9 fedtforbrændende fødevarer du bør spise ofte

18. marts 2019
Fedtforbrændende fødevarer, som selleri, kan hjælpe dig med at tabe dig. Hvis det er dit mål, vil du elske denne liste over fødevarer, du bør spise ofte for at opnå vægttab.

Ønsker du at tabe dig gennem den mad du spiser? Er du træt af at prøve superbegrænsende diæter, der ikke gør dig mæt? Så er der nogle fødevarer du bør spise ofte for at forbrænde fedt, som du bør vide om.

Naturen tilbyder dig et bredt udvalg af fedtforbrændende fødevarer du bør spise, og som hjælper med vægttabsprocessen.

Det bedste er, at du kan vælge dem, du bedst kan lide. Og du kan tilberede dem på forskellige måder. Eftersom dette er fødevarer, du bør spise ofte, er det bedst at vælge dem, du synes bedst om.

Hvis dit mål er at reducere dit kropsfedt, er et af de første skridt at spise en varieret kost, der er rig på fedtforbrændende fødevarer.

Husk, at du aldrig bør misbruge mad. Og det er altid godt at få specifikke råd fra en læge eller ernæringsekspert. Hvis du har nogen sygdomme, er det en god idé at søge råd fra begge.

De bedste fedtforbrændende fødevarer du bør spise ofte

1. Æg er en af de fedtforbrændende fødevarer du bør spise oftere

Æg er rige på proteiner

Den første af de fedtforbrændende fødevarer er æg. Mange mennesker vil være skeptiske på grund af æggeblommen.

Æg er dog en af de vigtigste kilder til protein. Dette skyldes både de fordele, de giver og den lave pris.

Det er en god idé at erstatte højt kalorieindhold med æg. Derudover kan du tilberede dem på flere forskellige måder.

  • De bedste opskrifter omfatter grøntsager med en minimal mængde fedt.
  • Husk, at nogle eksperter siger, at du ikke bør spise mere end to æg om dagen.
  • Hvis du vil holde dig væk fra alle fedtstoffer, kan du nøjes med at spise hviderne. Men de fleste eksperter er enige om, at det ikke er nødvendigt at gøre dette for vægttab.

2. Selleri

Selleri er fantastisk til vægttab på grund af dets høje vand- og fiberindhold. Disse tilskynder til hurtig madfordøjelse.

  • Du kan tilføje det til frugtsmoothies, supper og salater. Ved at gøre dette kan du bedre udnytte dets rensende og naturlige afførende egenskaber.

Dette er absolut en af de fødevarer, du skal spise hver dag for vægttab.

På grund af dets mange fordele, anbefaler vi altid at have nogle selleristilke derhjemme. De kan være meget billige, da dette er en af de nemmeste grøntsager at dyrke. Det betyder, at du kan spare mange penge, hvis du beslutter dig for at have en lille køkkenhave i din have.

3. Krydrede fødevarer

Måske har du ikke hørt om de store fedtforbrændingsfordele, som chili og stærke peberfrugter har.

  • Du bør vide, at disse fødevarer er rige på antioxidanter og C-vitamin. Capsaicin i peberfrugter kan hjælpe med at forbrænde noget af dit lagrede kropsfedt.

Du behøver ikke at spise mad, der er alt for krydret. Tilsæt en chili eller en stærk peberfrugt til dine retter for at nyde fordelene uden det stærke spark.

4. Grøn te

Grøn te er en af de mest anbefalede fødevarer du bør spise oftere

Grøn te er en af de mest anbefalede fedtforbrændende fødevarer. Ideelt set bør du drikke 3 til 4 kopper om dagen.

Dens antioxidante egenskaber hjælper med at rense din krop. Nogle hævder, at det også øger dit stofskifte.

Hvis teen er for bitter for din smag, skal du bruge den som en base for dine smoothies.

Læs også:

Hvordan man drikker grøn te for at få flest af dets fordele

5. Yoghurt, en af de fødevarer du bør spise oftere

Folk har kendt til yoghurtens slankende egenskaber i århundreder. Det siges, at grækerne holdt deres kroppe tynde ved at spise denne store fedtforbrænder.

Men ikke alle yoghurt er lige gode til vægttab. For virkelig at tabe dig, skal du vælge fedtfattig yoghurt naturel. Det skal også være sukkerfrit og uden konserveringsstoffer.

Det er desværre ikke så nemt. Mange kommercielle mærker mangler disse egenskaber. Som følge heraf skal du læse etiketterne grundigt.

Hvis du ikke kan lide smagen af yoghurt naturel, kan du tilføje et stykke naturlig frugt eller en teskefuld honning til den.

Læs også:

Naturlig hjemmelavet yoghurt, der er nem at lave

6. Fisk

Spis masser af fisk

Dette er en endnu en god fødevare til at forbrænde kropsfedt. De bedste muligheder er:

  • Tun
  • Laks
  • Ørred
  • Ansjoser
  • Sardiner

Disse slags fisk øger dit stofskifte. De er også rige på omega-3 fedtsyrer. Disse fedtsyrer hjælper med at bekæmpe ophobning af fedt i dine årer og arterier.

7. Sojamælk

Proteinerne i sojamælk gør det til en af ​​de bedste fedtforbrændere. Det gør også, at du føler dig mæt efter at have drukket det. Dertil kommer indholdet af calcium og vitaminer, som er gode for dit generelle helbred.

Sojamælk har den fordel, at det er nemt at blande med andre ting, så du kan:

  • Blande det med frugt for at give det smag.
  • Bruge det som en base for dine smoothies.
  • Spise det med fuldkorn, såsom havre.

8. Fuldkorn

Hvilken slags korn tilføjer du til din daglige kost? De fleste vælger raffinerede korn som hvide ris eller almindelig pasta.

Det er altid bedre at bruge sundere muligheder som:

  • Vilde eller hele ris
  • Majs
  • Fuldkornshvede
  • Havre

Du bør spise den grovest mulige udgave af disse fødevarer, fordi din krop kan bruge mere energi til at fordøje dem. Dette får din krop til at blive ved med at forbrænde fedt.

Du bør ikke spise de raffinerede versioner af korn. Undgå enhver frugt med sødestoffer. Disse er ikke de typer fødevarer, du bør spise ofte, hvis du vil tabe dig.

9. Frugt

Frugter er fedtforbrændende fødevarer

Frugter er fedtforbrændende fødevarer, der er rige på antioxidanter og C-vitamin. De er en vigtig fødevare i enhver kost. Dette gælder især fordi de fleste af dem indeholder store mængder vand.

Mens mange af dem kan hjælpe dig med at tabe kropsfedt, er de bedste:

  • Melon
  • Vandmelon
  • Citrusfrugter (grapefrugt, appelsin, citron)
  • Papaya
  • Æbler
  • Vindruer

Noget at være forsigtig med er den mængde du spiser. Du vil ikke tabe dig ved at spise for meget frugt. Faktisk kan du kompromittere dit blodsukkerniveau, hvis du spiser for meget.

For at undgå dette skal du begrænse de mængder frugt, du spiser per dag.

 

  • Vander Wal JS et al. “Egg breakfast enhances weight loss”, Int J Obes (Lond). 2008 Oct;32(10):1545-51.
  • Wall R et al. “Fatty acids from fish: the anti-inflammatory potential of long-chain omega-3 fatty acids”, Nutr Rev. 2010 May;68(5):280-9.
  • Beck EJ et al. “Oat beta-glucan increases postprandial cholecystokinin levels, decreases insulin response and extends subjective satiety in overweight subjects”, Mol Nutr Food Res. 2009 Oct;53(10):1343-51.
  • Lejeune MP et al. “Effect of capsaicin on substrate oxidation and weight maintenance after modest body-weight loss in human subjects”, Br J Nutr. 2003 Sep;90(3):651-59.
  • Han SF et al. “Lipolysis and thermogenesis in adipose tissues as new potential mechanisms for metabolic benefits of dietary fiber”, Nutrition. 2017 Jan;33:118-124.
  • Ortinau LC et al. “Effects of high-protein vs. high- fat snacks on appetite control, satiety, and eating initiation in healthy women”, Nutr J. 2014 Sep 29;13:97.
  • Venables MC et al. “Green tea extract ingestion, fat oxidation, and glucose tolerance in healthy humans”, Am J Clin Nutr. 2008 Mar;87(3):778-84.