De fire mest fedende fødevarer

16. august 2019
Disse fødevarer er sikkert mere fedende, end du ville tro. Når du har læst denne artikel, vil du helt sikkert begynde at tænke mere over, hvad du spiser af fedende fødevarer.

Mange af de fedende fødevarer, som vi anser for at være sunde, kan faktisk have stor indflydelse på vores forsøg på at tabe os. Ved at vide hvilke, man skal være opmærksomme på, kan du gøre det rigtige valg ved at fjerne dem fra din kostplan.

Hvor sund er din kost egentlig? Hvor meget hjælper det dig i at nå frem til dit mål om at tabe dig? I dag vil vi tale om fire typer af fedende fødevarer, som du nok ikke er klar over virkningerne af.

Du indtager sikkert mindst et par stykker af de følgende varer dagligt uden at vide, at de faktisk står i vejen for at du kan tabe dig. Derfor skal du være opmærksom på disse fedende fødevarer.

Modsat hvad mange folk tror, så er det ikke kun kvantiteten, men også kvaliteten det handler om. Find i denne artikel ud af de fire mest fedende fødevarer, som du bør undgå, hvis du gerne vil tabe dig.

1. Frugtjuice i store mængder

Pas på med at drikke for meget juice

Drikker du ofte frugtjuice i store mængder i stedet for sodavand, fordi du tror, det er sundere?

Desværre bidrager selv friskpresset juice til at tage på i vægt. Det er sandt, at frisk juice er sundt, men den mængde sukker, der kan være i et stort glas juice, overstiger langt det anbefalede af diætister.

Desuden er der ikke den store forskel på at drikke færdiglavet juice fra kartoner og så at drikke sodavand. (De fleste af dem indeholder kun den frugt, som du kan se på billedet på kartonen)

En undersøgelse blandt 49.106 postmenopausale kvinder viste, at de ved et regelmæssigt indtag af 100 % naturlig juice ville tage på i vægt. For at kunne udføre denne undersøgelse blev der taget højde for BMI, alder, livsstil og ændringer i kosten.

Årsagen til denne forøgelse af vægten skyldes det faktum, at juice er med til at give dem mere sukker end fibre, især fordi de fleste dropper selve frugtkødet.

For at vende dette bør man indtage en mindre mængde af juice. Desuden skal du sørge for at tygge frugtkødet med, hvis det er muligt. Det bedste ville afgjort være, at du indtager din frugt hel (ja med kerner og skind også, hvis det er muligt.)

Hvis du ønsker en sød drik, så bland 100 % naturlig juice med vand (eller en dansk vand, hvis du godt kan lide bruset.) Kom ikke mere end 1/3 juice i 2/3 vand. Så må du heller ikke komme andre sødemidler i.

På den måde vil du kunne nedsætte mængden af sukker, du får fra frugt.

2. Rødt kød og pølser

rødt kød indeholder ofte en masse fedt

Rødt kød op pølser er fødevarer med et højt fedtindhold. Desuden er de også rige på kilder til jern og protein, men de er desværre også fulde af mættet fedt. Dette fedt kan give alvorlige problemer, hvis man indtager dem i for store mængder.

For det meste vil det mættede fedt øge den dårlige kolesterolniveau og således øge risikoen for hjerte-kar sygdomme. Desuden vil denne form for fedt hurtigt ophobe sig bestemte steder i kroppen såsom mave og ben.

Hvis du ikke kan leve uden dem, så undgå i det mindste at spise dem stegte: Vælg det, som er tilberedt i ovn eller på en grill i stedet for. Uanset hvilken metode du vælger, så kom ikke mere fedt på det.

Vi anbefaler: Den nye kostpyramide for en sund livsstil

3. Forarbejdede morgenmadsprodukter

Forarbejdede morgenmadsprodukter er også fulde af fedt. TV-reklamer har vænnet os til, at vi skal spise det hver morgen, og de fortæller os, at de er sunde. Men i virkeligheden er de en forhindring for vores velbefindende, især hvis du gerne vil tabe dig.

Forarbejdede morgenmadsprodukter indeholder store mængder af sukker eller giftige sødemidler og fedt. Vi vil ikke engang begynde på at snakke om de øvrige ingredienser, de indeholder.

Hvis du kan lide cornflakes eller morgenmadsprodukter, så skal du vælge nogle naturlige såsom havregryn, quinoa og hvedekerner. Du kan supplere med frisk frugt, nødder og 100 % ren honning. Uanset hvor sunde dine ingredienser er, så skal du altid være opmærksom på mængden, du indtager. Alt med måde, da selv for meget vand kan dræbe dig!

Desuden er boghvede en glimrende kilde til fiber for folk med cøliaki eller som ikke kan tåle gluten.

4. Light produkter er også fedende fødevarer

Undgå light produkter

Ironisk nok og sikkert stik modsat af hvad du tror, så er light produkter mellem de mest fedende fødevarer på markedet. Det er ret almindeligt at finde alle mulige mærker af smart udseende, der tilbyder deres normale produkter i en light udgave.

Grundlæggende vælger vi den sidste… tja fordi den er light, ikke? Det står der jo på dåsen! Men de fleste “light” produkter er normalt fulde af sodium, fedt og andre gifte, kunstige sødemidler, der skal kompensere for manglen på smag for det, der er blevet udskiftet.

Ideelt set skal du indtage hele uindpakkede fødevarer i de rette mængder. Hvis du er i tvivl om noget, så opsøg en diætist, der kan hjælpe dig med at finde frem til de typer madvarer, du kan spise mere af i de rette mængder.

En anden fordel ved at skippe “light” produkterne er, at det vil spare dig penge, fordi de har en tendens til at være dyrere på grund af deres mere komplicerede fremstilling.

Læs også: 9 fødevarer du ikke troede indeholdte så meget sukker

Begræns dit indtag af fedende fødevarer

Nu da du ved, hvilke fødevarer der er fedende, bør du begrænse indtaget af dem. Som du kan se, er der nogle alternativer, som vil gøre det muligt for dig at undgå det. Gør det for dit helbreds skyld.

  • Wojcicki, J. M., and Heyman, M. B. (2012). “Reducing Childhood Obesity by Eliminating 100% Fruit Juice”, American Journal of Public Health, 102 (9): 1630-1633.
  • Cassady, B. A.; Considine, R. V., and Mattes, R. D. (2012). “Beverage consumption, appetite, and energy intake: what did you expect?”, The American Journal of Clinical Nutrition, 95 (3): 587-593.
  • Micha, R.; Wallace, S. K., and Mozaffarian, D. (2010). “Red and Processed Meat Consumption and Risk of Incident Coronary Heart Disease, Stroke, and Diabetes Mellitus. A Systematic Review and Meta-Analysis”, Circulation, 121 (21): 2271-2283.
  • Tate, D. F.; Turner-McGrievy, G.; Lyons, E., et al. (2012). “Replacing caloric beverages with water or diet beverages for weight loss in adults: Main results of the Choose Healthy Options Consciously Everyday (CHOICE) randomized clinical trial”, The American Journal of Clinical Nutrition, 95 (3): 555-563.