Typer af fødevarer, som indeholder linolsyre

I dagens artikel vil vi fortælle dig om de typer af fødevarer, som indeholder linolsyre i deres komposition, og hvad denne fedtsyre er til. Dets egenskaber er ret interessante, så du bør inkorporere dem i din kost.
Typer af fødevarer, som indeholder linolsyre

Sidste ændring: 07 februar, 2021

Der er adskillige typer fødevarer, som indeholder linolsyre. Du skal vide, at denne lipid har mange sundhedsmæssige fordele for din hjertekarsundhedNogle personer påstår det faktisk, det kan være en allieret i et program til vægttab.

Som du kan se, er linolsyre er et essentielt næringsstof, som skal være til stede i en afbalanceret kost. Det er trods alt vigtigt i forebyggelse af kroniske sygdomme.

Der er linolsyre i grøntsager

Planter er den største kilde til linolsyre. Mere specifikt er det nødder og frø. Det er dog også muligt at få det fra æg og nogle kornsorter.

Olie fra frø indeholder denne fedtsyre, selvom nogle “eksperter” fraråder et regelmæssigt indtag af det og advarer mod at stege mad med denne type fedt. Det skyldes, at bivirkningerne fra de andre lipide komponenter kan opveje fordelene.

For at kunne garantere det korrekte indtag af linolsyre i kosten skal man sikre, at det er en afbalanceret kost. Som en generel regel er en god måde at opfylde dette behov på ved at introducere nødder som et mellemmåltid formiddag og eftermiddag.

I ethvert tilfælde skal man have i baghovedet, at denne lipid hører til gruppen af omega-6 fedtsyrer. Du er måske ikke klar over det, men indtaget af omega-3 og omega-6 fedtsyrer skal være balanceret for at kunne undgå inflammatoriske tilstande i kroppen.

Det er i det mindste sådan ifølge forskning udgivet i Nutrients. Tab af denne balance kan faktisk være en risikofaktor i udviklingen af overvægt.

Nødder i skål

Nødder er den bedste kilde til linolsyre.

Hvis man spiser fødevarer, der indeholder linolsyre, reducerer det risikoen for sygdom

Studier såsom det udgivet i Public Health Nutrition forbinder et regelmæssigt indtag af fødevarer rige på linolsyre med en reducering i nogle typer af kræft – brystkræft i særdeleshed. Beviser på dette forhold er dog ikke fuldstændig sikre og har brug for yderligere forskning.

Mere nylige anmeldelser forbinder også et regelmæssig indtag af dette næringsstof med en lavere risiko for at udvikle overvægt og åreforkalkning. En artikel udgivet i 2019 i Nutrients etablerer faktisk en mulig langsigtet forbindelse med reduceringen af risici ved kroniske ikke-overførbare sygdomme.

Det synes tydeligt, at indtag af sunde fedtsyrer er en beskyttende faktor mod udviklingen af forskellige sygdomme. Denne type lipid inkluderer alle dem, som ikke har været eksponeret for varmebehandling. Det skyldes, at denne proces gør dem til transfedt og fratager dem deres ernæringsmæssige egenskaber.

Du vil måske også være interesseret i at læse: De bedste og værste fødevarer for led

Moderate mængder er nøglen

På trods af fordelene ved indtaget af linolsyre anbefaler specialister ikke kunstige kosttilskud. Indtag af fødevarer, som indeholder linolsyre i sin komposition, er nok til at opnå de sundhedsmæssige fordele.

Glem ikke, som vi nævnte ovenstående, at denne lipid hører til gruppen med omega-6. Hvis der er en ubalance af fedtsyrer i kroppen, vil dets anti-inflammatoriske effekter være nul.

Som du kan se, skal du inkludere produkter rige på omega-3 lipider i din kost (avocado, ekstra jomfru olivenolie og fed fisk) for at kunne forbedre hjertekarsystemets sundhed. Vælg mindre fisk, eftersom de indeholder færre tungmetaller.

Nødder, som indeholder linolsyre

Man skal tilpasse sit indtag af linolsyre for at kunne opnå flest fordele.

Spis typerne af fødevarer, som indeholder linolsyre

For at kunne forbedre ens helbred og reducere forekomsten af lidelser såsom overvægt og hjertekarsygdomme skal man indtage linolsyre gennem de fødevarer, man spiser. Det skyldes, at disse næringsstoffer har positive effekter, når man indtager dem regelmæssigt.

Som vi nævnte ovenstående, er plantebaserede produkter såsom nødder, frø og endda fuldkorn de bedste kilder. Undgå at købe forarbejdede udgaver, eftersom deres næringsstoffer ikke længere er de samme.

På trods af de sundhedsmæssige fordele ved denne lipid på folks helbred er der dog ingen beviser på, at kunstige kosttilskud er nyttige til at behandle kroniske sygdomme.

Fedtsyrerne, der fås gennem en afbalanceret kost, bør være nok til at dække ens grundlæggende behov. Fokusér dermed på at tilføje linolsyre i din kost og nyd dets helbredsmæssige fordele.

Vi håber, du nød denne artikel.

Det kan interessere dig ...
De sundhedsmæssige fordele ved konjugeret linolsyre
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
De sundhedsmæssige fordele ved konjugeret linolsyre

Adskillige studier på dyr og mennesker afslører, at konjugeret linolsyre kan hjælpe med at mindske kropsfedt. Lær mere i denne artikel!



  • Simopoulos AP., An increase in the omega 6/omega 3 fatty acid ratio increases the risk for obesity. Nutrients, 2016.
  • Zhou Y., Wang T., Zhai S., Li W., Meng Q., Linoleic acid and breast cancer risk: a meta analysis. Public Health Nutr, 2016. 19 (8): 1457-63.
  • Hartigh LJ., Conjugated linoleic acid effects on cancer, obesity and atherosclerosis: a review of pre clinical and human trials with current perspectives. Nutrients, 2019. 11 (2): 370.
  • Leizer, Cary, et al. “The composition of hemp seed oil and its potential as an important source of nutrition.” Journal of Nutraceuticals, functional & medical foods 2.4 (2000): 35-53.
  • Naughton, Shaan S., et al. “Linoleic acid and the pathogenesis of obesity.” Prostaglandins & other lipid mediators 125 (2016): 90-99.
  • Viladomiu, Monica, Raquel Hontecillas, and Josep Bassaganya-Riera. “Modulation of inflammation and immunity by dietary conjugated linoleic acid.” European Journal of Pharmacology 785 (2016): 87-95.
  • Jandacek, Ronald J. “Linoleic acid: a nutritional quandary.” Healthcare. Vol. 5. No. 2. Multidisciplinary Digital Publishing Institute, 2017.