Hvad har succesrige slankekure til fælles?

24. april 2020
At følge en dårlig slankekur kan være en af de største årsager til for tidlig død og kroniske sygdomme. Tværtimod er succesrige slankekure forbundet med en øget forventet levealder.

I dag er vægttabsindustrien milliarder værd. At tabe sig lader til at være drømmemålet for millioner af mennesker. Selvom tilhængere af hver slankekur forsvarer deres plan og forsikrer om, at deres er den bedste, er virkeligheden, at de sundeste og mest succesrige slankekure har mange ting til fælles.

Det er vigtigt at skille skidt fra kanel, når det kommer til slankekure, og vide hvad der fungerer og hvad der ikke gør. Hvis du analyserer alle typer effektive og videnskabeligt dokumenterede slankekure og ser, hvad de har til fælles, opdager du de rigtige nøgler til at forblive slank.

Hvad succesrige slankekure har til fælles

Ifølge en Yale University-undersøgelse er succesrige slankekure baseret på naturlige fødevarer og meget få forarbejdede produkter. For at du kan forstå dette bedre, deler vi nedenfor de ting, disse slankekure har til fælles.

1. Kan følges på lang sigt

En god slankekur skal blive en del af din livsstil, hvilket er grunden til, at sunde slankekure er lette at følge på lang sigt. Faktisk siger eksperter, at de bør blive en simpel livslang vane.

At følge dårlige slankekure kan være en af ​​de største årsager til for tidlig død og kroniske sygdomme. Derimod er succesrige slankekure forbundet med en øget forventet levetid, ifølge Yale University.

Læs også: Slankekur eller sund kost? Hvad er bedst?

I modsætning til ‘mirakel’-kure, har succesrige slankekure langsigtede mål og kan anvendes som en livsstil.

Kvinde med sunde fødevarer illustrerer succesrige slankekure

2. Succesrige slankekure eliminerer sukker

Dette kan lyde som mennesker, der tror på “low carb” diæter. Imidlertid er begrænsning og endda fjernelse af hvidt sukker blevet et punkt, de fleste er enige om. Selv Verdenssundhedsorganisationen anbefaler det.

I dag ved vi, at sukker får leveren til at producere kropsfedt og øger det dårlige kolesterol- og triglyceridniveau. Generelt forstyrrer indtagelse af sukker fysisk og mentalt velvære.

3. Medtager grøntsager

Selv lav-kulhydratholdige diæter, såsom paleo-diæten, fremhæver vigtigheden af ​​at spise masser af grøntsager (broccoli, artiskokker, grønne bønner, kål, spinat og peber, blandt andet).

Selvom nogle slankekure, der fungerer, kan begrænse indtaget af frugt (selvom alle accepterer nogle lavglykemiske frugter såsom grønne æbler eller bær), går de også ind for forbrug af grøntsager.

4. Anbefaler moderat vægttab

Slankekure med fokus på højt indtag af protein eller Perricone-diæten, der er rangeret blandt de bedste vægttabs-diæter af European Association for the Study of Obesity (EASO), fremmer sundt vægttab, fordi deres mål er, at folk taber ekstra kilo og forbedrer deres helbred.

Slankekure, der hjælper dig med at tabe dig gradvist, er som regel mere succesrige, fordi de hjælper dig med at opretholde resultaterne. De forårsager heller ikke bivirkninger.

Glad kvinde på vægt

5. Succesrige slankekure fokuserer på kvalitet

Dette skyldes, at det ikke kun er, hvor meget mad du spiser, der betyder noget, men at de ting, du spiser, er af højeste kvalitet. Det betyder ikke, at alt skal være økologisk og frisk, da der er produkter som fuldkornspasta, der er sunde.

Læs også: Udskift kommercielt morgenmad med fuldkornsprodukter

6. Fjerner transfedtsyrer og begrænser vegetabilske fedtstoffer

Læger er nået til enighed om transfedtstoffer (identificeret på etiketterne som “delvist hydrogeneret” eller “hydrogeneret fedt”) for længe siden: De er de værste fedtstoffer. Selv Californien har forbudt restauranter at bruge dem.

Transfedtstoffer er kunstige fedtstoffer (produceret industrielt af vegetabilske olier), der kan føre til betændelse, hjerte-kar-sygdomme og mange andre sundhedsmæssige problemer.

Industrielle vegetabilske fedtstoffer (lavet af solsikke, sojabønner og majs) er noget begrænset i alle succesrige slankekure. Disse fedtstoffer er forbundet med oxidation, betændelse og vaskulære problemer. I stedet anbefaler alle succesrige slankekure ekstra jomfru olivenolie.

7. De er mættende

Du behøver ikke at sulte dig selv for at tabe dig eller bekæmpe diabetes. Sunde slankekure inkluderer de rigtige mængder mad, kalorier og næringsstoffer for at sikre, at du altid er mæt, og at din krop har den energi, den har brug for.

Nu hvor du ved, hvad succesrige slankekure har til fælles, anbefaler vi, at du følger den, der bedst passer til dine behov. Hvis du er i tvivl eller har spørgsmål, skal du kontakte en professionel. Din læge eller ernæringsfysiolog kan hjælpe dig med at vælge en slankekur i henhold til din aktuelle helbredstilstand, alder og vaner, blandt andre faktorer.

  • Can We Say What Diet Is Best for Health? D.L. Katz and S. Meller. Annual Review of Public Health 2014 35:183-103 annualreviews.org/action/showCitFormats?doi=10.1146%2Fannurev-publhealth-032013-182351.
  • Harvard Health. The Perfect Diet. https://www.health.harvard.edu/diet-and-weight-loss/the-perfect-diet
  • Pérez-Cueto, Federico J.A. (2015). ¿Dieta sostenible y saludable?: Retrospectiva e implicancias para la nutrición pública. Revista chilena de nutrición, 42(3), 301-305. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182015000300012