Vegetabilsk mælk: Egenskaber og fordele

27 oktober, 2020
For dem, der er laktoseintolerante, findes der en lang række af vegetabilsk mælk, som kan erstatte komælk. Hvorfor anbefaler eksperter dem? Hvad er fordelene ved dem? I dag vil vi fortælle dig alt, hvad du behøver at vide om dem.

Vegetabilsk mælk er et produkt, som er blevet meget populært og gængs de seneste år. Mange vælger dem for at kunne erstatte komælk, eftersom de er et glimrende valg til dem, der er laktoseintolerante. Det er dog vigtigt at have bestemte ting i baghovedet med hensyn til dem for at kunne garantere en god ernæringsmæssig kvalitet.

Hvad er de mulige fordele ved vegetabilsk mælk? Hvornår anbefales det at indtage dem? Dette er blot nogle få af de mange spørgsmål, som folk har med hensyn til disse drikke.

For at give dig en mere klar forståelse for dem, vil vi fortælle dig om deres egenskaber og anvendelsesmuligheder.

Vegetabilsk mælk: En erstatning af komælk

Mælk er et substans, som indeholder mange næringsstoffer. Det er dog ikke et godt valg til dem, der har udviklet laktoseintolerance. Der er variationer af mælk, som mangler denne type sukker, som forårsager ubehag, men deres organoleptiske egenskaber er ikke de samme. Forskellen i smagen kan derfor være utiltalende for nogen.

I de tilfælde er vegetabilsk mælk et glimrende alternativ på grund af de næringsstoffer, som det tilbyder. Deres indhold af protein og fedt er lille, men så længe de ikke indeholder tilsat sukker, er de passende til en kaloriefattig kost.

Disse typer mælk er i nogle tilfælde beriget med essentielle næringsstoffer såsom B-vitaminer. Ifølge et studie udgivet i tidsskriftet Sub-celular Biochemistry er dise vitaminer vigtige, når det kommer til at omdanne energi. Ved at introducere dem i kosten i den rigtige mængde kan man mindske risikoen for skade på celler og DNA.

Vegetabilsk mælk i glas

Måske du også vil være interesseret i at læse: Opskrifter på vegetabilsk mælk

Vegetabilsk mælk er nemmere at fordøje

Noget af det mest bemærkelsesværdige ved vegetabilske drikke er, at de er nemme at fordøje. Eftersom disse produkter er fattige på fedt og protein, passerer de hurtigere gennem mavetarmkanalen og uden at forårsage ubehag.

De er derfor et glimrende valg til at tilføje til kaffe eller milkshake for dem, der lider af smerte i maven eller tarmene. Vegetabilsk mælk er perfekt kombineret med frugter, så man kan også anvende dem til at lave smoothie.

Hvis man har tendens til at lide af problemer relateret til tarmtransit eller fordøjelsesprocessen, så bør man dog tale med en specialist først. I nogle tilfælde er disse lidelser forbundet med ubalance i tarmfloraen. Ifølge et studie, der blev udgivet i Journal of Biomedical Sciencekan tilskud af probiotika hjælpe med at rette op på problemet.

Vegetabilsk mælk indeholder protein

Proteinerne, der er til stede i vegetabilsk mælk, har ikke en høj biologisk værdi. Der er også mindre, end der er i komælk. Vegetabilsk mælk indeholder dog også denne type næringsstoffer.

De er et glimrende valg til dem, der følger en vegansk kost, eftersom de bidrager til at nå behovet for protein. Det er dog vigtigt at bemærke, at proteinerne ikke har en høj biologisk værdi, de mangler essentielle aminosyrer, og deres fordøjelighed kan forbedres.

Som et resultat af det bør de ikke være en persons eneste kilde til protein. Man bør snarere kombinere dem med andre vegetabilske produkter, som indeholder dette mikronæringsstof. For at kunne garantere et optimalt indtag bør man følge indikationerne fra en ernæringsekspert.

Vi anbefaler, at du læser: Grøn proteindrik med hamp

Vær opmærksom på drikkevarer, der indeholder sukker

Når det handler om at købe vegetabilske drikkevarer, bør man være særligt opmærksom på ernæringsmærkerne. Nogle variationer indeholder tilsat sukker. Disse ingredienser forbedrer mælkens smag, men de mindsker også den ernæringsmæssige værdi betydeligt.

Ifølge et studie udgivet i tidsskriftet Advances in Nutrition øger et for stort indtag af simpelt sukker risikoen for at udvikle metaboliske sygdomme. Tilsætning af kulhydrater til vegetabilsk mælk kan derfor påvirke en persons helbred og øge risikoen for at udvikle diabetes.

Det er meget essentielt at læse ernæringsmærkerne på disse produkter. På den måde kan man vælge de variationer, som er fri for tilsat sukker. Man bør derudover indtage dem, der indeholder en større mængde af vegetabilske produkter såsom ris eller havre.

Havremælk

Du kan inkludere vegetabilske drikkevarer i din normale kost

Eksperter anbefaler ikke at erstatte komælk med vegetabilsk mælk, hvis der ikke er noget fysisk behov for det (for eksempel laktoseintolerance eller en allergi over for mælkeprotein). Man kan dog stadig inkludere disse typer mælk i sin daglige kost.

Når målet er at finde en god base til en milkshake eller smoothie, så er vegetabilske drikkevarer mere fordøjelige end mejeriprodukter. I ethvert tilfælde bør man huske at vælge variationer uden tilsat sukker. Ellers vil man indtage et produkt, som mangler ernæringsmæssig værdi.

Som det sidste skal man have i baghovedet, at nogle af disse typer vegetabilsk mælk er beriget med vitaminer og mineraler. Disse produkter er især nyttige, når det kommer til at forebygge underskud.

  • Mikkelsen K., Apostolopoulos V., B Vitaminas and ageing. Subcell Biochem, 2018. 90: 451-470.
  • Johnson RJ., Sánchez Lozada LG., Andrews P., Lanaspa MA., Perspective: a historical and scientific perspective of sugar and its relation with obesity and diabetes. Adv Nutr, 2017. 8 (3): 412-422.
  • Tsai YL., Lin TL., Chang CJ., Wu TR., Lai WF., et al., Probiotics, prebiotics and amelioration of diseases. J Biomed Sci, 2019.
  • Vanga SK, Raghavan V. How well do plant based alternatives fare nutritionally compared to cow’s milk?. J Food Sci Technol. 2018;55(1):10-20. doi:10.1007/s13197-017-2915-y
  • Rizzo G, Baroni L. Soy, Soy Foods and Their Role in Vegetarian Diets. Nutrients. 2018;10(1):43. Published 2018 Jan 5. doi:10.3390/nu10010043
  • Aboulfazli, F., Shori, A. B., & Baba, A. S. (2016). Effects of the replacement of cow milk with vegetable milk on probiotics and nutritional profile of fermented ice cream. LWT, 70, 261–270. https://doi.org/10.1016/j.lwt.2016.02.056