To fødevarer, du skal skære ud af din kost for at reducere hævelse og tabe dig

Der er visse fødevarer, som du bør skære ud af din kost for at reducere hævelser og tabe dig. Vi vil fortælle dig alt om to af dem.
To fødevarer, du skal skære ud af din kost for at reducere hævelse og tabe dig
Leidy Mora Molina

Bedømt og godkendt af sygeplejerske Leidy Mora Molina.

Sidste ændring: 09 januar, 2023

Der er en række fødevarer, især to, som bør reduceres i kosten for at reducere hævelse og tabe sig. Årsagen til beslutningen om at udelade dem ligger i tilstedeværelsen af Advanced Glycation Endproducts, bedre kendt som AGE’er eller avancerede glykerede slutprodukter.

AGE’er dannes i blodet efter indtagelse af visse fødevarer, men de kan også være til stede i produkter, der er tilberedt på en bestemt måde. Disse inflammatoriske forbindelser findes i almindelige fødevarer i den vestlige kost, som er fyldt med ultraforarbejdede fødevarer og kulhydrater.

De er ikke kun forbundet med inflammation og vægtøgning, men også med hjerte-kar-sygdomme og fødevareallergier.

Læs videre, for vi vil afsløre, hvilke to fødevarer du bør reducere, og andre videnskabelige detaljer, der er blevet opdaget ved at undersøge disse forbindelser.

Du kan reducere hævelse og tabe dig ved at reducere disse to fødevarer

Ved at reducere forbruget af fedholdigt kød og mejeriprodukter vil du bemærke et fald i inflammation i din krop. Som en associeret effekt vil du tabe dig.

Dette bekræftes af en undersøgelse offentliggjort i Obesity, Science & Practice, hvori det hævdes, at en diæt, hvor de indtagne fødevarer primært er af vegetabilsk oprindelse, reducerer AGE’er med 79 %.

På den anden side understreger forskningen, at regelmæssige måltider med fersk kød og mejeriprodukter også mindsker tilstedeværelsen af disse forbindelser, men kun med 15 %.

“Blot at skifte fra fedholdigt kød og mejeriprodukter til en mager plantebaseret kost gav et betydeligt fald i avancerede glykerede slutprodukter.”

-Kahleova et al. (2022)-

Forfatterne forklarer også, at dette sker, fordi AGE’er findes i en højere koncentration i animalske fødevarer. Hvis man vælger plantebaserede fødevarer, vil det bidrage til et bedre helbred.

Især fordi AGE’er påvirker markører for metabolisk sundhed. Derfor forbedrer en reduktion af de to nævnte fødevarer, blandt andre termisk aggressive præparater, insulinfølsomheden (en beskyttende faktor mod diabetes).

Forskellige bøffer

Vi tror, at du også vil nyde at læse denne artikel: 6 sundhedsmæssige fordele ved papaya, bevist af forskning

Men hvorfor opildner AGE’er det indre miljø?

Som beskrevet af de forskere, der er involveret i dette fund, opildner AGE’er det indre miljø og bidrager til vægtøgning, når protein eller fedt kombineres med glukose i blodet. Det er på dette tidspunkt, at de ud over at forårsage inflammation også skaber oxidativt stress.

Denne sidste faktor er en udløsende faktor for udbruddet af kroniske sygdomme såsom type 2-diabetes og perifer arteriel sygdom. I artiklen understreges det, at forbruget af de to førnævnte fødevarer hos en person med metabolisk syndrom er endnu farligere. For produktionen af AGE’er bliver mere aktiv.

Denne vigtige konklusion blev muliggjort gennem en analyse af 244 deltagere, der blev opdelt i to grupper. Den første gruppe indtog en plantebaseret, fedtfattig kost, mens den anden gruppe ikke havde nogen ændring i deres kost.

Forsøget varede 16 uger, i løbet af hvilke patienterne blev analyseret. De gennemgik kontrolmålinger af deres kropssammensætning, fedt- og muskelproportioner og blodprøver for at identificere niveauet af insulinresistens.

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: Hvad er hyperinsulinæmi?

Hvidt kød er en af de to fødevarer, der bør reduceres, hvis du vil reducere hævelse

Til manges overraskelse er blandt de fødevarer, der bør reduceres (kød og mejeriprodukter), hvidt animalsk protein. Historisk set har dette stået som et af de sundeste.

I denne undersøgelse blev det imidlertid fastslået, at det var meget vigtigt at reducere mængden af hvidt kød. For det tegnede sig for 59 % af AGE’erne fra kød. Til sammenligning bidrog andre kilder til animalsk protein, f.eks. forarbejdet kød, kun med 27 %.

Kylling på et skærebræt

Andre negative virkninger af AGE’er på helbredet

Andre undersøgelser, der har fokuseret på de negative sundhedsmæssige virkninger af AGE’er, viser, at en stigning i disse komponenter hos personer med diabetes og kronisk nyresygdom har større virkninger på deres helbred.

På den anden side er der blevet taget fat på sammenhængen mellem AGE’er og tilstande som hukommelsesforringelse, polycystisk ovariesyndrom, sårheling, parodontitis, erektil dysfunktion, obstruktiv søvnapnø, Alzheimers og skizofreni.

Avancerede glykerede slutprodukters rolle i forbindelse med kræft er ikke uvæsentlig. Ifølge en undersøgelse fra 2020 interagerer disse forbindelser med receptorer i den menneskelige krop kaldet RAGE, som er i stand til at aktivere andre stoffer, der er forbundet med ondartet omdannelse af celler.

Således forsøger mere og mere forskning at afsløre, hvorfor tilfældene af diabetes og kræft er stigende i verden. Forbindelsen mellem de to sygdomme kan ligge i ernæringen. AGE’er kan være medansvarlige for begge sygdomme.

Det er derfor vigtigt at ændre kosten og livsstilen for at reducere avancerede glykerede slutprodukter. Ud over at fokusere på vægttab er anbefalingen at forebygge denne type sygdom.

Vi opsummerer, at ifølge denne undersøgelse lykkedes det patienter, der reducerede to fødevarer (kød og mejeriprodukter med en høj procentdel af fedt), at tabe et halvt kilo.

Det kan interessere dig ...
9 tips til naturligt at reducere inflammation i maven
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
9 tips til naturligt at reducere inflammation i maven

Mange mennesker, der har forsøgt at tabe sig, vil også reducere inflammation i maven, fordi det er en vanskelig opgave, selvom du smider en masse k...



  • Dariya, B., & Nagaraju, G. P. (2020). Advanced glycation end products in diabetes, cancer and phytochemical therapy. Drug Discovery Today25(9), 1614-1623.
  • Hana Kahleova,Tatiana Znayenko-Miller,Jaime Uribarri,Richard Holubkov,Neal D. Barnard. Dietary advanced glycation products and their associations with insulin sensitivity and body weight: A 16-week randomized clinical trial. Obesity Science and Practice. 2022. Doi: https://doi.org/10.1002/osp4.646
  • Prasad C, Davis KE, Imrhan V, Juma S, Vijayagopal P. Advanced Glycation End Products and Risks for Chronic Diseases: Intervening Through Lifestyle Modification. Am J Lifestyle Med. 2017 May 15;13(4):384-404. doi: 10.1177/1559827617708991. PMID: 31285723; PMCID: PMC6600625.
  • Wang M, Yang Y, Liao Z. Diabetes and cancer: Epidemiological and biological links. World J Diabetes. 2020 Jun 15;11(6):227-238. doi: 10.4239/wjd.v11.i6.227. PMID: 32547697; PMCID: PMC7284016.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.