Juice til at styrke immunforsvaret

Der er mange måder at styrke immunforsvaret på på en naturlig og lækker måde med frugt og nogle grøntsager.
Juice til at styrke immunforsvaret
Maria Patricia Pinero Corredor

Bedømt og godkendt af ernæringsekspert Maria Patricia Pinero Corredor.

Sidste ændring: 29 januar, 2023

Det er vigtigt at styrke immunforsvaret er meget vigtigt, for hvis det ikke er i god stand, er der langt større sandsynlighed for, at vi bliver syge. Vi kan sige, at dette system er som en hær, der er klar til at forsvare vores krop mod fjender, som ikke er andet end sygdomme af enhver oprindelse.

Øget forsvar forebygger sygdomme

Når vores forsvar er højt, er vores krop i stand til at forsvare sig selv og angribe enhver trussel, hvad enten det er en virus eller en bakterie. Hvis det er svækket på nogen måde, kan patogener trænge ind i kroppen uden problemer eller forhindringer.

Immunforsvaret identificerer og ødelægger disse angribere, genkender dem og husker dem, hvis de ønsker at trænge ind igen. Det bekæmper ethvert element, der er skadeligt for helbredet, takket være lymfocytter (dvs. hvide blodlegemer) og antistoffer (proteinmolekyler).

Dette er ikke det eneste formål med vores forsvar, de forhindrer også for tidlig aldring og frem for alt konsekvenserne heraf hos mennesker.

Mange faktorer kan svække immunsystemet, bl.a. følgende:

  • Følelsesmæssige tilstande.
  • HIV/AIDS.
  • Kræft.
  • Mangel på næringsstoffer.
  • Betændelsestilstande i tarmene.
  • Medicinske procedurer (medicinering, operationer, behandlinger osv.).

Juice til at styrke immunforsvaret

Det er muligt at styrke immunforsvaret på en naturlig og lækker måde. Her er nogle gode juiceopskrifter.

Jordbær-, appelsin- og guavajuice

Disse frugter har et stort indhold af C-vitamin og øger kroppens forsvar, hvilket er blevet bekræftet af flere undersøgelser. Du skal bruge 90 gram jordbær, 1 guava og 2 appelsiner. Vask og hak de to førstnævnte og pres appelsinerne. Kom det hele i en blender og bland det hele godt. Drik et glas hver morgen på tom mave.

Solbær-, spinat- og appelsinjuice til at styrke immunforsvaret

Juice til at styrke immunforsvaret

Ingredienserne til denne opskrift er 2 håndfulde ribs, 6 spinatblade og to appelsiner. Skyl ribsene og fjern stilkene. Skræl appelsinen og skær den i stykker. Vask spinaten godt. Kom det hele i blenderen, og drik et glas om morgenen.

Abrikos-, appelsin- og druesaft

Til denne opskrift skal du bruge 1 granatæble, 4 abrikoser, en halv citron, 1 appelsin, 100 gram ananas, 150 gram vindruer og et halvt glas knust is. Vask alle frugterne og fjern kernerne fra hver enkelt.

Hak dem, så de er klar til blenderen. Blend det hele, indtil det er glat. Tilsæt isen, og fortsæt med at blende i et par minutter mere. Drik hver dag.

Solbær-, citron- og æblejuice

Du skal bruge en håndfuld solbær, 1 citron og 3 æbler. Vask alle ingredienserne, halver citronen, hak æblerne, og kom det hele i en blender med en kop vand. Drik juicen en gang om dagen.

Du kan fordoble den mængde, du drikker om vinteren eller i perioder med sæsonskifte. På den måde kan du styrke immunforsvaret som en forebyggende indsats i mere ustadigt vejr.

Citrusjuice til at styrke immunforsvaret

Appelsinjuice i glas

Ingredienserne er 3 guavas, saften fra 3 appelsiner, 3 mandariner, 2 limefrugter og en citron samt en spiseskefuld honning. Lav saften med en juicemaskine og hæld den i blenderen, hvor honningen tilsættes. Serveres i et glas og drikkes frisklavet på tom mave.

Græskar- og gulerodsjuice

Du skal bruge en skive græskar og en stor gulerod. Vask og hak begge dele, læg dem hver for sig i juicemaskinen og bearbejd dem. Bland det hele med en ske og drik et glas om dagen hele året rundt, undtagen om vinteren, hvor du bør drikke to (morgen og aften).

Grøn drue- og rosinjuice til at styrke immunforsvaret

Du skal bruge 8 store druer og 2 spiseskefulde rosiner. Fjern kernerne og vask dem godt. Kom det hele i en blender og tilsæt et glas vand. Blend i et par minutter. Drik én gang om dagen eller del den op i to daglige indtag.

Hvidløgs-, ingefær- og persillejuice

Du skal bruge to fed hvidløg, en lille skive ingefær, en håndfuld persille, et grønt æble og 3 gulerødder. Blend de tre første ingredienser, og tilsæt derefter æble og gulerødder. Du kan tilsætte lidt vand. Drik hver dag, inden for 20 minutter efter tilberedningen.

Appelsin-, grapefrugt- og jordbærsaft

Gulerodsjuice til at styrke immunforsvaret

Du skal bruge en appelsin, en grapefrugt, 180 gram jordbær (eller blåbær) og ¼ skåret ananas. Vask, skræl, fjern kerner og skær alle ingredienser i stykker. Kom dem i saftpresseren eller blenderen. Du kan tilsætte lidt citronsaft eller honning.

Æble-, salat- og sesamjuice

Du skal bruge 6 salatblade, 3 æbler og to spiseskefulde sesamfrø. Vask og hak salaten. Skyl æblerne, men skræl dem ikke. Kom alle ingredienserne i blenderen og drik frisklavet.

Læs også denne artikel: Lækker opskrift på sesambrød

Mandel-, solsikke- og mangojuice

Ingredienserne er 2 mangoer, 3 kiwier, 2 æbler, 1 spiseskefuld solsikkefrø og 4 smuttede mandler. Skræl og skær frugterne, tilsæt frøene og lav en saft. Læg den i køleskabet i tre timer. Drik godt afkølet.

Appelsin- og ananasjuice til at styrke immunforsvaret

Du skal bruge saften fra tre appelsiner og tre skiver ananas uden skræl. Med det laver du en juice i en blender og drikker den koldt (du kan tilsætte is eller koldt vand).

Som du kan se, er der mange måder at styrke immunforsvaret på på en naturlig og lækker måde med frugt og nogle grøntsager. Prøv dem!

Billederne er venligst udlånt af Bertholf, Andreas Kambanis, Yuri Samoilov og Breville USA.

Det kan interessere dig ...
Tre cremede grøntsagsopskrifter, der styrker immunforsvaret
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Tre cremede grøntsagsopskrifter, der styrker immunforsvaret

Disse tre cremede grøntsagsopskrifter giver dig mulighed for at nyde fordelene ved vitaminer og mineraler fra grøntsager. Prøv dem!




Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.