Top 10 sunde fordele ved bananer

11 oktober, 2018
De er gode for huden, fordøjelsessystemet og for humøret. De bekæmper anæmi og de er mættende! Der er ingen undskyldning for ikke at inkludere bananer i din kost.

I årevis troede man, at bananer bidrager til  fedme, fordi de indeholder mere sukker og kalorier end de fleste frugter.

Men dette dårlige ry er ved at blive en saga blot. Det er blevet vist, at bananer er en kilde til vigtige næringsstoffer. De kan med fordel inkluderes i enhver form for kur.

Mange mennesker er nu begyndt jævnligt at spise bananer som en del af deres daglige kost. Ikke alene er de nærende, men de er også meget alsidige og øger følelsen af velvære.

Vi bør også påpege, at de er rimeligt billige og tilgængelige året rundt.

Bananer kan nydes på et hvilket som helst tidspunkt. Nedenfor vil vi vise dig 10 vigtige fordele, som du kan drage fordel af.

1. Hold fordøjelsessystemet sundt

2-fordoejelse

Bananer indeholder en vigtig mængde fibre, der fremmer gode tarmbevægelser, hvilket bekæmper forstoppelse.

Det fungerer som et naturligt middel mod mavesår, da de neutraliserer mavesyre og beroliger irritation.

De hjælper også med at beskytte systemet mod angreb fra visse bakterier, der forårsager gastrointestinale problemer.

Dens fructoligosaccharider fungerer som et probiotisk supplement, som plejer de gavnlige bakterier i tarmen og producerer fordøjelsesenzymer for bedre optagelse af næringsstoffer.

2. Styrker musklerne

Takket være deres indhold af kalium styrker bananer musklerne og hjælper kroppen med at restutiere hurtigere efter træning.

3. Bekæmper udmattelse

3-udmattelse

At føle sig svag og træt kan behandles ved at spise bananer. Det er en naturligt opkvikker, der øger energi og forsyner kroppen med vigtige næringsstoffer.

4. Godt for blodtrykket

Overskydende natrium og mangel på kalium i kroppen er en af grundene til, at blodtryksniveauer kan være så svære at administrere.

Heldigvis indeholder denne frugt betydelige mængder af kalium, hvilket er gavnligt for dem, der lider af hypertension.

5. Reducerer risikoen for kardiovaskulær sygdom

4-hjerte-sundhed

At hjælpe med at kontrollere blodtrykket er ikke den eneste sunde fordel, bananer har at tilbyde for det kardiovaskulære system.

Dens egenskaber hjælper med at holde hjerteslagene stabile, og takket være dens fiberindhold hjælper den med at styre dårlige kolesteroltal og forebygger åreforkalkning.

6. Bananer er mættende

De gør dig ikke fed. Det er faktisk en god vægttabsfrugt, fordi de er utroligt mættende i forhold til deres energiindhold. De indeholder masser af gode kulhydrater og fibre.

De kan hjælpe med at bekæmpe lækkersult, og er en sund måde at holde sulten på afstand i længere tid.

7. Bananer for smuk hud

Bananers mange vitaminer og mineraler er virkelig godt for huden. De er nyttige som masker men kan også nære huden indefra og ud.

Deres antioxidantiske egenskaber bekæmper celleskader og hjælper reparation af væv for at forhindre tidlige rynker.

8. Bekæmper anæmi

bananer

De har højt indhold af jern, et essentielt mineral for produktionen af hæmoglobin i blodet, en afgørende faktor for behandling af anæmi.

9. Forbedrer humør

Mange mennesker sværger, at bananer er det bedste antidepressiv. De er lækre, de har ingen bivirkninger og de er til gavn for hele kroppen.

De indeholder en essentiel aminosyre kaldet tryptophan, som stimulerer produktionen af serotonin i hjernen, hvilket forbedrer humøret, forebygger søvnløshed og øger følelsen af velvære.

10. Fordele ved bananer for nervesystemet

Banan forsyner kroppen med gode mængder af B-vitaminer, der er essentielle for at berolige nervesystemet.

Så spis du dem bare med ro i sindet. Den bedste måde at spise dem på er rå, enten alene eller i smoothies og salater. Du kan også drage fordel af egenskaberne, der er i skrællen, ved at tilberede en medicinsk te.

Begynd at inkludere dem i din kost i dag, og opdag fordelene ved bananer for dit helbred. God fornøjelse!

  • Christodoulides S., Dimidi E., Fragkos KC., Farmer AD., et al., Systematic review with meta analysis: effect of fibre supplementation on chronic idiopatihc constipation in adults. Aliment Pharmacol ther, 2016. 44 (2): 103-16.
  • Stone MS., Martyn L., Weaver CM., Potassium intake, bioavailability, hypertension and glucose control. Nutrients, 2016.
  • Kim Y., Je Y., Dietary fibre intake and mortality from cardiovascular disease and all cancers: a meta analysis of prospective cohort studies. Arch Cardiovasc Dis, 2016. 109 (1): 39-54.
  • Volpe AD., Lucia A., Pirozzi C., Pastore V., Comparative study between the use of melatonin and A solution with melatonin, tryptophan, and vitamin B6 as an inducer of spontaneous sleep in children during an auditory response test: an alternative to commonly used sedative drugs. J Int Adv Otol, 2017. 13 (1): 69-73.