilstand kaldet karotenæmi, som er, når håndfladerne i hænderne og fødderne og andre områder af huden får en orange eller gullig farve. Dette skyldes den høje koncentration af karoten i blodet. Tilstanden i sig selv er ufarlig, så det vil kurere det at reducere dit indtag af gulerødder.

Et andet problem, der kan opstå ved at spise for mange gulerødder, er, at en overdreven mængde A-vitamin i en længere periode kan få en person til at opleve symptomer som kvalme, svimmelhed, opkast og hovedpine.

Hvis deres indtag af A-vitamin ikke reduceres, kan det resultere i en tilstand kendt som hypervitaminose A. Dette er en meget alvorlig tilstand, der forårsages af akkumulering af giftige niveauer af vitaminet i leveren og tilstanden kræver lægebehandling for at blive behandlet.

Hypervitaminose A forekommer imidlertid sjældent fra kun at spise mad med A-vitamin. Normalt kræves der kosttilskud for at opnå de niveauer af A-vitamin, der er nødvendige for at forårsage denne tilstand.

  • Infoagro. El cultivo de la zanahoria. Oleaginosos: 38-41. 1992.
  • TeenHealth FN. Información nutricional. From Nemours. 2013.
  • Sun, T., Simon, P. W., & Tanumihardjo, S. A. (2009). Antioxidant phytochemicals and antioxidant capacity of biofortified carrots (Daucus carota L.) of various colors. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf9001044
  • Punja, Z. K., Jayaraj, J., & Wally, O. (2007). Carrot. In Biotechnology in Agriculture and Forestry. https://doi.org/10.1007/978-3-540-36752-9_15