De tre primære fordele ved sardiner

16 november, 2020
Sardiner er en del af sildefamilien. De indeholder en række næringsstoffer, som er gavnlige for helbredet på mellemlang sigt. Find ud af de tre primære fordele ved sardiner i denne artikel!

Det er en grundlæggende del af vores ernæringsmæssige indtag at spise fiskFisk giver essentielle næringsstoffer til dannelsen af væv og udviklingen af psykologiske reaktioner, som finder sted i kroppen. På grund af det vil vi i dag tale om de primære fordele ved sardiner, så du kan inkludere disse produkter i din daglige kost.

De tre primære fordele ved sardiner

Før vi begynder, vil vi gentage det vigtige faktum, at sardiner hører til sildefamilien. Et af de primære karaktertræk ved disse fødevarer er deres store indhold af lipider, så de har en højere energimæssig værdi, når de sammenlignes med andre mindre fedtholdige udgaver såsom kulmule.

Vi anbefaler på det kraftigste at indtage sardiner. De er en del af middelhavskosten og atlanterhavskosten, som er to af de diæter, der anbefales mest af ernæringseksperter. Her er tre af de vigtigste fordele.

1. Musklernes sundhed

Sardiner indeholder en betydelig mængde af proteiner af høj biologisk værdi. Det betyder, at de indeholder alle de essentielle aminosyrer og er lette at fordøje.

Ifølge et studie udgivet i magasinet Nutrition Research er protein grundlæggende, når man prøver at undgå fremskridelse af sygdomme med muskelatrofi.

Vi anbefaler derfor, at stillesiddende voksne indtager mindst 1,2 gram protein per kilogram af deres kropsvægt om dagen. Det vil mindske risikoen for at lide af tab af magert væv, som er forbundet med en forværret helbredstilstand.

Proteiner er dog ikke de eneste elementer i sardiner, som er i stand til at forbedre musklernes funktion. De indeholder også omega-3 fedtsyrer. Disse næringsstoffer har vist sig at bevare sundheden af magre væv, hvilket forebygger udviklingen af dysfunktioner og katabolisme.

Der er mange fordele ved sardiner, som her ses frosne

Læs også denne artikel: Betydningen af kost under graviditet

2. Fordele ved sardiner for knogletæthed

En af de mest hyppige lidelser hos kvinder, der er kommet i overgangsalderen, er knogleskørhed. Denne sygdom forårsager en fremskridende reducering af knogletæthed, hvilket øger risikoen for knoglebrud og forværrer personens livskvalitet.

For at forebygge udviklingen af denne sygdom er det grundlæggende at have et regelmæssigt indtag af calcium. Den gode nyhed er, at sardiner (især deres ben) indeholder store mængder af dette mikronæringsstof. Ifølge et studie udgivet i tidsskriftet Maturitas mindsker et regelmæssigt indtag af calcium forekomsten af knogleskørhed hos kvinder.

På grund af det anbefaler vi på det kraftigste at inkludere sardiner i din kost regelmæssigt. Når du spiser dem, skal du dog sikre dig, at du indtager de små ben også. Kun det midterste ben bør blive smidt ud, eftersom det kan forårsage kvælning på grund af den store størrelse.

Du vil måske også være interesseret i at læse denne artikel: Kalciummiddel til at forhindre knogleskørhed

3. De forbedrer hjertesundhed

Vi har allerede nævnt, at sardiner indeholder umættede fedtsyrer. Ernæringseksperter har vist en tæt forbindelse mellem indtaget af disse lipider og en reducering i risikoen for at udvikle hjertesygdomme. Af den grund anbefaler vi, at man inkluderer fed fisk i sine måltider mindst to gange om ugen.

Fedtindholdet i din kost er også relateret til en reducering af blodtrykket, hvilket er vigtigt i tilfælde af patienter med essentiel hypertension. Det er også tilfældet med de personer, der er modtagelige for vaskulære sygdomme.

Foruden dette har sardiner en meget stærk fordel i forhold til andre større typer fed fisk, eftersom de knap nok indeholder nogen tungmetaller. På grund af det er der ingen overbevisende grund til at begrænse indtaget af dem eller udelukke dem fra kosten hos sensitive patienter såsom gravide kvinder.

Der er mange fordele ved sardiner, som her ses på tallerken på bord

Inkludér disse fordele ved sardiner i din kost

Som du har set, har sardiner mange fordele for dit helbred på grund af deres glimrende ernæringsmæssige indhold. De bør være en del af alles kost på regelmæssig basis. Eftersom de er så små, er der ingen fare for et stort indtag af tungmetaller.

Hvis du lider af hjerteproblemer eller ønsker at mindske risikoen for at udvikle knoglelidelser, så anbefaler vi at øge indtaget af dem. Foruden dette er indtaget af dem også grundlæggende hos sportsmænd og -kvinder, eftersom de bidrager til at opretholde knoglemasse og knoglernes funktion.

Som det sidste vil vi gerne understrege, at du bør være forsigtig med, hvordan du tilbereder sardiner. Det er vigtigt at undgå at stege dem, eftersom det kan øge sandsynligheden for at producere transfedt, hvis man eksponerer lipiderne for høje temperaturer. Transfedt er skadeligt for vores helbred.

Det er altid bedst at tilberede dem ved en lav temperatur såsom i ovnen eller på grillen. De kan også købes på dåse.

  • Naseeb MA., Volpe SL., Protein and exercise in the prevention of sarcopenia and aging. Nutr Res, 2017. 40: 1-20.
  • Jeromson S., Gallagher IJ., Galloway SDR., Hamilton DL., Omega 3 fatty acids and skeletal muscle health. Mar Drugs, 2015. 13 (11): 6977-7004.
  • Cano A., Chedraui P., Goulis DG., Lopes P., et al., Calcium in the prevention of postmenopausal osteoporosis: EMAS clinical guide. Maturitas, 2018. 107: 7-12.
  • Bernadot, Dan. Nutrición para deportistas de alto nivel. Editorial HISPANO EUROPEA, 2016.
  • Hernández Triana, Manuel. “Recomendaciones nutricionales para adultos con sobrepeso corporal.” Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas 27.2 (2008): 0-0.
  • Raimann, Ximena, et al. “Mercurio en pescados y su importancia en la salud.” Revista médica de Chile 142.9 (2014): 1174-1180.
  • Abdelhamid AS., Brown TJ., Brainard JS., Biswas P., et al., Omega 3 fatty acids for the primary and secondary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database Syst Rev, 2018.