Jogging og løb: Hvad er forskellen?

09 marts, 2021
Løb har mange sunde fordele. Men er jogging og løb det samme? Lad os se på, hvad hver af disse discipliner består af, og hvordan de er forskellige.

Løb er en fysisk aktivitet, som har mange fordele for helbredet, så længe det bliver udført ordentligt og i en ideel sundhedsmæssig tilstand. Det er også en populær motionsform. Men er alle, der løber, løbere? Og hvad så med jogging? Er jogging og løb det samme?

Sandheden er, at jogging og løb ikke er det samme. Begge aktiviteter minder dog om hinanden. Det er der ikke nogen tvivl om! I sidste ende er løb jo løb. Men forskellen mellem disse to discipliner betyder meget, især når man ser på teknikken, særligt for amatøratleter.

Det er grundlæggende at vide, hvad vi laver for at lede efter de rigtige informationer. For at gøre rede for det vil vi se på, hvad jogging er, hvad løb er, og hvad forskellene mellem jogging og løb er.

Hvad er jogging?

Bogstavligt talt betyder jogging “at trave”. Det vil sige at løbe i et langsomt tempo. Det er derfor en high-impact motionsform. Selvom det forårsager stress på leddene, især knæene, er det meget mindre end ved andre sportsformer.

Jogging fremmer træning af aerob resistens og øgningen af fysisk ydeevne uden de ulemper, som mere intense motionsformer kan forårsage. Det gør det perfekt til procceser med bedring og heling.

Jogging er også stærkt anbefalet til personer, der ønsker at udføre middel til moderat intens aerob motion og ikke kan eller ønsker at motionere intenst.

Fordelene ved jogging

Jogging har mange sundhedsmæssige fordele for enhver alder, så længe ens sundhedsmæssige tilstand tillader det.

På dette tidspunkt er det nødvendigt at stoppe op et øjeblik og huske på, at det er vigtigt at tale med en læge, før man udfører nogen high-impact fysisk aktivitet eller en, som kan være risikabel. I dette tilfælde er det skader i de nedre lemmer eller hjertekarsygdomme.

Når det er sagt, er de primære fordele ved jogging ifølge forskellige videnskabelige studier de følgende:

  • Forhindrer overvægt.
  • Forbedrer hjertets funktion og hjertekarsundheden gennem forbedret optagelse af ilt, øgning af godt kolesterol eller HDL, reducering af triglycerider og sænkning af blodtrykket.
  • Øger insulinresistens.
  • Reducerer blodpladeaggregering og øger fibrinolytisk aktivitet, hvilket forebygger patologisk koagulation.
  • Reducerer værdierne for systemisk inflammation.
  • Forbedrer psykologisk funktion.
En gruppe løbere udenfor

Måske denne artikel også vil interessere dig: Motions indvirkning på hjernen og dens funktioner

Hvad er løb?

Når vi taler om løb, mener vi løb som en del af organiseret træning, der er en del af en plan med specifikke mål og følger konkrete teknikker. Med andre ord lyder det meget professionelt.

Løb involverer high-impact, ret intense aerob øvelser, hvor man løber i et tempo på omkring 10 minutter per 1,6 km. Det vil sige, at det maks tager 10 minutter at løbe 1,6 km.

Vi anbefaler, at du også læser: Hjemmemidler til at behandle løberknæ

Fordele ved løb

Fordelene ved løb er forbundet med intensiteten af motionsformen. Når man overvejer det, har forskellige studier fundet ud af, at denne fysiske aktivitet:

  • Fremmer sunde knogler, led og hjertekarsystem, hvilket øger hjertet og lungernes ydeevne.
  • Styrker muskler og øger fibrenes styrke midt i kroppen (kernen).
  • Hjælper med at holde vægten og fremmer vægttab.
  • Lindrer stress.

Til disse fordele må vi tilføje alle dem, der gælder for jogging, som vi nævnte ovenstående.

Jogging og løb: Hvad er de primære forskelle?

Den primære forskel mellem jogging og løb er tempoet og intensiteten af motionsformen. Som vi allerede har nævnt, anses en person, der løber, som en løber, når det højst tager 10 minutter at løbe en distance på 1,6 km.

En anden af de primære forskelle mellem jogging og løb handler om tilgangsvinklen til motionsformen. Personer, der udøver jogging, tager ud at løbe, fordi de nyder en periode med aerob motion. Løbere følger dog en træningsplan med etablerede mål og meget tydelige vejledninger.

Det indebærer en betydelig forskel i teknologi, udstyr, mad og motivation. Løbere vælger for eksempel som regel deres sko og tøj med stort omhu. Det, de spiser og drikker før, under og efter træning er også meget vigtigt.

Kvinde løber på trappe

Du kan udføre jogging og løb afhængigt af dit helbred

Selvom løb er en meget populær sportsgren lige nu, er det ikke noget for alle. Det afhænger af, om din fysiske form tillader denne form for træning, da det kræver en god form og tilstrækkelig kapacitet af lunger og hjerte. Man kan selvfølgelig træne alle disse områder.

Personer, som aldrig har løbet før og ønsker at nyde fordelene ved denne motionsform, kan begynde med at jogge, mens de supplerer denne aktivitet med andre øvelser. Med tiden kan man måske tage det skridtet videre og blive en løber.

På samme tid må vi ikke glemme om skader. Jo mere intens motionen er, jo større risiko er der for skadeDet samme er sandt omkring ujævne terræner, huller i vejen eller uventede glatte områder.

En sidste anbefaling: Hvis du beslutter dig for at løbe, så gør det ikke uden gode sko, der er tilpasset til dine fødder og måden, du bevæger dig på. En del af den indledende investering er et par gode løbesko.

  • Pedisic Z, Shrestha N, Kovalchik S, Stamatakis E, Liangruenrom N, Grgic J et al. Is running associated with a lower risk of all-cause, cardiovascular and cancer mortality, and is the more the better? A systematic review and meta-analysis. British Journal of Sports Medicine. 2019;54(15):898-905. Disponible en: https://bjsm.bmj.com/content/54/15/898
  • European Society of Cardiology. Regular jogging shows dramatic increase in life expectancy [Internet]. 2012. Disponible en: https://www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Press-releases/Regular-jogging-shows-dramatic-increase-in-life-expectancy
  • Lin W, Chan C, Liu Y, Yang A, Tsai S, Kuo P. Performing different kinds of physical exercise differentially attenuates the genetic effects on obesity measures: Evidence from 18,424 Taiwan Biobank participants. PLOS Genetics [Internet]. 2019;15(8):e1008277. Disponible en: https://journals.plos.org/plosgenetics/article?id=10.1371/journal.pgen.1008277
  • Lee D, Pa4. Lee D, Pate R, Lavie C, Sui X, Church T, Blair S. Leisure-Time Running Reduces All-Cause and Cardiovascular Mortality Risk. Journal of the American College of Cardiology [Internet]. 2014;64(5):472-481. Disponible en: https://bjsm.bmj.com/content/54/15/898te R, Lavie C, Sui X, Church T, Blair S. Leisure-Time Running Reduces All-Cause and Cardiovascular Mortality Risk. Journal of the American College of Cardiology [Internet]. 2014;64(5):472-481. Available from: https://bjsm.bmj.com/content/54/15/898
  • Lee, Duck-chul, et al. “Running as a key lifestyle medicine for longevity.” Progress in cardiovascular diseases 60.1 (2017): 45-55.
  • WILLIAMS P. Relationship of Running Intensity to Hypertension, Hypercholesterolemia, and Diabetes. Medicine & Science in Sports & Exercise [Internet]. 200;40(10):1740-1748. Disponible en: https://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2008/10000/Relationship_of_Running_Intensity_to_Hypertension,.5.aspx