Ultraforarbejdede fødevarer øger cellulær aldring

09 december, 2020
Det er vigtigt at reducere indtaget af ultraforarbejdede fødevarer for at kunne reducere deres bidrag af transfedt og giftige substanser. Lær mere i denne artikel!

Ifølge studier kan indtag af ultraforarbejdede fødevarer øge cellulær aldring. Det knappe bidrag af mikronæringsstoffer fra disse produkter og deres store indhold af kalorier bidrager til processer med iltning. Dette kan også føre til en øget risiko for at udvikle sygdomme på mellem eller lang sigt.

En sund kost skal være baseret på indtag af friske fødevarer. Grøntsager indeholder for eksempel store mængder af fytokemikalier, som hjælper med at forebygge forekomsten af frie radikaler. Disse mikronæringsstoffer er også i stand til at reducere skaden, som celler lider under over længere tid.

I denne artikel vil vi lære dig, hvorfor du bør eliminere eller i det mindste reducere indtaget af ultraforarbejdede fødevarer i din daglige kost.

Ultraforarbejdede fødevarer indeholder transfedtsyrer

Din krop har brug for lipider (fedt). De deltager i flere forskellige fysiologiske reaktioner. De er ansvarlige for blandt andet hormonel homøostase og for at transportere og bevare fedtopløselige vitaminer.

Der er dog forskellige klasser af lipider:

  • Enkelt- og flerumættede fedtsyrer: Specialister anser disse for at være sunde og anbefaler indtaget af dem.
  • Mættede fedtsyrer: Der er nogle kontroverser omkring mættede fedtsyrer. Vi har brug for mere forskning for at kunne vurdere dem korrekt.
  • Transfedt, som er til stede i ultraforarbejdede fødevarer, er skadelige. Hvis man spiser dem regelmæssigt, øger det inflammatoriske processer og cellulær aldring, som det er nævnt i en artikel udgivet i tidsskriftet Advances in Nutrition.
Pommes frites i frituresteger

Læs også: Hvad er bedst: Fedtfattige eller fedtholdige mejeriprodukter?

Akrylamid er til stede i ultraforarbejdede fødevarer

Foruden lipiderne, som påvirker inflammatoriske processer, indeholder ultraforarbejdede fødevarer også andre substanser, der er skadelige for helbredet. Et eksempel er akrylamid, som er et affaldsstof, der fås ved at udsætte stivelse for høje temperaturer.

Dette substans kan fremskynde processerne med cellulær skade og aldring. Regelmæssigt indtag af akrylamid er forbundet med en øget risiko for at udvikle komplekse sygdomme, såsom kræft, ifølge en artikel udgivet i International Journal of Cancer.

Af den årsag anbefaler vi, at man reducerer sit indtag af fødevarer, som kan indeholde dette substans. Både ultraforarbejdede, friturestegte og indbagte fødevarer kan indeholde dette giftige stod.

For at undgå dannelsen af akrylamid anbefaler vi, at man tilbereder fødevarer med stivelse ved lave temperaturer. Den bedste løsning er at koge dem i vand, når det kommer til at reducere deres teratogene aktivitet.

To personer spiser burgere, selvom det er ultraforarbejdede fødevarer

Du vil måske også være interesseret i at læse denne artikel: De essentielle fedtstoffer til hjernen

De har en høj energitæthed

Ultraforarbejdede fødevarer er kendetegnet ved at være rige på fedt og sukkerDette øger deres energitæthed, mens det forværrer tallene forbundet med metabolisk sundhed.

Et for stort indtag af sukker og transfedt er også i stand til at beskadige mikrobiota. Dette kan forårsage ændringer i dets diversitet, hvilket forårsager problemer i fordøjelsen og optagelsen af næringsstoffer.

Af den grund anbefaler vi, at man reducerer sit indtag af denne form for fødevarer. I stedet bør man prioritere at spise friske fødevarer såsom fisk og grøntsager. Det er essentielt at garantere sin forsyning af antioxidanter i kosten for at hjælpe kroppen med at bekæmpe aldringsprocessen.

Reducér dit indtag af ultraforarbejdede fødevarer

Som vi nævnte, indeholder ultraforarbejdede fødevarer mange kalorier og har et lille indhold af essentielle mikronæringsstoffer. De er rige på simpelt sukker, som er substanser, der er forbundet med ringe metabolisk sundhed.

De indeholder også transfedt, hvilket forårsager inflammation og fremmer cellulære aldring. Hvis det ikke var nok, kan de også indeholde affaldsstoffer såsom akrylamid. Disse fremmer forekomsten af kræft og øger risikoen for at udvikle komplekse sygdomme.

Af alle disse årsager anbefaler videnskabsfolk, at man reducerer sit indtag af dem. Vi ved dog, at det er svært at eliminere dem fuldstændig, eftersom de er meget til stede i vores rutiner. Det er derfor nok at reducere indtaget så vidt muligt, mens man også øger sit indtag af friske fødevarer.

Det er samtidig vigtigt at garantere et indtag af grøntsager, som er rige på antioxidanter, da de er ansvarlige for at kæmpe mod dannelsen af frie radikaler og cellulær aldring.

  • Oteng AB., Kersten S., Mechanisms of action of trans fatty acids. Adv Nutr, 2020. 11 (3): 697-708.
  • Pelucchi C., Bosetti C., Galeone C., La Vecchia C., Dietary acrylamide and cancer risk: an updated meta analysis. Int J Cancer, 2015. 136 (12): 2912-22.
  • Rodríguez Hernández, C. (2018). ¿ Consumo de alimentos ultraprocesados?.