8 gode råd der vil give dig super flot hår

For at fjerne overskydende olie, forebygge skæl og genoprette din hovedbunds naturlige pH, kan du lave en hjemmelavet toner med æblecidereddike og vand.
8 gode råd der vil give dig super flot hår

Sidste ændring: 27 juni, 2016

Er du bekymret for dit hårs helbred? Du har uden tvivl ligesom så mange andre kvinder lyst til at have smukkere hår, fyldigt og sundt. Det er sandt at for at få spektakulært hår, er du nødt til at passe særlig godt på dit hår hver dag, og det inkluderer at pleje din hovedbund.

Heldigivs er der mange produkter og behandlinger, som kan hjælpe dig med at få skinnende og sundt hår.

For at få smukt hår, som alle omkring dig vil misunde, så bør du overveje at prøve et par specielle hårtpleje tricks. Derfor vil vi i dagens artikel give dig 8 tips, som du kan anvende hver eneste dag.

Korrekt brug af shampoo

bade

For at sikre dig at dit hår er skinnende og smukt efter du har vasket det, så er det meget vigtigt, at du renser det grundigt for at fjerne alle shampoo-rester. Hvis der er noget tilbage i håret, vil det få et fedtet, mat udtryk. Sørg for at du tager dig tid og renser det i så lang tid, det er nødvendigt.

Brug af børste

De bedste børster er dem, der er lavet af træ eller har naturlige børstehår, som hjælper med at forhindre krus og totter. Når du bruger syntetiske børster, kan det skade dit hår og få det til at se uregerligt ud.

Sådan børster du dit hår

Børste hår

Hvis du vil have dit hår til at gløde og se sundt ud, så er det en god ide at børste det hver aften for at aktivere blodcirkulationen og med tiden stimulere hårvækst. Hvis du har krøllet hår er det bedst at bruge en bred-tandet kam eller en børste med naturlige børstehår, for at undgå at ende op med for meget krus eller volumen.

Hold spidserne sunde

Spidserne af dit hår spalter ofte, ser afbrændt ud eller tager skade fra solen eller hårtørrer. Selvom der er mange tilgængelige behandlinger, der lover at genoprette sundheden af spidserne, så er den bedste måde at håndtere dem på, ved at trimme dem regelmæssigt for at få mere ilt til hårsækkene og stimulere ny vækst.

Spis godt

Kost spiller en meget store rolle, når det kommer til at have sundt hår, fordi det giver dit hår, hvad det har brug for, for at være stærkt og skinnende. Prøv at spise flere fødevarer rige på vitamin E såsom bladgrøntsager, nødder og avocadoer. Det er også en god ide at indtage mere omega-3 fedtsyrer fra kilder som fedtede fisk, frø, nødder og olivenolie.

Drik mere vand

Drik mere vand

Ligesom med din hud, så er hydrering meget vigtigt for dit hårs helbred. Udover at bruge balsam og andre produkter til at fugtgive, så er det vigtigt, at du hydrerer dig selv indefra og øger dit vandindtag.

Hold din frisure enkel og afslappet

At børste of redde dit hår kan blive en stor opgave hver dag, hvis du ikke tager tid til at finde en frisure, der er rigtig for dit hårform og type. Hvis du kæmper med at finde en enkel, afslappet frisure, så prøv at følge disse trin:

  • Træk halvdelen af dit hår tilbage og prøv at fastgør det under resten.
  • Kæm derefter toppen for at give det lidt mere volumen.
  • Brug et krøllejern på lav varme til at give form til forskellige dele, ved at tage små sektioner og rulle dem udad.
  • For at give det sidste touch, brug lidt hårgele eller spray for at holde det på plads.

Andre hårpleje tips

At bruge naturlige midler til at styrke dit hår, er en god ide for at forbedre dets helbred, gendanne det og få det til at se fantastisk ud.

  • Forbered en maske af avocado og olivenolie og anvend det i håret, lad det sidde i 15 minutter.
  • Fugt dit hår med kokosolie, især når du har spaltede ender.
  • Lav en toner ved at bruge lige store mængder æblecidereddike og vand, og spray det over dit hår for at reducere overskydende olie, forhindre skæl og genoprette din hovedbunds pH.
  • Undgå at udsætte det for direkte sollys
  • Brug en restorativ behandling efter hvert besøg til stranden eller poolen.


  • Castro-González, María Isabel. “Ácidos grasos omega 3: beneficios y fuentes.” Interciencia 27.3 (2002): 128-136.
  • Serrano-Falcón, C., M. A. Fernández-Pugnaire, and S. Serrano-Ortega. “Evaluación del pelo y cuero cabelludo: tricograma.” Actas Dermo-Sifiliográficas 104.10 (2013): 867-876.
  • Rook, Arthur, and Rodney Dawber. Enfermedades del pelo y del cuero cabelludo. Espaxs, 1984.