Sådan holder du dig i form efter 50

16 november, 2020
Når du når en vis alder, kan det være sværere at holde sig i form, men det handler kun om din attitude og at finde en aktivitet, der passer til dig og får dig til at bevæge dig.

Både mænd og kvinder bør opretholde sunde vaner hele deres liv, hvis de vil holde sig i form efter 50, 60, 70 eller endda 80.

Men efter 50 og efter overgangsalder eller andropause er det vigtigt at holde sig i form for at forhindre almindelige sundhedsproblemer, der opstår på dette stadie af livet.

Nedenfor giver vi nogle tips om, hvordan du forbedrer dit helbred, hvis du er over 50 år.

At være fyldt 50 betyder ikke, at du er gammel!

Tidligere blev en person, der allerede havde opbygget en familie og var tæt på pension, betragtet som “gammel”.

Heldigvis har tingene ændret sig. I dag er dine 50’er det bedste tidspunkt at starte nye rutiner og ændre bestemte vaner.

Medicinsk viden er også kommet langt. For noget tid siden blev det antaget, at det var risikabelt for kvinder at træne efter overgangsalderen. Nu ved vi, hvor godt fysisk aktivitet er for enhver alder.

Fysisk aktivitet i denne del af livet kan arbejde på at modvirke slid, der kommer med tiden.

Anbefalet læsning efter “Sådan holder du dig i form efter 50”:

Motionscentret: 8 ting du ikke bør gøre

Vi anbefaler at vælge motion, som du kan lide og gøre det med mennesker i samme alder.

På denne måde arbejder du ikke kun med din krop, men også dit sind. Derudover anbefaler vi at lave sjove aktiviteter i frisk luft og prøve en time eller en workshop for at holde dit sind i form og styrke din hukommelse og forståelse.

Hvordan man holder sig i form efter de 50

Uanset om du har trænet hele dit liv, eller hvis du aldrig er trådt indenfor en træningssal er det meget vigtigt at komme ind i en øvelsesrutine.

At holde sig i form efter de 50 er ikke en umulig mission. Før du begynder, skal du overveje følgende tips:

1. Beslut dig for hvad dit mål skal være

Aeldre par der cykler

Hvorfor er det det du vil træne? Måske vil du gerne tabe dig. Måske vil du forbedre din balance eller styrke visse dele af din krop. Eller måske du bare gerne vil være sund.

Det kan også være, at du vil klare dit sind lidt,enafstresse eller fra at møde nye mnesker. At holde dit mål klart vil holde dig fokuseret på de dage, du ikke ønsker at kommer ud af huset.

2. Find den rigtige aktivitet

Det betyder at finde noget, der passer til din alder, fysiske opbygning, evner og erfaring. Det kan være svært, men du kan gøre det.

Prøv dem alle, indtil du finder den rigtige. Du vil indse, at du har fundet det, når du ikke har lyst til at gå glip af en time.

3. Skriv det ind i din tidsplan

Aeldre par der loeber i skoven

Derefter skal du bestemme, hvor meget tid du vil sætte til side hver dag eller uge for at dyrke motion. Kombiner dine ærinder med fysisk aktivitet, og du behøver ikke opgive noget.

Få din kalender eller planlægning organiseret, hvis du har mange andre forpligtelser.

4. Tænk på motion som nydelse

At holde sig i form er en langsigtet ting. Hvis du misser en dag eller to, er det ikke verdens ende.

Lad være med at være hård ved dig selv, hvis du en dag ikke har lyst til det, du er syg, eller det regner, og du ikke har lyst til at forlade huset. Tag den tid du har brug for og brug den sammen med din familie, tag en lur eller se en film.

5. Skift din kost

Kvinde der stirrer paa forskellige foedevarer

Glem ikke at en kvindes stofskifte bremses efter overgangsalderen. Således, hvis du spiser som du plejede, vil din vægt øges.

Se en ernæringsekspert for at finde en kost, der passer til din alder og dine behov. Derudover skal du tilføje flere frugter, grøntsager, bælgfrugter og fuldkorn til din daglige kost.

Læs også denne artikel efter “Sådan holder du dig i form efter 50”:

4 gode former for træning for pensionister

Øvelser for at holde sig i form efter de 50

Dernæst anbefaler vi at starte langsomt og let ud, især hvis du ikke træner meget (eller aldrig har gjort det før).

Disse øvelser kan være fremragende, hvis du er over 50:

1. Gå ture

  • Det er den grundlæggende øvelse og anbefales i enhver alder. Det bedste er, at du kan gøre det når som helst og hvor som helst.
  • Det er bedre at gøre det udenfor, men du kan altid bruge løbebanen i træningssalen eller løbebåndet, når det er koldt eller når det regner.
  • Du kan udnytte tiden til at gå en tur med din familie eller med dit kæledyr.
  • Samlet set anbefales en time om dagen. Brug behagelige sko og gå i dit eget tempo.

2. At danse

Aeldre par der danser udenfor - i form efter 50

Et liv uden musik er ikke et liv. Derudover er det at danse så godt for dit helbred.

At holde sig i form efter de 50 kan være det sjoveste i verden, hvis du gør det til musik. Derudover behøver du ikke engang at gå ud … Dans i din stue!

Det er en glimrende måde at forbedre din koordinering på, samtidig med at du øger dit selvværd og oxygenerer dit blod.

3. Lav yoga

Denne gamle praksis er meget god til at holde dig i form efter de 50.

Bare for at nævne nogle fordele, så:

  • Toner dine muskler
  • Gør dig mere fleksibel
  • Forbedrer din balance
  • Føles som følelsesmæssig terapi

Du kan gøre det så hurtigt eller langsomt som du vil, mens du også forbinder med dit indre selv.

4. Svømning

Kvinde der svoemmer - i form efter 50

Svømning er en anden aktivitet, du kan gøre efter overgangsalderen og andropause, da det holder dig i form uden at stresse din krop unødigt.

Du vil træne uden selv at indse det på grund af vandets virkning.

Hvis du ikke ved, hvordan man svømmer, er det nu en god tid at tage nogle timer. Derudover kan du også nyde aktiviteter udført i den lave ende af svømmehallen (som vand aerobiske øvelser).

Da mange svømmehaller er indendørs, er de også tilgængelige om vinteren.

  • Bourdieu, P. (2002). La “juventud” no es más que una palabra· ~. In Sociología y cultura.
  • Caracuel, J. C., & Arbinaga, F. (2010). Repercusión del ejercicio físico sobre la salud. Apuntes de Psicología.
  • Taguenca, J. A. (2009). El Concepto de Juventud. Revista Mexicana de Sociología. https://doi.org/10.2307/3538491